Hej

Är det någon som käner igen detta problem på en Siemens torktumlare
Modellen heter e44-10
Så fort jag väljer något program så börjar maskinen pipa och 3 lampor blinkar.
Det händer ca 2 sekunder efter att man väljer något program och det häder även om man inte trycker på startknappen. Gissar den gör någon kontroll och att den inte får kontakt med och därmed fellarmar men någon som kan ge en ledtråd vad det är för del som är trasig.?
Jag har ohmmätt värmeslingan i kontakten och den verkar vara hel men har inte tagit isär och kollat kretskoret ännu

Den piper 4 korta beep 3 gånger

beep-beep-beep-beep
Kort paus
beep-beep-beep-beep
Kort paus
beep-beep-beep-beep.

Se bifogad bild vilak 3 lampor som blinkar..

Hittade inget vettigt när jag försökt googla på problemet
hoppas någon vet vad felmeddelandet betyder

Siemens torktumlare med tre blinkande lampor på kontrollpanelen, indikerande ett fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta gärna hela modellnr, står undertill när du öppnar luckan wt44exxxx typ

(Skulle kunna vara nivåvakten på pumpen ...)

Redigerat:
modellen heter wt44e100 har jag för mig.
Kan kolla senare exakt.
Har haft rent vid pumpen men ska kolla nivåvakten bättre ..

nu har jag kollat.
den heter WT44E100SK/03

Ok, då var det nog lite värre. Din maskin är typ 12-13 år? Jag skulle kolla så att kontakten till motorn är ok, så att den får kontakt med elektroniken.
2. Se om något på elektroniken har bränt.

nja inte 12-13 år men väl 9 år , den har dock inte använts många gånger under denna 9 års period..

Ok, vad står det för siffror efter FD? Bredvid modellnr alltså

torbeno torbeno skrev:
Ok, vad står det för siffror efter FD? Bredvid modellnr alltså
FD 8904

Ok, då är den 9 år som du sa. Jag kollade på vad elektroniken kostade och utgick ifrån att den var äldre.

P
Det kan inte vara så enkelt att den inte känner av att dörren är stängd? Tex piggen gått av?
Eller är det bara två pip då?

2 pip och felet här kommer väl direkt utan att han ens trycker på start. Det hade ju varit smidigare annars. Och billigare.

• Gilla
Granebo
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
2 pip och felet här kommer väl direkt utan att han ens trycker på start. Det hade ju varit smidigare annars. Och billigare.
Min Siemens iq500 piper 2 ggr och startar inte, betyder det att den tror den är öppen? Sjukt störigt för den går inte igång...

Vissa modeller har ju även haft problem med att om man trycker för kort eller för länge på knappen så fattar den inte. Tryck precis ”lagom” länge.
Eller peta in i hålet med en mejsel och motionera upp kontaktblecket. Hålet där luckans pigg går in alltså.

• Gilla
Torebj-mac
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Vissa modeller har ju även haft problem med att om man trycker för kort eller för länge på knappen så fattar den inte. Tryck precis ”lagom” länge.
Eller peta in i hålet med en mejsel och motionera upp kontaktblecket. Hålet där luckans pigg går in alltså.
Ok, kan det vara något i det hålet som inte funkar tror du? "Motionera upp kontaktblecket" säger mig ingenting.

På min maskin sitter hålet uppe i mitten. Det inringade röda. Blecket där skall klicka till om du petar med en mejsel

• Tvättmaskins trumma med ett inringat hål uppe i mitten, bakom luckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.