Hej!
Jag befinner mig i Thailand och denna pjäs är ca 11 år. Jag har lyckats fixa den själv tidigare 2 ggr.
Det som hänt nu är att jag först såg att behållaren för isbitar var det stort hål i botten på. Jag tog ut den och limmade på plastbitar på båda sidor. Samtidigt ser jag att det runnit vatten i frysen som sen frusit till is. Jag konstaterar också att kompressorn går och är varm, den har väl jobbat för att kyla frysen. Men jag kan konstatera att frysfläkten inte går.. Plockar ut fläkte och ansluter 12 v till och den går fint. Felet beror alltså på att inte fläkten får styrning. Jag tar ut en servicefirma för Siemens. När de ansluter elen så låter det tjupp-tjupp-tjupp. Jag tolkar det som att stabben för likspänningen är felaktig eller att den lastas ner för mycket så att den tjippar. De tar loss kortet på taket som är stort, 23x19. På baksidan kan de konstatera att kortet är bränt inuti vid en krets TA7291P (MT1). Det är så märkligt för stift 9 o 10 som det brända är bredvid, går ingensatans. Min ide är att det varit kotslutning i kretsen. Teknikerna såger att ett nytt kort kostar 2500 kr och tar 3 veckor att få. Jag skickar efter 2 st TA7291P och byter MT1 och MT´2. Det finns MT3 också. Dessa kretsar är motordrivkretsar. Jag har bytt alla 3 tidigare när inte kylens fläkt gick och det funkade. Jag skulle kanske bytt alla 3 nu. För säkerhets skull vek jag upp benen på MT1, stift 9 o 10. Istället för att ta bort det brända som jag inte ser ska kunna leda nånstans.
Men byte av de 2 kretsarna har inte hjälpt.
Nu är min fråga om någon kan hjälpa med en kopia på schema, jag betalar gärna för det?
Eller har någon ett tips om felet eller hur jag kan gå vidare?
Några saker till. Panelen med displayer är död. På väggen i frysen under en liten kåpa sitter en sensor 1850 ohm (termostat?), en annan sensor med blå kontakt 10kohm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.