Hej forumet!

Jag har en Siemens IQ500 torktumlare (WT46W...) från 2011 som stannar innan tvätten i den är torr. Det började med att den indikerar att vattenbehållaren var full fast den inte var det. Tänkte att det är någon igenkläggad pump, så jag öppnade upp den och hittade en liten lucka som satt med tre skruv. När jag lossat den kom jag åt att göra rent hjälpligt i en behållare för spillvatten från kondensorn + mynningen på pumpen. Nu indikerar maskinen inte för full vattenbehållare, men stannar långt innan tvätten är torr och det känns inte som om tumlaren blir varm alls. Däremot sitter det en svart behållare som det går kopparrör till i nedre vänstra hörnet (om man tittar på maskinen från högra sidan), som blir tokvarm när maskinen går. image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet vad/har tips på vad kan felet vara?

P
Måste vara kompressorn
Du kanske skadade något när du rengjorde?
Det pös inte ut någon gas?

Om kompressorn är kass på denna får du ta och se dig om efter en ny maskin.

Tack för svar.

Nä, problemet med att tumlaren inte fick upp värmen fanns redan innan jag öppnade maskinen. Jag har inte skadat någon komponent. Är det normalt att kompressorn blir varm eller är det en indikation på att den är trasig?

Är alla filter rengjorda? Vatten hade du tömt men har du kollat renspumpen, har en liknande på min siemensmaskin på nedre sidan.

Ja, alla filter är rengjorda. Finns någon annan renspump än den jag beskrev att gjort ren? Den sitter bakom den vita plastluckan, som syns i mitten på maskinens botten.

P
Kompressorn blir varm men inte glödhet

electroluxaren skrev:
Kompressorn blir varm men inte glödhet
Ok, min kompressor blir ganska varm, men inte så man bränner sig på den. Någon teori om vad som gör att det inte blir varmt i trumman?

hej, har en Bosch med cärmepumpteknologi. När vi varit på semester började den krångla när vi kommit hem. Googlade och hittade andra med samma problem. Alger i den inre tanken. Min fru sade att tvätten ej blev torr. Hon fick köra tvätten flera gånger. Maskinen indikerade full i behållaren trots att den var i stort sett tom.

Åtgärd:
jag tömde ned koncentrerad ättika i den öppning där kondens vatten kommer upp i behållaren.
Körde upprepade gånger utan tvätt och efter ca 4 till 5 timmar började maskinen fungera normalt. Trligen på grund av att jag lyckades avliva algerna och skölja bort huvuddelen ur det inre filtret och behållaren.

Nackdelen med metoden är att jag fick Fylla på vatten i behållaren och köra tomt ett stort antal gånger eftersom lukten av ättika dröjde kvar.

Övrigt: någon av de som haft problemet hade fått hjälp av servicetekniker som plockat isär maskinen och rengjort bpåde inre behållare och filter. Dock verkade det vara ett relativt omfattande jobb.

Det har nu gått ca 3 år efter problemet och maskinen fungerar helt utan problem.

• Gilla
tjorven13 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Ok, låter som om det är värt att testa. Hur mycket ättika hällde du i?

cirkussandberg skrev:
Hej!

Ok, låter som om det är värt att testa. Hur mycket ättika hällde du i?
Hej,
Köpte 1 flaska koncentrerad ättika.
Tömde i hela flaskan. Dock fyllde jag vatten i behållaren där vatten för tömning normalt samlas.
Skälet till detta var att jag ville ha cirkulation med nytt vatten eftersom jag tror att systemet tar vatten därifrån för den automatiska rengöringen av kondensorn. Vet dock ej exakt hur systemet fungerar.

Skälet till att jag sökte på IQ500 är att min dotter har en 1 år gammal maskin som inte torkar tvätten, OBS efter att de varit på semester cirka 1 månad. Servicetekniker fann ingen fel, "programmerade om"! Jag kollade med henne idag och hon sade att felet kvarstår. Tvätten blir inte torr. Eftersom maskinen är helt ny så är reparationen gratis för hennes del, därför ska hon återigen kontajkta Service för åtgärd. Dock med tydlig anamnes gällade att de varit borta 1 månad, samt hint om alger!

Hittade inget bra underlag för IQ500, men antar att det är samma teknologi som i BOSCH Ecologixx.
Bifogar därför en länk gällande denna BOSCH Ecologixx maskin där problem uppstått.
http://www.fixya.com/support/t8140588-two_year

OBS, jag plockade inte isär maskinen utan körde bara gång på gång med ättika i systemet. På em, märkte jag att maskinen började att fungera normalt!
Jag tror ev att jag även använde varmt vatten för att öka den kemiska effekten av ättikan!

Hoppas att detta hjälper dig.

Återkoppla gärna.

• Gilla
tjorven13
  • Laddar…
Hej!

Tack för tips, men jag har redan tittat på denna instruktion. Tyvärr ser min maskin inte likadan ut inuti...

• Gilla
Lars-Olof Holm
  • Laddar…
Hej, här kommer några tips hur jag gjorde för att reparera min Siemens WT46W360DN IQ500 från 06.
** TIPS för att laga Kondenstumlare **
** OBS denna metod fungerar troligen på fler kondenstumlare (de flesta).

Att den blir överhettad kan bero på flera saker, men gissar att ditt värmepaket är så igensatt att värmen inte kommer ut från värmepaketet så utlöser överhettningsskyddet.
Min maskin stannade efter några minuter och larmade för "Kondensvattenbehållaren full" och verkar vara ett mycket vanligt fel generellt på dessa maskiner.

Så här gjorde jag:
1. Öppna den nedre vänstra luckan genom att trycka ner en spärr i mitten ovankant med en kniv eller smalt blad, skär sedan ut den renslucka i plasten som är igen gjuten från fabrik, finns en brottanvisning/försvagning i plasten som visar var man ska skära.
Detta för att kunna rengöra kondensorn/värmepaketet, är egentligen ett stort paket med kylflänsar i mycket tunn aluminium, VAR MYCKET FÖRSIKTIG med kylflänsarna då de är extremt känsliga, det är viktigt att luften kan flöda igenom ordentligt, blir det lite skador, försök att rikta dem med något verktyg så de är så raka som möjligt.
** OBS ** OM DU SKÄR UT LUCKAN måste du antingen limma igen luckan igen med silikon eller som jag, tillverka en lucka med distansrör och skruv, då kan man rensa den enkelt i fortsättningen (mer om det senare). Siemens WT46W360DN-Renslucka-1.jpg
Skapa konto

Rensa ut allt "gegga" OBS mycket försiktigt utan att skada kylflänsarna på värmepaketet som är väldigt känsliga.
2. Öppna upp högra sidoplåten (framifrån sett) och lossa tre skruvar som håller fast pump och nivåvakt i kondensvattenbehållaren (pump och nivåvakt är demonterad på bilden). Siemens WT46W360DN-Pump.jpg
Skapa konto

3. Anslut en pump som kan suga ut vatten direkt ur hålet där pumpen sitter (jag använde en pump som ansluts till en borrmaskin), spola sedan med hett vatten (gärna under lite tryck) direkt in genom rensluckan och genom kondensorn/värmepaketet/kylflänsarna tills det inte kommer mer "gegga" (tog minst en timme för mig...).
4. Gör rent nivåvakten (två stålbleck som går ner i vattnet, de får inte vara smutsiga, då larmar den för "Kondensvattenbehållaren full", skruva tillbaka pump och nivåvakt.
Dammsug allt damm och torka ur maskinen överallt så mycket det går.
5. Limma igen rensluckan eller tillverka en lucka efter följande instruktion:
Klipp till ett papper som passar i hålet för rensluckan, håll upp papperet och tryck med tummen där "rören"/skruvhålen är och skapa en borrmall, lägg borrmallen över en bit hård plast (eller från en tjock dunk, gjorde jag) och borra 8 mm för skruvhålen och 6 mm för 2 st styrningar. kapa sedan 6 st distansrör 8 mm långa av 10 mm VP-rör. Ta ett stämjärn eller vass kniv och ta bort de två "vingar" som är på sidorna av skruvhålen/rören som hindrar att den nya luckan kommer ända in och tätar.
Skruva dit luckan (se bilderna) Siemens WT46W360DN-2.jpg
Skapa konto
Siemens WT46W360DN-Renslucka-4.jpg
Skapa konto
Siemens WT46W360DN-Värmeflänsar-1.jpg
Skapa konto

TIPS: Kondenstumlare som har "Självrengörande kondensor (Värmepaket) klarar oftast inte av att hålla den ren efter några år utan det första paketet av kondensorn blir med tiden igensatt av ludd och "gegga", den tappar då effekt och drar mer ström samt blir till slut överhettad eftersom inte luften kan passera och värmas upp längre, verkar vara av högsta vikt att hålla de filter som sitter på maskinen rena så mycket som möjligt, följ fabrikens anvisning och gör rent dem efter varje gång, rengör dem med vatten var 5:e gång och undvik att ludd ramlar ner i facket vid rensluckan vid rengöring av filtren, då kommer maskinen arbeta effektivare och hålla längre samt dra mindre energi.

Hoppas detta kan hjälpa någon, det är nog många maskiner som hamnar på tippen som egentligen har många år kvar, en tumlare slits inte lika hårt som en tvättmaskin och håller länge om man sköter den (inte helt lätt att rengöra dem.

Mvh Anlu2

• Siemens WT46W360DN-Renslucka-3.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Jörgen Lyrén och 3 till
  • Laddar…
anlu2 skrev:
-- tips för att laga kondenstumlare --
hej, här kommer några tips hur jag gjorde för att reparera min siemens wt46w360dn iq500 från 06.
** tips för att laga kondenstumlare **
** obs denna metod fungerar troligen på fler kondenstumlare (de flesta).

Att den blir överhettad kan bero på flera saker, men gissar att ditt värmepaket är så igensatt att värmen inte kommer ut från värmepaketet så utlöser överhettningsskyddet.
Min maskin stannade efter några minuter och larmade för "kondensvattenbehållaren full" och verkar vara ett mycket vanligt fel generellt på dessa maskiner.

Så här gjorde jag:
1. öppna den nedre vänstra luckan genom att trycka ner en spärr i mitten ovankant med en kniv eller smalt blad, skär sedan ut den renslucka i plasten som är igen gjuten från fabrik, finns en brottanvisning/försvagning i plasten som visar var man ska skära.
Detta för att kunna rengöra kondensorn/värmepaketet, är egentligen ett stort paket med kylflänsar i mycket tunn aluminium, var mycket försiktig med kylflänsarna då de är extremt känsliga, det är viktigt att luften kan flöda igenom ordentligt, blir det lite skador, försök att rikta dem med något verktyg så de är så raka som möjligt.
** obs ** om du skär ut luckan måste du antingen limma igen luckan igen med silikon eller som jag, tillverka en lucka med distansrör och skruv, då kan man rensa den enkelt i fortsättningen (mer om det senare).[media]
rensa ut allt "gegga" obs mycket försiktigt utan att skada kylflänsarna på värmepaketet som är väldigt känsliga.
2. öppna upp högra sidoplåten (framifrån sett) och lossa tre skruvar som håller fast pump och nivåvakt i kondensvattenbehållaren (pump och nivåvakt är demonterad på bilden).[media]
3. Anslut en pump som kan suga ut vatten direkt ur hålet där pumpen sitter (jag använde en pump som ansluts till en borrmaskin), spola sedan med hett vatten (gärna under lite tryck) direkt in genom rensluckan och genom kondensorn/värmepaketet/kylflänsarna tills det inte kommer mer "gegga" (tog minst en timme för mig...).
4. Gör rent nivåvakten (två stålbleck som går ner i vattnet, de får inte vara smutsiga, då larmar den för "kondensvattenbehållaren full", skruva tillbaka pump och nivåvakt.
Dammsug allt damm och torka ur maskinen överallt så mycket det går.
5. Limma igen rensluckan eller tillverka en lucka efter följande instruktion:
Klipp till ett papper som passar i hålet för rensluckan, håll upp papperet och tryck med tummen där "rören"/skruvhålen är och skapa en borrmall, lägg borrmallen över en bit hård plast (eller från en tjock dunk, gjorde jag) och borra 8 mm för skruvhålen och 6 mm för 2 st styrningar. Kapa sedan 6 st distansrör 8 mm långa av 10 mm vp-rör. Ta ett stämjärn eller vass kniv och ta bort de två "vingar" som är på sidorna av skruvhålen/rören som hindrar att den nya luckan kommer ända in och tätar.
Skruva dit luckan (se bilderna)[/attach][media] [/attach] [media] [media]

tips: Kondenstumlare som har "självrengörande kondensor (värmepaket) klarar oftast inte av att hålla den ren efter några år utan det första paketet av kondensorn blir med tiden igensatt av ludd och "gegga", den tappar då effekt och drar mer ström samt blir till slut överhettad eftersom inte luften kan passera och värmas upp längre, verkar vara av högsta vikt att hålla de filter som sitter på maskinen rena så mycket som möjligt, följ fabrikens anvisning och gör rent dem efter varje gång, rengör dem med vatten var 5:e gång och undvik att ludd ramlar ner i facket vid rensluckan vid rengöring av filtren, då kommer maskinen arbeta effektivare och hålla längre samt dra mindre energi.

Hoppas detta kan hjälpa någon, det är nog många maskiner som hamnar på tippen som egentligen har många år kvar, en tumlare slits inte lika hårt som en tvättmaskin och håller länge om man sköter den (inte helt lätt att rengöra dem.

Mvh anlu2
-- tips för att laga kondenstumlare --

• Gilla
Lars-Olof Holm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.