Byggahus.se

Siemens induktionshäll - felkod ER 22

1. magda136
    Medlem Nivå 10
    Hej,

någon som vet vad ER 22 betyder? Har brutit strömmer två gånger men felkoden kvarstår.

Hjälp mottages tacksamt :)

2. torbeno
    Husägare · Nivå 13
    Din häll är några år gammal? Jag har något vaga minnen av denna felkod
    Kan vara något knas med knapparna, nån kortslutning. Har du tur är det bara smuts som ligger och stör ut. Annars trasig på riktigt.
    Koppla från strömmen och lyft upp hällen på bänken. Lossa glaset, små skruvar runt om och lirka upp glaset så ser du touchpanelen. Inspektera

3. magda136
    Medlem Nivå 10
    Den är åtta år (redan!).
    Hur lyfter man upp hällen? Försökte med fingerkraft men det var för klent. Vad behövs för verktyg?

Lyfter man både framifrån och baksida samtidigt?

Redigerat 18 okt 08:31
  4. magda136
    Medlem Nivå 10
  5. magda136
    Medlem Nivå 10
  6. magda136
    Medlem Nivå 10
    ok, och nu då?

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 20
    det kortet har man bytt några gånger

8. Bästa svaret

torbeno
    Husägare · Nivå 13
    Ja, synligt inget anmärka på vad jag kan se. Kortet är enkelt att byta men jag ger ingen garanti för att det är det som är defekt.
    Du klämmer ihop de vita snäpp-hakarna med en liten tång och kontakterna flyttar du över. Kolla så att ingen av de svarta tryck-kuddarna fastnat på undersidan av glaset, det blir för knött med dubbla.

Redigerat 19 okt 07:22
    • Laddar…
  9. magda136
    Medlem Nivå 10
    Jag beställde ett nytt kretskort, och håller tummarna för att det är det som är felet.

10. magda136
    Medlem Nivå 10
    @torbeno tack för hjälpen! och moraliskt stöd i att det är lätt att byta. Jag gör ett försök (y)

11. magda136
    Medlem Nivå 10
    Kretskorten kom redan idag(!), hämtade direkt och bytte på några minuter. Nu funkar hällen igen, vilken succé!! 1048kr för nytt kretskort jämfört med ny häll för 6-8000kr. Hushållsekonomichefen kommer bli nöjd nu

12. torbeno
    Husägare · Nivå 13
    Bra jobbat. Ta anställning som tekniker hos Siemens :)

• Laddar…
  13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 20
    De betalar för dåligt

14. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har samma problem som du er 22, vart köpte du kretskort i från?

15. torbeno
    Husägare · Nivå 13
    Jo, så är det nog.