Köpte en siemens inbyggnadsmikro BF525LMS0 som ersatte en 18år gammal Husqvarna.
Är riktigt besviken på effekten i den nya mikron, tex att göra mikropopcorn är i princip omöjligt. Antingen är påsen full till 60-70% eller så blir det bränt. Allt tar ca 50% längre med den nya ugnen. Är det här normalt eller är det fel på mitt ex? Kan tillägga att vi samtidigt köpte en mikro från ikea till stugan, mattradition och den är överlägsen modellen från siemens. Har haft kontakt med siemens som erbjuder felsökning där jag får betala om dom inte hittar något fel.
 
L Lofthouse skrev:
Köpte en siemens inbyggnadsmikro BF525LMS0 som ersatte en 18år gammal Husqvarna.
Är riktigt besviken på effekten i den nya mikron, tex att göra mikropopcorn är i princip omöjligt. Antingen är påsen full till 60-70% eller så blir det bränt. Allt tar ca 50% längre med den nya ugnen. Är det här normalt eller är det fel på mitt ex? Kan tillägga att vi samtidigt köpte en mikro från ikea till stugan, mattradition och den är överlägsen modellen från siemens. Har haft kontakt med siemens som erbjuder felsökning där jag får betala om dom inte hittar något fel.
Det är normalt skulle jag säga. Min mormor hade en gammal Bosch på 1200W ( för 25 år sedan). I den sprängde man popcornspåsar :)

Idag är 900W ganska vanligt, finns även 1000W. Varför det är så vet jag inte. Man kan ju tänka att det för allt utom micropopcorn räcker med 900W.
 
Är det en sån utan roterande tallrik? De ska visst vara hopplöst usla vad jag läst
 
Hemmakatten
Har haft en kombiugn (ugn + micro) i 25 år. De är helt suveräna. Undert att ha en extra ugn. Och nej de har inte en roterande platta, men popcorn blir perfekta. Har haft tre stycken under dessa år. I turordning Bosch, Siemens och Siemens.
 
Låter konstigt tycker jag, popcorn ska väl funka, kanske testa på ett lägre effektläge om inte redan gjort? (menar den kanske är för bra ) , jag hade enklaste iq100 an i förra köket (en av få modeller som gick pga mått) utgick nästan de skulle vara sunk pga enklaste utförande och liten, men de var inga problem med vare sig popcorn eller något annat, tyckte den var klart bättre än fristående electrolux och väldigt enkel använda, skulle nog faktiskt ta en likadan nu men standardmått om jag skulle göra om detta kök, enda nackdelen var att den pep något hiskeligt när den var klar, kändes som vara tebax på donken ibland
 
Jag vet inte varför det blir så här men min teori är att mikrovågorna i vissa mikrovågsugnar missar just mikropop då påsen är för platt. Eftersom jag hade 5:a i bild har jag försökt illustrera hur du kan utesluta detta.
1. Lägg en djup värmetålig tallrik upp och ner. (Blått)
2. Lägg mikropoppen på tallriken botten (gult)
3. Kör tiden som står på påsen

Hur blev det?
 
  • Illustration av mikropop på en upp och ner vänd blå tallrik i mikrovågsugn med röda vågor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lofthouse
  • Laddar…
Ska testa att lägga påsen på något. Får offra mig och äta mer popcorn för forskningen
 
  • Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.