24 353 läst ·
26 svar
24k läst
26 svar
Siemens inbyggd kaffemaskin - Läker
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
För mig löste det problemet, däremot har den läkt några enstaka tillfällen efter bytet. Då har jag tagit ut bryggenheten och sett att det kommit kaffe mellan packningarna som byttes. Då tar jag loss dem och rengör, sedan är den bra igen.
ok. ser att vinkeln är ersatt av en ny enl Siemens. blir nog en beställning av stora oringen,vinkeln och honventilen i helgen ,kanske, Har iof en annan honventil än den som är på bilden enl sprängskissen
/lånar/stjäl trådenA afSchinken skrev:
Har precis installerat samma maskin o undrar hur man får igång den?
Enda gången maskinen låter e när jag jag använder on/off knappen, får inte igång något i varken
"clean" eller i "kaffemenyn" (inte ens hett vatten).
Kaffebönor, mjölk o vatten finns i resp behållare!
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Tjena!A Amatör24 skrev:
Är väldigt straight forward, i med kontakten på med strömbrytaren (den vid vattentanken), syäng igen och tryck på on/off knappen vid displayen. Ibland kan den vara lite kinkig för mig så man måste trycka distinkt, men inte våldsamt.
Startar maskinen upp?
A afSchinken skrev:
Hej o tackA afSchinken skrev:
Saken e att jag köpte den för 6 månader sedan men det e först nu jag har kollat (installerat) på den så vet inte om jag har tappat några instruktioner, har mailat både Siemens o Tretti.se men lär ju ta några dagar för svar!
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Är inte hemma så jag kan prova om det funkar ändå men såg ut som att du hade demo-läge ”på”, skulle gissa att det är för butiker som inte vill att kunder ska brygga kaffeA Amatör24 skrev:
Hejsan,
Väcker tråden till liv igen.
Installerade en CT636LES1 för ett år sedan men tycker att kaffet blir väldigt vattnigt och tunt. Hur funkar era maskiner? Försökt med att justera ner malning på kvarnen och nu är den på näst lägsta, tar jag lägsta blir kaffet beskt. Testat med olika bönor också.
Hur upplever ni era maskiner, är ni nöjda?
Väcker tråden till liv igen.
Installerade en CT636LES1 för ett år sedan men tycker att kaffet blir väldigt vattnigt och tunt. Hur funkar era maskiner? Försökt med att justera ner malning på kvarnen och nu är den på näst lägsta, tar jag lägsta blir kaffet beskt. Testat med olika bönor också.
Hur upplever ni era maskiner, är ni nöjda?
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Jag har laborerat mycket med detta och för mig har jag hittat att bönor, koppstorlek och malningsgrad är det viktigaste för att få fylligt och bra kaffe.A Alexander.Eh skrev:Hejsan,
Väcker tråden till liv igen.
Installerade en CT636LES1 för ett år sedan men tycker att kaffet blir väldigt vattnigt och tunt. Hur funkar era maskiner? Försökt med att justera ner malning på kvarnen och nu är den på näst lägsta, tar jag lägsta blir kaffet beskt. Testat med olika bönor också.
Hur upplever ni era maskiner, är ni nöjda?
Jag gillar det mörkrostat, kraftigt med bra crema och munkänsla.
Jag har nog testat nästan alla tillgängliga kaffebönor i de vanliga matbutikerna och kommer alltid tillbaka till Zoegas Mollbergs Blandning.
Koppstorlek 130ml
Malningsgrad ~ 2/5 av reglaget
Då dricker jag oftast svart kaffe eller cappuccino.
Vilka inställningar kör du?
Tack för svar.A afSchinken skrev:Jag har laborerat mycket med detta och för mig har jag hittat att bönor, koppstorlek och malningsgrad är det viktigaste för att få fylligt och bra kaffe.
Jag gillar det mörkrostat, kraftigt med bra crema och munkänsla.
Jag har nog testat nästan alla tillgängliga kaffebönor i de vanliga matbutikerna och kommer alltid tillbaka till Zoegas Mollbergs Blandning.
Koppstorlek 130ml
Malningsgrad ~ 2/5 av reglaget
Då dricker jag oftast svart kaffe eller cappuccino.
Vilka inställningar kör du?
Känns som jag borde testa andra bönor och mindre kopp. Jag får det till 7 hack på malningsgrad och den står på 2/7 från ”finaste”.
Kör 200ml kopp och dubbel böna vilket bör innebära malning på 2x100ml?
Har testat en del olika dock inte mollbergs. Just nu kör vi Arvid Nordquist men testat Gevalia, Lidl mfl
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Ja det borde stämma att det motsvarar 100 ml tänker jag. Jag kör enkel med 5 bönors styrka och Hög temperatur.A Alexander.Eh skrev:Tack för svar.
Känns som jag borde testa andra bönor och mindre kopp. Jag får det till 7 hack på malningsgrad och den står på 2/7 från ”finaste”.
Kör 200ml kopp och dubbel böna vilket bör innebära malning på 2x100ml?
Har testat en del olika dock inte mollbergs. Just nu kör vi Arvid Nordquist men testat Gevalia, Lidl mfl
Klicka här för att svara