Hej, har lyckats hitta liknade trådar som mitt problem men ändå en del skillnader, så jag ställer mitt hopp till er kunniga o hjälpsamma!
Siemens frys, 7 år gammal, slutar plötsligt fungera, låtit den stå avstängd några dagar nu.
Startar jag upp den nu då brummar kompressorn i 20 sekunder, sen tyst i två minuter sen kompressor 20 sekunder, ingen ledning ut som blir varm. Kompressorhaveri eller kan mina fel lösas med byte av kondensatorer eller startrelä? Verkar som en del andra lyckats.
Tack- Peter

• Öppen frys visar elektronik med kretskort och färgglada kablar, fokus på komponenter som kan vara felaktiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Siemens frys som visar kompressorns anslutningar och kablage, potentiellt problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Du måste mäta spänningen till kompressorn för att veta
Oftast är det Kondensator men det är en symptom på kompressor om du harfull spänning fram

P
Mät mellan blå och svart

Du är en klippa, blir att testa ikväll, så förhoppningsvis (?) ska jag inte få spänning där emellan.
Ska jag mäta just när brummande pågår eller spelar det ingen roll?
Tack igen

P
mät när den brummar men egentligen så skall där vara spänning på hela tiden den behöver kyla så har du 230V är det kompressorn annars kretskortet
jag ser inget trasigt på kretskortet

Det var ju givetvis spänning mellan blå o svart, både när den brummar och i pauserna!

P
då är det kompressorn
man kan om man vill mäta kompressorlindningarna genom att ta bort startenheten dvs den vita plastbit alla kablarna sitter på
lossa skruven och dra den häråt.

tre stift visas då dessa mäter man resistans ohm mellan

Ok, lika bra att fortsätta, litar på dej, men samtidigt funderar jag ju på vad jag ska köpa istället sen, för är det kompressor så åker väl båda skåpen till soptippen.
Törs du rekommendera nåt, prisvärt o lite kvalité, Elvita, Cylinda, Bsh/Siemens, Ikea?
Vettigt att betala ca 5000 mer på Elon o få 5 års garanti?
Men först ska jag mäta lindningar!

Får tre olika värden, 13, 20 och 32

P
Då är troligen kompressorlindningarna ok.
Den kan ha skurit dock
Du kan mäta din startkondensator de är de två understa bruna respblåsladdarna men du måste kunna mäta uF.

Inget jag är bekant med, ska se om jag får tag på en med elverkstad under dagen!

O startkondensatorn var i bra skick så nu tror jag inte ens Electroluxaren kan rädda den?

P
Nja
Kompressor byte funkar

Men då är man uppe o nosar på 5 tusen kronorsgränsen?

P
Lätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.