6 281 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Siemens diskmaskin
Hej. Vi har en diskmaskin ( sx65m001eu/01 ) som lämnar unken lukt på disken då och då.
Det finns mängder av tips om rengöring och liknande men har varit så sedan den var ny.
Så jag är ganska övertygad om att det handlar om att den diskar/sköljer med för lite vatten, alternativt att den sköljer sista gången med för dåligt/skitigt vatten.
Vi borde reklamerat den såklart men det har inte blivit av.
Att tillägga är att disken blir alltid ren och fin, inga problem där.
Vi kör alltid på starkaste programmet.
Vi använder finish tabletter.
Silen är ren och fin som maskinen i övrigt
Någon servicetekniker är inte intressant, då köper jag hellre en ny.
Utan jag tar gärna emot tips om vad vad jag ska byta ut eller se över
Tack på förhand
Det finns mängder av tips om rengöring och liknande men har varit så sedan den var ny.
Så jag är ganska övertygad om att det handlar om att den diskar/sköljer med för lite vatten, alternativt att den sköljer sista gången med för dåligt/skitigt vatten.
Vi borde reklamerat den såklart men det har inte blivit av.
Att tillägga är att disken blir alltid ren och fin, inga problem där.
Vi kör alltid på starkaste programmet.
Vi använder finish tabletter.
Silen är ren och fin som maskinen i övrigt
Någon servicetekniker är inte intressant, då köper jag hellre en ny.
Utan jag tar gärna emot tips om vad vad jag ska byta ut eller se över
Tack på förhand
Samma problem här ibland, men inte alltid.
Brukar då köra en omgång med extra hög temperatur och då slutar det stinka. Vi har också börjat använda flytandet diskmedel och det verkar också funka bättre (men det är en rätt subjektiv uppfattning).
Brukar då köra en omgång med extra hög temperatur och då slutar det stinka. Vi har också börjat använda flytandet diskmedel och det verkar också funka bättre (men det är en rätt subjektiv uppfattning).
Tack för svar.
Den körs ca 5 dagar i veckan. Ingen egen brunn. Ja den stängs efter urplockning.
Iom att den är helintegrerad så ser det inte roligt ut om den står på glänt. Har för mig att de har någon slags ventilation när den inte körs och inte ska behöva stå öppen?
Det är inte maskinen i sig som luktar utan bara porslinet.
Den körs ca 5 dagar i veckan. Ingen egen brunn. Ja den stängs efter urplockning.
Iom att den är helintegrerad så ser det inte roligt ut om den står på glänt. Har för mig att de har någon slags ventilation när den inte körs och inte ska behöva stå öppen?
Det är inte maskinen i sig som luktar utan bara porslinet.
Beror mycket på hur ni kör den. Startar ni den på morgonen låter den gå under dagen och kommer hem på eftermiddagen och tömmer den och det då luktar unket så kommer det ske med vilken maskin ni än köper, instängt vatten i flera timmar luktar unket. Eller står den stängd med smutsig disk i flera timmar innan ni kör igång den? Då kommer den lukta unket vid start och en körning räcker inte för att få bort lukten.
Har ni för sköljning? Dvs ställer ni in disken, sätter på sköljning och den sedan står någon timme med blöt smutsig disk och sedan kör igång programmet då kommer det också lukta unket.
Har ni för sköljning? Dvs ställer ni in disken, sätter på sköljning och den sedan står någon timme med blöt smutsig disk och sedan kör igång programmet då kommer det också lukta unket.
Japp luktar det så kör jag en gång till ofta utan medel och då blir det bra.
Jag ser ingen koppling mellan att det luktar mer om silen är full av rester eller hur smutsig disken varit. Jag kan överfylla och stapla dåligt, ingen lukt. Nästa gång med mindre och avsköljd disk, så luktar det unket och blöt hund lr nått
Jag ser ingen koppling mellan att det luktar mer om silen är full av rester eller hur smutsig disken varit. Jag kan överfylla och stapla dåligt, ingen lukt. Nästa gång med mindre och avsköljd disk, så luktar det unket och blöt hund lr nått
Förstår vad du menar men det är inte första maskinan vi har de andra var alltid bra resultat hur man än gjorde. När vi inte hade barn kunde maskinen ibland stå med disk i en vecka utan man körde den. Fanns aldrig någon dålig lukt efter körning. Och med program vid 60 och ett bra diskmedel, hur kan det inte bli bra, jag fattar inte det.katten12 skrev:Beror mycket på hur ni kör den. Startar ni den på morgonen låter den gå under dagen och kommer hem på eftermiddagen och tömmer den och det då luktar unket så kommer det ske med vilken maskin ni än köper, instängt vatten i flera timmar luktar unket. Eller står den stängd med smutsig disk i flera timmar innan ni kör igång den? Då kommer den lukta unket vid start och en körning räcker inte för att få bort lukten.
Har ni för sköljning? Dvs ställer ni in disken, sätter på sköljning och den sedan står någon timme med blöt smutsig disk och sedan kör igång programmet då kommer det också lukta unket.
Klicka här för att svara