Som rubriken lyder, diskmaskinen har slutat att ta in vatten. Modellen är en SN46M201SK, dvs nyare modell om jag förstår det rätt.

Symptom:
Den tömmer vatten som den ska(men där är kvarstående vatten vid pumpen)
Plasthållaren på vänster sida är full, dock ingen aning om det är normalt

Vid start
1. Avloppspumpen går igång
2. Aquastopet öppnar och maskinen börjar ta in vatten men stoppar efter ca 1s. Hjulet snurrar framför sensorn
3. 404 solenoiden öppnar och vattnet som den tagit in under 1s trillar ner i värmepaketet.
4. Solenoiden drar ca 15-20s för att därefter stänga
5. Maskinen drar igång (dock utan vatten?)

Har haft loss sidorna och avloppet är inte igensatt
Inget annat ser onormalt ut och något läckage har jag inte kunnat se
Inga felkoder

Tacksam för idéer vart jag ska fortsätta felsöka, inget av de problem jag har sett på forumet liknar direkt ovan problem då den faktiskt öppnar tillförsel av vatten men stoppar direkt.
 
Redigerat:
P
T thomis skrev:
Som rubriken lyder, diskmaskinen har slutat att ta in vatten. Modellen är en SN46M201SK, dvs nyare modell om jag förstår det rätt.

Symptom:
Den tömmer vatten som den ska(men där är kvarstående vatten vid pumpen)
Plasthållaren på vänster sida är full, dock ingen aning om det är normalt

Vid start
1. Avloppspumpen går igång
2. Aquastopet öppnar och maskinen börjar ta in vatten men stoppar efter ca 1s. Hjulet snurrar framför sensorn
3. 404 solenoiden öppnar och vattnet som den tagit in under 1s trillar ner i värmepaketet.
4. Solenoiden drar ca 15-20s för att därefter stänga
5. Maskinen drar igång (dock utan vatten?)

Har haft loss sidorna och avloppet är inte igensatt
Inget annat ser onormalt ut och något läckage har jag inte kunnat se
Inga felkoder

Tacksam för idéer vart jag ska fortsätta felsöka, inget av de problem jag har sett på forumet liknar direkt ovan problem då den faktiskt öppnar tillförsel av vatten men stoppar direkt.
har du väntat ut den?
om tanken är tom tar det en stund innan nytt vatten fylls på
 
T thomis skrev:
Som rubriken lyder, diskmaskinen har slutat att ta in vatten. Modellen är en SN46M201SK, dvs nyare modell om jag förstår det rätt.

Symptom:
Den tömmer vatten som den ska(men där är kvarstående vatten vid pumpen)
Plasthållaren på vänster sida är full, dock ingen aning om det är normalt

Vid start
1. Avloppspumpen går igång
2. Aquastopet öppnar och maskinen börjar ta in vatten men stoppar efter ca 1s. Hjulet snurrar framför sensorn
3. 404 solenoiden öppnar och vattnet som den tagit in under 1s trillar ner i värmepaketet.
4. Solenoiden drar ca 15-20s för att därefter stänga
5. Maskinen drar igång (dock utan vatten?)

Har haft loss sidorna och avloppet är inte igensatt
Inget annat ser onormalt ut och något läckage har jag inte kunnat se
Inga felkoder

Tacksam för idéer vart jag ska fortsätta felsöka, inget av de problem jag har sett på forumet liknar direkt ovan problem då den faktiskt öppnar tillförsel av vatten men stoppar direkt.
Hej, jag har samma fel på min maskin (riktigt bra beskrivning av felet) och har försökt allt jag kan komma på men utan att lyckas. Fick du någon lösning på ditt problem eller köpte du en ny? Tacksam för svar// Johan
 
S Stekve skrev:
Hej, jag har samma fel på min maskin (riktigt bra beskrivning av felet) och har försökt allt jag kan komma på men utan att lyckas. Fick du någon lösning på ditt problem eller köpte du en ny? Tacksam för svar// Johan
Svarar på min egen fråga då jag fixat problemet. Jag vände maskinen upp och ner för att fylla på värmeväxlaren manuellt. Tog en stund med en liten tratt samt att jag fick ta bort magnetventilen så det kom in luft under påfyllningen. Vet inte varför maskinen inte fixade detta själv men nu funkar maskinen som den ska, modell numer SN678X66TE/72.
 
Hej,

Kul det löste sig även för dig.

Jag väntade ut den(vet inte om knuffen i sidan hade någon påverkan), och till slut verkar det som den hittade tillbaks till att fylla upp tanken inför nästa disk. Maskinen är utbytt mot ny efter renovering, men mig veterligen fungerar den gamla än. Den nya är jag livrädd för med alla nya funktioner. Jag har svårt att förstå varför vitvaror behöver vara uppkopplade.


God nytt år och tack alla för ett fint och stöttande forum! 🙏
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.