Hej
Har en bosch som har haft samma symtom bytte cirkulations pumpen sen hoppade den igång och tar in vatten som den ska

• Gilla
Mak31
  • Laddar…
P
Det är ett troligt fel

Verkar ha samma problem och har nu införskaffat ny 404:a. Är i tagen att ta bort den gamla och ber om tips för att på smidigaste vis få bort ventilen. Har tagit bort sidoplåten och tagit ur kontakten till ventilen. Funderar nu på om jag måste ta bort värmeväxlaren också? Är rädd att jag förstör plastfästet, någon som vet?

Minns inte riktigt men var det inte bara att vrida lös den passa bara vattnet i tanken om det är kvar

Redigerat:
P
Ja det är bara att vrida ett kvarts varv va beredd med frottehandduk om det är vatten i behållaren

Jag kapar denna gamla tråden då min gamla (hittils) pålitliga Siemens från 2011 har får e15 felet. Jag kom fram till att det vara lite vatten i tråget. Första gången det hände drog jag ut maskinen toch tippade ut vattnet genom att luta den försiktigt bak mot bakre vänstra hörnet. nu hr den hållit ok för intensiv användning i 3 veckor och felet uppstod igen, dags att dra ut och tömma.

Frågan är om man kan laga det själv med rimlig insats?

Förra gången såg jag att det hängde en droppe från uppsamlingsringen runt 430 i skissen. Min tolkning är att packningen mellan den rostfria behållaren och sumpen (430) har blivit otät. kan det stämma? Kan man köpa en sådan löst, och vad måste bort för att komma åt att byta den?

DIY_freak skrev:
[bild]

oskar_s skrev:
Jag kapar denna gamla tråden då min gamla (hittils) pålitliga Siemens från 2011 har får e15 felet. Jag kom fram till att det vara lite vatten i tråget. Första gången det hände drog jag ut maskinen toch tippade ut vattnet genom att luta den försiktigt bak mot bakre vänstra hörnet. nu hr den hållit ok för intensiv användning i 3 veckor och felet uppstod igen, dags att dra ut och tömma.

Frågan är om man kan laga det själv med rimlig insats?

Förra gången såg jag att det hängde en droppe från uppsamlingsringen runt 430 i skissen. Min tolkning är att packningen mellan den rostfria behållaren och sumpen (430) har blivit otät. kan det stämma? Kan man köpa en sådan löst, och vad måste bort för att komma åt att byta den?
Nyfiken på vad du får för svar. Jag hade problem med E15 och vatten i bottentråget. Kommer som ett brev på posten om jag kört intensivt flera program på raken och med variospeed (mer vatten som sölar runt i maskinen antar jag). Tar bort frontplåten under tröskeln för att komma åt att torka upp.

Såg precis som du att det droppade tydligt från packningen. Skruvade loss "430" (gängat i plasttorn, idioti) så mycket det gick utan att vända på maskinen och ta bort botten. Gjorde rent packningen halvhjärtat på plats och drog åt allt igen. Har funkat sen dess men jag skulle hellre fixa till den ordentligt med vad som nu behöver bytas. Vågar inte köra de varmare eller snabbare programmen för då läcker den igen.

Finns ny packning att köpa, ett rep-kit
Art nr: 12005744
Monteringsanvisning ingår

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för båda era snabba svar!

Återstår att kolla att packningen gäller för en modell sn46t290sk.

Jag googlade på artnr och då hittar man bilder på beskrivningen, den går alltså att byta uppifrån dessutom, smidigt men verkarlite klurigt att säkerställa att oringen hamnar perfekt.

Var bör man beställa dessa? Simens sverige har dem för 212:-, men det kanske finns ännu billigare alternativ.

Mvh/O

Den passar

tja, jag beställde en så får vi hur det går. Diskmaskin är vital del i 3-barnsfamilj så det är lite kritiskt läge... :-D

P
Jo det är ett bra repkit, jag har använt åtskilliga.
Enkel installation jämfört med att byta brunnen..

Jag lyfter den här, recycle is the shit...
Har fått exakt samma symptom, E15 och vatten går att vicka ur maskinen.
Enr : SX45M500SK/08
Den verkar dock inte ha den där delen som reservdel under min maskin, men bilderna ser identiska ut? Är det samma mån tro?

Jo se den fanns ju om man tittade noga!

Fixade precis E15-felet med reparationskitet. Tack för tipsen här.

En lite varning: Ta det försiktigt när ni ska dra tillbaka ringen genom hålen. Jag drog inte hårt, men den första gick av. Jag drog betydligt mindre än vad jag sett andra göra på Youtube - så jag kanske hade extrem otur? Men ta det varsamt som sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.