Hej.
Min diskmaskin tar inte in nytt vatten.
Det är en Siemens 8 år gammal.
Den sätter inga felkoder.
Pumpar ut vatten fint och fungerar som den ska om man fyller vatten manuellt.

Jag har rensat inkommande filter och säkerställt att det kommer vatten ur röret från kranen.

Jag tror det är Aquastop-ventilen som inte öppnar (den surrar nämligen inte vilket jag tror den brukar göra?).
I botten sitter en säkerhetsgivare på ett frigolitblock, den verkar funka fint då en felkod sattes när jag lyfte på den.

Är det någon som vet hur man testar/mäter om Aquastop är trasig? (Den är på 4600ohm när man kopplar ur och mäter den)
Eller är det någon som vet vilken givare som ger ok-signal till Aquastop, och isf hur man kollar om den givaren är hel?
Eller om det finns andra tänkbara felorsaker?

Vi har egen brunn, så jag tänker att en givare kanske kan kläggat igen pga järn etc?

• Diskmaskinens Aquastop-ventil och vattenanslutningar under diskbänken, med slangar, rör och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Siemens-diskmaskins inre komponenter med blåa kablar och en komponent som är markerad med en röd cirkel, sannolikt Aquastop-ventilen.
    Skapa konto
  • Insidan av en Siemens diskmaskin, där Aquastop-ventilen och rörsystemet syns tydligt. Diskmaskinen verkar vara delvis demonterad.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen Siemens-diskmaskin där olika färgade kablar är anslutna till en komponent, möjligen Aquastop-ventilen, och en annan komponent finns nedre vänster.
    Skapa konto
  • Närbild på en märkplåt på en Siemens-diskmaskin, med text som inkluderar modellnummer, serienummer och andra tekniska specifikationer.
Redigerat:
B Brygga skrev:
Hej.
Min diskmaskin tar inte in nytt vatten.
Det är en Siemens 8 år gammal.
Den sätter inga felkoder.
Pumpar ut vatten fint och fungerar som den ska om man fyller vatten manuellt.

Jag har rensat inkommande filter och säkerställt att det kommer vatten ur röret från kranen.

Jag tror det är Aquastop-ventilen som inte öppnar (den surrar nämligen inte vilket jag tror den brukar göra?).
I botten sitter en säkerhetsgivare på ett frigolitblock, den verkar funka fint då en felkod sattes när jag lyfte på den.

Är det någon som vet hur man testar/mäter om Aquastop är trasig? (Den är på 4600ohm när man kopplar ur och mäter den)
Eller är det någon som vet vilken givare som ger ok-signal till Aquastop, och isf hur man kollar om den givaren är hel?
Eller om det finns andra tänkbara felorsaker?

Vi har egen brunn, så jag tänker att en givare kanske kan kläggat igen pga järn etc?
aquastoppen är det bara byt vanligt fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.