5 553 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Siemens diskmaskin slår ut säkringarna
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag skulle provköra den, och observera den hela tiden. Om du kan få fram att dte ex. är just när den pumpar ut som felet inträffar, så kanske man skall byta avloppspumpen, eller iallafall undersöka den närmare.
Att jordfelsbrytare löser ut, beror ofta (nu vet jag inget om just den här maskinen) på fel i värmeelementet, fel där kommer i många fall fram först när elementet blir varmt. Så det är lite struligt att försöka mäta sig fram till felet.
Du kan ev. prova att köra den på ett rent sköljprogram, då bör inte värmen gå igång alls. Om den inte löser ut på sköljprogram men alltid på riktiga diskprogram, så skulle jag nog chansa på att byta värmeelementet. Om du har tillgång till en isolationstestare (megger) så kan man prova att mäta på elementet precis när jordfelsbrytaren har löst ut (måste lossa minst en av anslutningarna till elementet innan mätningen). En Megger lägger ut en (ofarlig) provspänning på 500 - 1000V, och mäter om det blir överslag. Spänningen är ofarlig för människor, men inte för elektronik, så man bör veta vad man gör. Fråga här om du vill prova, men är osäker.
Ytterligare en sak man kan göra innan man ger upp och köper ny, är att lossa alla yttre kåpor och plåtar, och se om det verkar läcka någon annanstans. Så vatten kommer på något elektriskt.
Vattenläckor brukar lösa ut jordfelsbrytaren, innan det blir så stor felström via vattnet att säkringen går, därför tror jag mindre på en läcka.
Isolationstestare finn på kjell o company för ca 1000 kr.
Att jordfelsbrytare löser ut, beror ofta (nu vet jag inget om just den här maskinen) på fel i värmeelementet, fel där kommer i många fall fram först när elementet blir varmt. Så det är lite struligt att försöka mäta sig fram till felet.
Du kan ev. prova att köra den på ett rent sköljprogram, då bör inte värmen gå igång alls. Om den inte löser ut på sköljprogram men alltid på riktiga diskprogram, så skulle jag nog chansa på att byta värmeelementet. Om du har tillgång till en isolationstestare (megger) så kan man prova att mäta på elementet precis när jordfelsbrytaren har löst ut (måste lossa minst en av anslutningarna till elementet innan mätningen). En Megger lägger ut en (ofarlig) provspänning på 500 - 1000V, och mäter om det blir överslag. Spänningen är ofarlig för människor, men inte för elektronik, så man bör veta vad man gör. Fråga här om du vill prova, men är osäker.
Ytterligare en sak man kan göra innan man ger upp och köper ny, är att lossa alla yttre kåpor och plåtar, och se om det verkar läcka någon annanstans. Så vatten kommer på något elektriskt.
Vattenläckor brukar lösa ut jordfelsbrytaren, innan det blir så stor felström via vattnet att säkringen går, därför tror jag mindre på en läcka.
Isolationstestare finn på kjell o company för ca 1000 kr.
Det är (såvitt jag minns) endast cirkulationspumpen som är jordad på denna maskin.A Annkina skrev:
Dra fram den igen
Lossa höger plåt
Längst ner i bakkant där elsladden går in sitter elektroniken.
Lossa kåpan till elektroniken
Längst bak sitter anslutningen till elementet (de grövsta kablarna) lossa kontakten
Mät mellan de röda kablarna och jordkabeln. (Kan vara lite svårt att peta ner mätprobarna från en multimeter)
Kolla om du får något värde
I så fall är det cirkulationspumpen, den har elementet inbyggt i sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
