När vi en dag körde igång vår Siemens diskmaskin modell SE34A260SK så började det att låta oroväckande vid vattenpåfyllningen i ledningssystemet i form av tryckslag. Ljudet blev bara värre och värre och vi blev oroliga att en koppling skulle springa läck. Jag misstänkte att det var fel på Aqua-stoppen eller Aqua-sensorn som orsakade tryckslagen. Kontaktade då Siemens kundtjänst via hemsidan genom att skriva men fick ett felmeddelande från mottagaren vid sändningen. Detta fel bestod under minst en veckas försök. Ringde istället Siemens kundtjänst (trodde jag) 0771-112277, men det var bara ordermottagningen för bokning av reparatör.

Det gick alltså inte att få kundtakt med Siemens kundtjänst om en eventuell orsak och kostnad. Detta skulle jag först få vid reparatörens hembesök som kostade minst 950 kr!
950kr plus en okänd reparations- och reservdelskostnad gjorde att vi bestämde oss för att slänga ut vår Siemens diskmaskin och köpte istället en Cylinda utan Aqua-teknik!
PS
Siemens och Bosch använder sig av samma "kundtjänst"!

Våran Electrostrul Host!!.. Host!!!.. Electrolux gör lika dant. Slår i hela huset av tryck stötar... :@

Det var väl synd att du slängde ut en fullt fungerade diskmaskin. Tryckslagen beror på att det kommit smuts i inloppskanalen och översvämmingsskyddet går igång en kortstund för att sedan stänga av, detta upprepas några gånger. Reparatörn hade troligen inte tagit mer än 950 kr för att åtgärda detta. Aqua-stopp är en ganska bra funktion, hade dock inte med detta att göra.

Vi har också en siemens diskmaskin som slår i rören. Kan man rengöra smutsen själv? Hur isåfall? Vad har "boxen" som sitter på diskmaskinebs anslutningsslang vid anslutningen till blandaren för funktion?

Ingen??

kobenet skrev:
Vad har "boxen" som sitter på diskmaskinebs anslutningsslang vid anslutningen till blandaren för funktion?
Boxen på anslutningsslangen är aquastoppet.

Du kan rengöra själv men är mycket pill och du skall få ihop det sen också.

"torbeno" arbetar du med vitvaror i till vardags ? Eller du pratar om erfarenheter ifrån egna hemmet? Får väl koppla loss slangen och kika på aquastoppet.

Hemma har jag aldrig behövt göra rent i inloppet på nån diskmaskin ...

Aquastoppen på vår Whirlpool fick fnatt. Skulle gå på över 2000 att fixa. Köpte ny maskin i stället - fast kanske mest pga whirlpoolens urusla korgar.

på nyare siemens och bosch diskar som använder lite vatten sitter det på vänster sida innanför plåten en speciell teknik för nivåreglering ock inspolning. den kan rengjöras. men det är lite krångligt. jag brukar använda en avkapad tunn inspolningsslang i hårdplast och spola hårt med vv lång tid och starka kemikalier typ klor eller limeaway

Men då undrar man, måste man ha kvar Aquastoppet? (Diskmaskinen är gammal nu, vägrar att diska helt rent, har väl inget att förlora på att prova runt lite?)

P
Fungerar inte utan aquastop då det egentligen är inloppsventilen

Ta loss slangen tittat på ventilen där så den inte har kalkat igen.

P
inte mycket att se förutom dubbelfiltret på ingången

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.