Ska installera shuntautomatik. Eldar med Olja/Ved

Är nattsänkning något man har användning av? Eller äter den sk. morgonhöjningen upp den besparade nattsänkningen?

Har hört & läst att "Thermomatic CBJ" och dess efterträdare "Thermomatic ERA" ska vara bästa köp. De använder inomhusgivare och framledningsgivare. Finns både med och utan nattsänkning. Någon som har erfarenhet?

Hej, tyckte det var som du skrev: Eller äter den sk. morgonhöjningen upp den besparade nattsänkningen?

Tyckte det var behagligare med en jämn och skön värme dygnet runt (oberoende av när man knoppar)

men det e jag det....;)

Jag har aldrig førstått det dær med nattsænkning.

I vårt tidigare lættbetongshus med fjærrværme och utegivare hade jag systemet insællt på dagsænkning vilket jag tycker jag var det logiska i varje fall med utegivare och många fønster. På dagen får man ju ett tillskott från instrålning av solen och då er man ju i allænhet inte hemma.

I det huset (b 68, ca 200 m2) med dag sænkning hade vi en uppværmingskostnad på ca 14 000 kr.

Om man sänker temperaturen så minskar energiförlusterna från huset, men besparingen är lite, och försämringen av komforten ofta rätt stor. Är det ingen hemma under dagen, kan man dock använda dagsänkning för att spara lite utan att någon lider av att huset blir lite kallare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.