harka harka skrev:
tänkte du vad som visas i app eller i api? jag tror att det är 2 decimaler för båda
Ska ta in data i Home Assistant så den integrationen kan ju ändra om det men om Shelly-pucken ger två decimaler så finns ju chansen iaf Tack!

L Lund skrev:
Ska ta in data i Home Assistant så den integrationen kan ju ändra om det men om Shelly-pucken ger två decimaler så finns ju chansen iaf Tack!
Åtminstone från stutussidan får man 2 decimaler se klipp nedan från en Shelly 1PM
{"power":30.04,

• Gilla
Lund
  • Laddar…
leby leby skrev:
Åtminstone från stutussidan får man 2 decimaler se klipp nedan från en Shelly 1PM
{"power":30.04,
Låter ju lovande, kan dock inte se klippet?

L Lund skrev:
Låter ju lovande, kan dock inte se klippet?
Sorry, klippet är texten med power...... det är klippt ur strängen man får som svar om man går till IP/status

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Såhär ser värdena ut för mig i HA via shelly 1PM
Skärmdump av sensorvärden med "Energy 63,91 kWh" och "Power 1 275,5 W" i en användargränssnitt från HA via Shelly 1PM.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Någon som funderat på att sätta en Shelly 1PM för att öppna garageporten? Funderar på om man kan se på effektåtgången om porten öppnas eller stängs? Hade ju varit en kul lösning för att visuellt visa i Home Assistant om porten öppnas eller stängs?

C crazytok skrev:
Såhär ser värdena ut för mig i HA via shelly 1PM
[bild]
Aha, bara en decimal på Power alltså. Hade behövt två för att kunna se om klipparen är ute och kör elelr står i laddstationen...

L Lund skrev:
Någon som funderat på att sätta en Shelly 1PM för att öppna garageporten? Funderar på om man kan se på effektåtgången om porten öppnas eller stängs? Hade ju varit en kul lösning för att visuellt visa i Home Assistant om porten öppnas eller stängs?
Beroende på hur din öppnare fungerar så kanske det går att styra men mest sannolikt funkar det inte med en 1PM. Oavsett kommer du inte kunna använda samma puck till att mäta förbrukningen, och det är väl oftast mer intressant att veta läge snarare än rörelse.
I de fall det går att styra brukar Shelly 1 vara rätt modell (har potentialfri brytare) och den kan även teoretiskt kompletteras med en switch som känner av portens ena ändläge.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A alfista skrev:
Beroende på hur din öppnare fungerar så kanske det går att styra men mest sannolikt funkar det inte med en 1PM. Oavsett kommer du inte kunna använda samma puck till att mäta förbrukningen, och det är väl oftast mer intressant att veta läge snarare än rörelse.
I de fall det går att styra brukar Shelly 1 vara rätt modell (har potentialfri brytare) och den kan även teoretiskt kompletteras med en switch som känner av portens ena ändläge.
Alright, tack för förklaringen. Det jag saknar med min Shelly 1 är att jag inte vet oim porten är öppen eller stängd. har kompletterat det med en dörr/fönster-sensor men skulle vilja kunna säga till Google Assistant att "Stänga porten" och då stängs den om den är öppen, annars händer inget. Nu ahr jag en rutin som öppnar stänger när jag säger öppnar och stänger. I Home Assistant skulle det gå att göra lite snyggare också. Magnetkontakter blir lite långt och meckigt att dra och få till.

Jag har läst en del om brända Shelly-enheter på deras hjälpforum/facebookgrupp osv. Jag har köpt en enhet (Shelly Dimmer 2), men undrar ifall man vågar ha den installerad eftersom den sitter inne i väggen (kopplingsdosa) och då känns som en brandfara om man inte kan lita ordentligt på enheten.

(https://www.facebook.com/search/top?q=shelly burned)

Oroar jag mig i onödan, eller hur ser ni på det?

Om enheten skulle börja brinna, är kopplingsdosor konstruerade för att det ändå inte ska vara någon fara?

F Fredrik zz skrev:
Jag har läst en del om brända Shelly-enheter på deras hjälpforum/facebookgrupp osv. Jag har köpt en enhet (Shelly Dimmer 2), men undrar ifall man vågar ha den installerad eftersom den sitter inne i väggen (kopplingsdosa) och då känns som en brandfara om man inte kan lita ordentligt på enheten.

([länk] burned)

Om enheten skulle börja brinna, är kopplingsdosor konstruerade för att det ändå inte ska vara någon fara?
När jag klickar på din länk så får jag inte fram någon information om det du nämner. Det dök endast upp ett inlägg och det var från någon som hette Shelly i förnamn, vars mammas hus hade brunnit ner. Men det hade ingenting med Shellys produkter att göra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fredrik zz skrev:

([länk] burned)

Jag har ca 40 enheter, inbyggnads i huvudsak och köpte de första runt jul 2018 tror jag det var, precis när de kommit ut.
Inte en enda bränd, 2-3 st som lagt av men inte för att de bränt.

De du ser på facebook skulle jag säga till 99.99% är felkopplade, det är tyvärr väldigt vanligt att användare inte begriper att man inte kan blandar olika faser, man kopplar alltså en fas till L och en annan till SW (brytare).

• Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
Sånt här skall vara utfört i självslocknande material. Åtminstone vissa Shelly-produkter har testats av utomstående labb och då är jag ganska säker på att just sånt ingår i testen, jag räknar också med att resten av produkterna tillverkas på liknande sätt.

• Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
När jag klickar på din länk så får jag inte fram någon information om det du nämner. Det dök endast upp ett inlägg och det var från någon som hette Shelly i förnamn, vars mammas hus hade brunnit ner. Men det hade ingenting med Shellys produkter att göra.
Jag förstår, den funkade inte så bra i mobilen. Min poäng var inte att länka till ett enskilt fall, utan det var en söklänk till facebook. "Burned Shelly device" på Google ger också många träffar både länkar och bilder.

Här är en av de mer intressanta, där Shelly själva undersökt orsaken till felet på en av enheterna: https://www.facebook.com/groups/ShellyIoTCommunitySupport/permalink/3523402417759097/

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har schemalagt en statuskoll som loggar Shelly Dimmers temperatur, watt, ljusstyrka osv i ett kalkylark. Har bara kört i drygt 20 timmar än, så här ser det ut hittills. (Lite oregelbundna mätningar eftersom jag även triggat dom manuellt ett gäng gånger). Lampan har både varit på och av under dessa timmar.

Linjediagram som visar en Shelly Dimmers temperaturövervakning över cirka 24 timmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.