C crazytok skrev:
Plejd däremot kan man diskutera då det är en stabilare och seriösare produkt.
På vilket sätt då? Vad får dig att kalla Shelly för mindre seriösa?.

• Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
R
C crazytok skrev:
Man utför installationen enligt normalt förfarande, Shelly är ett komplement till befintligt styrning. Absolut ingenting man ska tro sig vara en ersättning till kabeldragning och dylikt.

Plejd däremot kan man diskutera då det är en stabilare och seriösare produkt. Men jag hade inte heller där valt att ersätta en kabeldragning med trådlös kommunikation för evigt. Utan återigen sett det som ett komplement!
Alltså på riktigt, har plejdgänget helt gått över till Microsofts gamla handbok i FUD ? :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/FUD

• Gilla
  • Haha
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag använder både plejd och Shelly, men till olika ändamål. Jag menar inte att Shelly är oseriösare. Men det är öppnare och betydligt mer sårbart och instabilt än vad plejd är.
Min syn på dessa två är att Plejd är en mer proffs produkt och Shelly en DIY produkt. Vilket som passar dig bäst är ju upp till var och en… Plejd är ju inte lika flexibelt och väldigt begränsat, men det funkar alltid.
Shelly med sina cloud lösningar, ständiga uppdateringar på både cloud, appar och firmwares gör att det ibland tenderar att komma lite buggar och stunder då cloudet ligger nere. Nej, det är inte ofta… men det händer!

Därför har jag valt plejd till all min belysning, och Shelly till allt annat som inte är lika viktigt för automationer.

Och vill man slippa kabeldragning och synka två puckar med varandra så hade jag definitivt valt Plejd framför Shelly!

Men det är upp till var och en vad man vill använda. :)

• Gilla
DIY Maniac och 1 till
  • Laddar…
Shelly är ju inte beroende av molnet för att fungera, så det är ju en konstig invändning.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Shelly är ju inte beroende av molnet för att fungera, så det är ju en konstig invändning.
Det beror ju på hur man har det konfigurerat. Väljer man att ansluta det till cloudet, vilket jag nog tror att dom flesta trots allt gör. Så finns risken att cloudet ligger nere och funktioner man ibland använder plötsligt inte fungerar.
Jag har haft Shelly i ungefär 3-4års tid, och det har kanske hänt lika många ggr. Så det är inte ofta, men likväl irriterande när det händer.

Plejd har jag haft i 6års tid och det har inte strulat en enda gång.

Det här är min erfarenhet, och jag försöker bara dela med mig av min upplevelse av dem båda och hur det har fungerat för mig.

• Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
För att dela med mig av fler upplevelser med Shelly, så har tex min enhet som jag använder till garageporten slutat fungera efter senaste uppdateringen av iOS appen. Denna shelly1 har varit inställd att använda pinkod som säkerhet. Nu funkar det inte längre att öppna garageporten med den pinkoden, utan jag kommer till någon form av inloggningsruta där mina inloggningsuppgifter till shelly inte fungerar… har inte lyckats komma förbi detta och försökt få kontakt med Dimitar på facebook som brukar vara duktig på att svara. Men detta har jag tyvärr inte fått svar på men däremot fått bekräftat att fler har samma problem.

Utöver detta, så kan ibland appen sluta svara när man startar upp den. Den står bara och laddar… då får man stänga ner den och starta upp den igen så funkar det. Detta på en helt ny iPhone 12 mini. Händer inte ofta, men det händer…

Ibland svarar inte heller appen när man trycker på/av på enheterna. Ibland tar det istället bara lång tid innan dom reagerar.

Med allt ovan sagt, så är jag ändå extremt nöjd med mina Shelly då man får väldigt mycket funktionalitet för pengarna. Och normalt sett är dom väldigt snabba att svara och duktiga på support/buggar på facebook sidan.

Men jag hade ändå aldrig använt dem som enda alternativ till belysning, eller för att synka två puckar osv. Går ditt nätverk ner så funkar det inte heller att styra dem med appen, inte heller att synka två puckar via väggbrytaren, så det ställer krav på stabilt nätverk.

Men det är jag det.

• Gilla
DIY Maniac och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bara klargöra lite ang Shellys wall buttons, innan ni spårar iväg här =)

DIY Maniac Gromz skrev:
Min tanke är att vid en helt ny installation känns meningslöst att dra fram vp o dosa till brytare mm för att sedan installera en remote switch i dosan som man gör vid efterinstallation.. borde vara både enklare och smartare att montera switch direkt i dosan för armaturen vilket skulle spara en hel del enl. mig onödig dragning.. alternativt installera styrningen redan i centralen.. Kommentarer på det?
Vad skulle du vinna på det? Du måste ju fortfarande ha "tändtrådar" från brytaren upp till shellypucken. Då kan du ju likagärna ha shellypucken bakom brytaren i förstaläget tänker jag. Då är det lätt att återställa till en "vanlig" installation om du ska sälja huset eller kommer på andra tankar. Men kanske missförstår hur du menar.

DIY Maniac Gromz skrev:
Tack för input! Har liknande tanke.. men man kan ju installera "vanliga" brytare som styr via fjärr funktion.. av typen nedan..
[länk]

Tänker att ev. problem skulle vara om den tappar signal till enheten.. är det så du tänker.. att det är mer stabilt med en "riktig" brytare?
De styr inte "via fjärr", du drar fysiska trådar från brytaren och lägger dem in på shellypuckens ingång för strömbrytare. Du kan likagärna ha vilken brytare som helst för ändamålet, så får du den designen du vill ha på ram och vippa. Fördelen är ju att det bygger mindre, men ska du ändå bygga nytt så installera pungdosa som föreslagits.

P Pin skrev:
Ja det är ett alternativ. Den är ny hos Shelly. Går ju att konfigurera om och till och med att flytta runt till annan plats vid behov (y)
Nej, den går inte att flytta runt till en annan plats, eller ja, jo det är klart det går att flytta den, men du måste fortfarande dra x antal trådar mellan brytaren och shellypucken.

Alfredo Alfredo skrev:
Att det är en form av brytare ser jag men jag måste vara blind för jag hittar ingen dokumentation om exakt vad det är. :oops: Typ att den går att flytta eller hur den kan konfigureras.
Det är en vanlig dum brytare (momentan), du gör all konfig i shellypucken, precis som du gör med en vanlig strömbrytare. Vilket detta är.

DIY Maniac Gromz skrev:
Undrar samma sak, hittar inget produktblad på denna.. i exemplet på bild är den installerad i dosa med en remote switch i dosan..
Men antar att själva knappen måste ha något batteri då den är fristående från fjärrbrytaren och borde då gå att flytta den till valfri plats vilket skulle ge större frihet vid installation..
Nej, inget batteri, nej går inte att flytta på det sättet. Trådad in i pucken.

leby leby skrev:
Nya brytaren från shelly är bara till för deras puckar så den är en vanlig på det sättet men ska nog inte användas till att bryta större laster. Puckarna drar ju bara 1W.
Nej, den ska inte bryta någon last alls. Bara agera som momentan brytare på shellypuckens ordinarie ingång/ar.

• Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
Tror de flesta med handen på hjärtat kan hålla med Crazytok, Shelly är inte superstabilt, de uppdaterar lite saker då och då som inte är helt färdigtestade som gör att saker slutar fungera, för att sedan komma igång efter ett tag när de har fixat buggen. Loggdata/historik försvinner spårlöst. Enheterna tappar wifi ibland och måste startas om etc.

Då och då brinner det upp någon enhet av olika anledningar. Nu det senaste är det en del enheter utan nolla, och med bypassen installerad där både bypassen och shellyn brunnit eftersom man stängt av/på snabbt flera gånger i följd (tänk barn som leker med brytaren), detta ihop med "fel" typ av last kopplad till pucken. Shelly är innovativa, men kanske inte alltid man testat allt hela vägen innan man släpper ut det på marknaden. Sedan är ju produkter utan nolla alltid en kompromiss, men det tror jag att jag har tjatat om tidigare här ;)

Shelly är billigare produkter och mer öppna mot omvärlden än tex Plejd, men det är kanske inget som man sätter ute hos en kund som installatör där det "bara ska fungera". De kräver lite handpåläggning ibland. Men är man medveten om det, och har intresset så är de ju som sagt prisvärda.

Redigerat:
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
För att dela med mig av fler upplevelser med Shelly, så har tex min enhet som jag använder till garageporten slutat fungera efter senaste uppdateringen av iOS appen. Denna shelly1 har varit inställd att använda pinkod som säkerhet. Nu funkar det inte längre att öppna garageporten med den pinkoden, utan jag kommer till någon form av inloggningsruta där mina inloggningsuppgifter till shelly inte fungerar… har inte lyckats komma förbi detta och försökt få kontakt med Dimitar på facebook som brukar vara duktig på att svara. Men detta har jag tyvärr inte fått svar på men däremot fått bekräftat att fler har samma problem.
Var det inte så att det stod stjärnor i lösenordsfältet = folk tror, med all rätt, att det är deras gamla lösenord som står där. Men att det egentligen var texten "password" som stod där. Så man får sudda bort texten och skriva in lösenordet på nytt efter uppdateringen? Något åt det hållet och lite reservation då jag bara sett det i förbifarten. Kan också ha gällt lösenordet till wifinätet, men principen var densamma.

J Jsson83 skrev:

Vad skulle du vinna på det? Du måste ju fortfarande ha "tändtrådar" från brytaren upp till shellypucken. Då kan du ju likagärna ha shellypucken bakom brytaren i förstaläget tänker jag. Då är det lätt att återställa till en "vanlig" installation om du ska sälja huset eller kommer på andra tankar. Men kanske missförstår hur du menar.

De styr inte "via fjärr", du drar fysiska trådar från brytaren och lägger dem in på shellypuckens ingång för strömbrytare. Du kan likagärna ha vilken brytare som helst för ändamålet, så får du den designen du vill ha på ram och vippa. Fördelen är ju att det bygger mindre, men ska du ändå bygga nytt så installera pungdosa som föreslagits.

Nej, den går inte att flytta runt till en annan plats, eller ja, jo det är klart det går att flytta den, men du måste fortfarande dra x antal trådar mellan brytaren och shellypucken.

Det är en vanlig dum brytare (momentan), du gör all konfig i shellypucken, precis som du gör med en vanlig strömbrytare. Vilket detta är.

Nej, den ska inte bryta någon last alls. Bara agera som momentan brytare på shellypuckens ordinarie ingång/ar.
J Jsson83 skrev:

Intressant, tack för info.. då har jag kanske missförstått funktionen på deras brytare.. trodde att dem bara sände en signal till reläet trådlöst.. samma som när man styr dem via appen.. så att man kan para brytaren med vilken funktion den ska styra..

DIY Maniac Gromz skrev:
Intressant, tack för info.. då har jag kanske missförstått funktionen på deras brytare.. trodde att dem bara sände en signal till reläet trådlöst.. samma som när man styr dem via appen.. så att man kan para brytaren med vilken funktion den ska styra..
Nej, de är vanliga "dumma" brytare, inget speciellt med dem förutom att de bygger mindre på djupet då ihop med en puck bakom, vilket kan vara smidigt i befintliga installationer.

Det som finns är Shelly button 1, som är batteridriven. Men det är kanske ingen produkt man sätter upp på väggen som ersättare för en ordinarie brytare.

https://shelly.cloud/products/shelly-button-1-smart-home-automation-device/

Nu verkar det annars gå att förbeställa pro varianterna för dinskenemontage direkt i centralen, så slipper folk 3D printa hållare som de gjort tidigare, samt att man får en riktig ethernetkontakt. Kabel är ju alltid kabel.

https://shop.shelly.cloud/

• Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
Jag är dock rätt säker på att man kan ”para” ihop två shelly puckar. Dvs en bakom väggbrytaren, och en i taket vid lampan utan tändtråd emellan, när du ger Shellyn bakom väggbrytaren signal på ingången så skickas denna vidare till shellyn i taket så lampan tänds. Därmed behövs ingen tändtråd.

Detta är väl dock en funktion man använder för att styra saker som inte har någon koppling emellan, men man behöver ju alltid ha fas och nolla framdragen. Så vid nybyggnation finns det ingen vettig anledning att göra så.

Jag har själv dock aldrig provat denna funktionen så jag vet inte hur bra den fungerar.

• Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag är dock rätt säker på att man kan ”para” ihop två shelly puckar. Dvs en bakom väggbrytaren, och en i taket vid lampan utan tändtråd emellan, när du ger Shellyn bakom väggbrytaren signal på ingången så skickas denna vidare till shellyn i taket så lampan tänds. Därmed behövs ingen tändtråd.

Detta är väl dock en funktion man använder för att styra saker som inte har någon koppling emellan, men man behöver ju alltid ha fas och nolla framdragen. Så vid nybyggnation finns det ingen vettig anledning att göra så.

Jag har själv dock aldrig provat denna funktionen så jag vet inte hur bra den fungerar.
Ja det stämmer bra det. Man skickar ett HTTP kommando från den ena till den andra, men det kräver ju att båda enheterna har wifi så blir ju inte lika driftsäkert som en fysisk tråd, men klart det finns användningsområden för det.

• Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
Precis så!

Om jag vill ha en shelly till att styra ett uttag för motor-/kupévärmare behövs vad jag förstår en kontaktor. Är det rätt uppfattat?
Vad behöver jag för hårdvara och hur ser ett kopplingsschema ut för detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.