A andersda skrev:
Ang trappkopplingen så beror det lite på på vad som är enklast att göra. Hur ser el installationen ut?

Jag tror en home plug + AP är bra nog. Men givetvis är en nätverkskabel +AP bäst (ev fiber)
Jag har inte undersökt närmare hur trappkopplingen ser ut, men det är utanpåliggande kablar, dosor och strömbrytare. Det är alltså enkelt att både mäta och titta hur det är kopplat. Tänker mig att den ena enkelt kan kopplas till Shellyn.

Jag tror jag börjar med homeplug och ser om det fungerar. Jag såg att det finns homeplug med inbyggd AP i ena änden. Att dra ut en nätverkskabel till garaget får bli ett senare projekt då det i så fall ska borras genom fasaden och grävas i trädgården.

leby leby skrev:
Jag törs inte svara helt säkert men en "Shelly Dimmer 2" bör gå bra om det i dag fungerar med Plejd Dim-01.
Specen på Plejd Dim-01 = spec på Shelly Dimmer 2, båda är primärside dimmer som kan ställas på bakkant/framkant dimmning.
Toppen
Tack för hjälpen och Ett Gott Nytt År

P Pin skrev:
Jag har inte undersökt närmare hur trappkopplingen ser ut, men det är utanpåliggande kablar, dosor och strömbrytare. Det är alltså enkelt att både mäta och titta hur det är kopplat. Tänker mig att den ena enkelt kan kopplas till Shellyn.

Jag tror jag börjar med homeplug och ser om det fungerar. Jag såg att det finns homeplug med inbyggd AP i ena änden. Att dra ut en nätverkskabel till garaget får bli ett senare projekt då det i så fall ska borras genom fasaden och grävas i trädgården.
Det man kan råka ut för är att man inte har både fas o nolla i samma dosa. Man måste välja rätt Shelly isf (som funkar utan nolla dvs).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A andersda skrev:
Det man kan råka ut för är att man inte har både fas o nolla i samma dosa. Man måste välja rätt Shelly isf (som funkar utan nolla dvs).
Jag gissar att det bara är fasen som går till brytarna. I dosa ovanför finns både och så det går ju sätta Shellyn där. Nu tror jag det blir trångt både bakom brytare och i existerande dosa så jag får sätta dit en ny dosa bredvid för Shellyn. Annars är det fyra st lampor i taket så det är belastning på långt över 20W som Shelly 1L kräver utan nolla (y)

• Gilla
PBjore och 1 till
  • Laddar…
Jag får inte notisen att funka på min shelly. Den är kopplad till en nivå givare. Rör jag nivå givaren så klickar shelly och "power knappen" inne i shelly appen slås på. Och släper jag nivå givaren så slår power knappen av..
Så allt e rätt kopplat och funkar. Men får som sagt ingen notis.

Måste va något jag har glömt men svårt att fota inställningarna.

Skärmdump av Shelly-appen visar "Devices" för pellets med 0W förbrukning och av/på-knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Shelly appen med titeln "Pannrum" utan notifikationer trots fungerande inställningar.
Skapa konto
Skärmbild av inställningsmenyn i en app för automatisering med alternativ för telefoni- och e-postnotiser om att fylla på pellets.
Skapa konto

J jonaslatt skrev:
Jag får inte notisen att funka på min shelly. Den är kopplad till en nivå givare. Rör jag nivå givaren så klickar shelly och "power knappen" inne i shelly appen slås på. Och släper jag nivå givaren så slår power knappen av..

[bild] [bild] [bild]
kanske dum fråga då jag inte använder cloud men varför har du "DAILY ACTIVATION" kriterie? Borde ju bara ha switchens "On"!!

J jonaslatt skrev:

[bild] [bild] [bild]
Testade snabbt och det är som jag gissade! Du får ta bort "tiden" som trigger och bara ha relät som trigger. Mitt funkade i alla fall utmärkt så.
Sen hamnar mina i "skräpposten" men det antar jag att du tittat efter redan.
Automatiseringsgränssnitt för smarta hem enheter med inställningar för händelsetrigger och e-postnotiser.
Skapa konto
Skärmdump av automatiseringsinställningar med markerad trigger för "Shelly relay button is short pressed".
Skapa konto

Stämde killar funkade direkt nu. Dock så varnar den en varning i minuten.

Klickar jag till givaren så hörs ett klick och jag får meddelande. Men detta meddelande fortsätter och fortsätter ändå och givaren inte är aktiverad.
Någon inställning?

Nu får jag notis ändå att min shelly är urkopplad från uttaget.
En notis i minuten.

Någon som vart med om detta?

Jag får fortfarande inte in min Dimmer 2 i HA, är det något jag måste ha för att det ska funka? Behövs MQTT? Cloud har jag förstått som det går att köra utan? Försöker köra med shellyforhass men det ska funka utan det väl?

dimmern fungeraer som det ska i appen men vägrar dyka upp i Ha..

Du har lagt in i ymal? Och tittat i enheter efter dimmern?

leby leby skrev:
Du har lagt in i ymal? Och tittat i enheter efter dimmern?
Lagt in Shelly i yml, försökt med host_ip och discover_by_ip. Jag får ju upp att "We have discovered new devices on your network" Men det är tomt på enheter. Vad blir det för sorts enhet? Jag har scrollat igenom där flera gånger och sökt på Shelly men inte hittat nått

J jonaslatt skrev:
Nu får jag notis ändå att min shelly är urkopplad från uttaget.
En notis i minuten.

Någon som vart med om detta?
Jag har inte använt scenes i Shelly-appen tidigare men satte upp en för att testa:

När en switch (som styr en lampa i mitt fall) byter state till "ON" ska en notis skickas till appen på telefonen.

Sätter jag "condition type" till "repeatedly" så får jag en notis i minuten när lampan är igång.
Men slutar så fort jag stänger av den.

Ändrar jag "condition type" till "one time" får jag bara en enda notis när lampan sätts på.

Hur ser dina inställningar ut?

pokasd Sljdhl skrev:
Lagt in Shelly i yml, försökt med host_ip och discover_by_ip. Jag får ju upp att "We have discovered new devices on your network" Men det är tomt på enheter. Vad blir det för sorts enhet? Jag har scrollat igenom där flera gånger och sökt på Shelly men inte hittat nått
Ser ut som nedan
Skärmdump av Home Assistant gränssnitt visande enhetslista med Shelly integrationer.
Skapa konto

leby leby skrev:
Ser ut som nedan
[bild]
Nope inget sånt. Är det något speciellt under Shelly integrations man behöver?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.