leby leby skrev:
Har jag inte tänkt på! Kanske har du en poäng där? Installationen blir mycket bättre men om det börjar brinna så är det ju knappast en bra lösning. Verkar dock vara tusental som använder dessa men det var ju miljoner som röstade på Båda kandidaterna i amerikanskavalet så det behöver ju inte vara rätt för det!
Jag är inte helt hundra på vilken klassning plasten i dosor osv har idag, eller för den delen i de från 70 som sitter i vårt hus.
Kikade iaf på att printa en adapter eller en dosa för att kunna nyttja en rakapparatsdosa som vanlig dosa, men det slutade jag att jag löste det på annat sätt då jag blev osäker på klassningen av plasten.

Jag limmade fast min på en oanvänd
DIN-kopplingsplint.
Kanske inte heller helt rätt, men den sitter där den ska.
En röd cirkulär enhet limmad på en beige och blå DIN-kopplingsplint omgiven av färgglada elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Shinue och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar! Den fick hänga i EK kablarna
Elcentral med öppna säkringar och trånga EK-kablar anslutna.
Skapa konto

Hej
Tänkte att jag skulle testa shelly prylar (pga prisskillnaden mot plejd prylar) och har en fråga. Kan en shelly 1 "ersätta en plejd ctr-01".
Jag har idag en plejd ctr 01 som är kopplad att styra 5 st 1 w led fönsterspottar, med 2 st små transformatorer och en plejd ctr 01 som sitter bakom en fjäderbelastad strömbrytare där "allt sammanstrålar" och jag där kan dimma/tända mina fönsterspottar.

Eller förslag på annan shelly om shelly 1 inte är rätt pryl

/B

Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Tänkte att jag skulle testa shelly prylar (pga prisskillnaden mot plejd prylar) och har en fråga. Kan en shelly 1 "ersätta en plejd ctr-01".
Jag har idag en plejd ctr 01 som är kopplad att styra 5 st 1 w led fönsterspottar, med 2 st små transformatorer och en plejd ctr 01 som sitter bakom en fjäderbelastad strömbrytare där "allt sammanstrålar" och jag där kan dimma/tända mina fönsterspottar.

Eller förslag på annan shelly om shelly 1 inte är rätt pryl

/B
Tyvärr inte! shelly saknar puck med 0-10V utgång som jag gissar du använder på din plejd.
Till dimning finns 2 val:
1) Shelly dimmer 2, dimmar på primärsidan funkar på en del men långt från alla
2) Shelly RGBW2, dimmar på sekundärsidan funkar på de flesta om inte alla led 12-12VDC

leby leby skrev:
Tyvärr inte! shelly saknar puck med 0-10V utgång som jag gissar du använder på din plejd.
Till dimning finns 2 val:
1) Shelly dimmer 2, dimmar på primärsidan funkar på en del men långt från alla
2) Shelly RGBW2, dimmar på sekundärsidan funkar på de flesta om inte alla led 12-12VDC
OK, jag får kolla hur det är kopplat när jag kommer ut till huset igen. Och även se vilka "prylar som är använda".
Tack för snabbt svar. Jag återkommer när jag vet mer. :D

Jag har en enkel fråga.

Jag har en shelly och skulle vilja byta wifi på den. Alltså den går på mitt hwmmanätverk. Men jag har skaffat en wifi förstärkare och skulle vilja ansluta wifin till den.

Jag vågar inte gå in och chansa när jag har den inställd "och klar" så jag ändrar något.

Vart gör jag detta i shelly appen?

Skärmdump av Shelly-appen visar inställningar för en smart enhet med energianvändningsstatistik och inställningsalternativ.
Skapa konto
Skärmdump av WiFi-inställningar på en smart enhet med fält för nätverksnamn och lösenord.
Skapa konto

Här hittar jag inställningar för en av mina puckar

J jonaslatt skrev:
Jag har en enkel fråga.

Jag har en shelly och skulle vilja byta wifi på den. Alltså den går på mitt hwmmanätverk. Men jag har skaffat en wifi förstärkare och skulle vilja ansluta wifin till den.

Jag vågar inte gå in och chansa när jag har den inställd "och klar" så jag ändrar något.

Vart gör jag detta i shelly appen?
Lägg in ditt nuvarande som backup först, sen byter du det primära till det nya. Du kan göra det i appen under nätverk men ännu lättare i webgränsnittet tycker jag.

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
jag vet att det finns en supportgrupp på facebook men jag har inte blivit accepterad än..
Jag har problem med att få in in min enhet i Home assistant. Jag installerade ShellyForHass, la till "shelly:" i configurations.yml och efter en omstart så hittade den integrationen Shelly Smart home. Jag har kopplat in en Dimmer 2 som fungerar via appen och som jag kan se på mitt nätverk, men jag kan inte se den i Home-assistant. Är det något mer jag behöver göra? Tycker jag läst guiden 5 gånger..

pokasd Sljdhl skrev:
jag vet att det finns en supportgrupp på facebook men jag har inte blivit accepterad än..
Jag har problem med att få in in min enhet i Home assistant. Jag installerade ShellyForHass, la till "shelly:" i configurations.yml och efter en omstart så hittade den integrationen Shelly Smart home. Jag har kopplat in en Dimmer 2 som fungerar via appen och som jag kan se på mitt nätverk, men jag kan inte se den i Home-assistant. Är det något mer jag behöver göra? Tycker jag läst guiden 5 gånger..
Lite osäker men jag har i min yaml fil som nedan. Nu är det för att jag har Shelly på flera olika nät så jag måste söka på IP.
shelly:
discover_by_ip:
- '172.16.4.51'
- '172.16.4.52'
.... osv ...

Utöver det har jag inget. Det ska dock idag finnas shellt support som standard utan ShellyForHass. du ska alltså inte behöva installera något om jag fattat rätt...

Du har tittat så de inte finns under "configurasion" / "entities" ??

Kan möjligen komma på en sak till, du måste ha som nedan i config.
Inställningsskärm för Shelly smarta hem med alternativet "Enable newly added entities" aktiverat.

Redigerat:
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
testade att lägga in discover_by_ip utan framgång. Jag har även samma inställning enligt bilden du skicka. Skumt!

Jag har ett problem som jag inte är säker på om det hänger ihop med Shelly eller mitt nätverk.

Jag kör en Edgerouter samt en Unifi AP från Ubiquiti och har ett LAN för enheter som mobiler, datorer m.m. Till detta kan jag utan problem ansluta mina enheter från Shelly (än så länge 2 st. Plug S och en 2.5 med ambition att utöka).

Jag vill dock separera mina smarta enheter på ett eget nät och har därför satt upp ett VLAN (enligt guide: https://xdeb.org/post/2020/02/28/unifi-edgerouter-guest-iot-vlan/), endast 2,4 GHz. Jag kan utan problem ansluta med t.ex. mobil till detta nätverk. Till en början ser det också ut att fungera för Shelly och i appen meddelas att enheten har anslutits. Sen tar det dock stopp då jag aldrig kan se enheterna som tillgängliga för att läggas till.

Någon som har en idé vad som kan vara fel, någon inställning som krävs för att enheterna ska vara synliga i nätverket? Så snart jag återställer och igen ansluter till mitt standard-LAN så fungerar de som förväntat.

Din mobil eller dator kanske hoppar tillbaka till det andra vlanet då kan du inte nå shelly'n utan att du satt upp brandväggsregler på rätt sätt. Välj glöm ditt vanliga nät på telefonen och testa att lägga till shellyn med IP adress

• Gilla
nwin
  • Laddar…
leby leby skrev:
Din mobil eller dator kanske hoppar tillbaka till det andra vlanet då kan du inte nå shelly'n utan att du satt upp brandväggsregler på rätt sätt. Välj glöm ditt vanliga nät på telefonen och testa att lägga till shellyn med IP adress
Tackar så mycket för detta! Det gick bra trots att mitt vanliga nät låg kvar, men det som blev nyckeln var just att lägga till dem med statisk IP. Så nu ligger de prydligt på avsett VLAN. Är det någon nackdel när man lägger till dem på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.