Om jag blandar in en Shelly 1 så får den ensam styra kontaktorn och så låter jag bli att använda relät i 3EM och använder bara energi/effekt-mätningen i densamma. Planen är att få igång Home Assistant och få till någon slags styrning av elpatronen som baserar sig på timpriserna på Nord Pool. Energi/effekt-mätningen är egentligen inte nödvändig om man inte vill ha en mer avancerad styrning, men man vill ju förstås ha statistik på förbrukningen.

Gällande att mata A1 på kontaktorn med en brytare parallellt med matningen från 3EMs reläutgång så är jag osäker på hur 3EM reagerar på att O-terminalen blir backmatad med 230 V.

I vilket fall, 3EM är nu inkopplad utan en Shelly 1. Reläfunktionen styr kontaktorn och det fungerar utan problem. Och jag kan nog leva med att inte ha möjligheten att slå på och av elpatronen med en manuell brytare.

F Fiskaren skrev:
Gällande att mata A1 på kontaktorn med en brytare parallellt med matningen från 3EMs reläutgång så är jag osäker på hur 3EM reagerar på att O-terminalen blir backmatad med 230 V.
Med största sannolikhet sitter ett enkelt relä till dessa poler varvid I respektive O i praktiken är utbytbara, Shellyn varken vet eller bryr sig om hur de används. Men det är kanske i slutändan inte den funktion du vill uppnå.

A alfista skrev:
Med största sannolikhet sitter ett enkelt relä till dessa poler varvid I respektive O i praktiken är utbytbara,
Så är det nog, men vågar inte chansa. Dessutom ger en brytare parallellt med matningen från 3EMs reläutgång möjligheten till en riktig katastrofkoppling. Om inte I-terminalen och brytaren matas från samma fas så lär det inte bli mycket kvar av 3EM...

/F

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.