6 003 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Shelly 3EM inkoppling kontaktor
Sida 1 av 2
Hej!
Tänkte installera en Shelly 3EM för styrning av en elpatron och mätning av effekt och energi. Installationsanvisningarna är ju inget under av klarhet och undrar om någon gjort något liknande?
Jag fattar det som att terminal O ska kopplas till A1 på en kontaktor och att terminal I ska kopplas till en spänningskälla som motsvarar den styrspänning man vill lägga på A1. Till exempel 230 V om spolen i kontaktorn är gjord för denna styrspänning. Kan det stämma?
Jag skulle helst haft möjligheten att dessutom kunna dra kontaktorn med en manuell brytare. Frågan är om det skulle fungera att sätta en sådan brytare före I-terminalen?
/F
Tänkte installera en Shelly 3EM för styrning av en elpatron och mätning av effekt och energi. Installationsanvisningarna är ju inget under av klarhet och undrar om någon gjort något liknande?
Jag fattar det som att terminal O ska kopplas till A1 på en kontaktor och att terminal I ska kopplas till en spänningskälla som motsvarar den styrspänning man vill lägga på A1. Till exempel 230 V om spolen i kontaktorn är gjord för denna styrspänning. Kan det stämma?
Jag skulle helst haft möjligheten att dessutom kunna dra kontaktorn med en manuell brytare. Frågan är om det skulle fungera att sätta en sådan brytare före I-terminalen?
/F
Låter riktigt.F Fiskaren skrev:
Låter inte riktigt. Enligt din beskrivning tolkar jag det som att du skall sätta brytaren parallellt med din 3EM.F Fiskaren skrev:
Njae, jag tänker att brytaren ska koppla till och från 230 V till I-terminalen. Om I-terminalen är spänningslös så kommer A1 på kontaktorn inte vara spänningssatt oavsett om relät i 3EM är på eller av.
Frågan är vad som händer när man spänningssätter I-terminalen. Förhoppningen är att 3EM då också slår till relät, men det är nog att hoppas på för mycket. Jag tänker/vill att det ska fungera lite som typ Shelly 1 där man med manuell brytare eller med app kan styra en last. Men så kan det inte fungera om det jag skrev i första inlägget stämmer. Jag skulle förstås kunna använda en Shelly 1 för att styra kontaktorn och strunta i reläfunktionen på 3EM.
Frågan är vad som händer när man spänningssätter I-terminalen. Förhoppningen är att 3EM då också slår till relät, men det är nog att hoppas på för mycket. Jag tänker/vill att det ska fungera lite som typ Shelly 1 där man med manuell brytare eller med app kan styra en last. Men så kan det inte fungera om det jag skrev i första inlägget stämmer. Jag skulle förstås kunna använda en Shelly 1 för att styra kontaktorn och strunta i reläfunktionen på 3EM.
Låter som om du vill ha både "och-funktion" och "eller-funktion". Sätter du brytaren i serie med 3EM kan den bara förhindra att kontaktorn drar, alltså inte det du beskrev i ditt första inlägg.
Frågan är om du ens med en Shelly 1 kan få det som du vill med mindre än att du har två brytare.
Frågan är om du ens med en Shelly 1 kan få det som du vill med mindre än att du har två brytare.
Är rätt övertygad om att det fungerar som jag beskriver i första inlägget och då fungerar det inte med en brytare i serie. Men en Shelly 1 skulle nog fungera. Precis som jag kan tända en lampa direkt med en lysknapp eller via app och Wi-Fi så borde jag kunna "tända och släcka" A1 på kontaktorn.
Du vill alltså kunna styra kontaktorn med både app och mekanisk brytare? Det går med de flesta av shelly reläer, men inte med 3em då den saknar en styringång.F Fiskaren skrev:
Om det går att konfigurera 3em så att den automatiskt drar kontaktorn när den får ström så har du kommit halvvägs. Det blir dock ett slags död mans grepp. Om du brutit strömmen så fungerar förstås inte appen längre.
Kombinera 3em med en extern knapp från shelly: https://www.styrahem.se/p/661?gclid...BV53egd7PaQVt3WR6s-uKueoCsS6TAAhoC7FIQAvD_BwE
Lite konfiguration krävs.
Ja, stämmer, men har ju insett att det inte fungerar då 3EM som du skriver saknar styringång.R RoAd skrev:
Jag har sedan tidigare en mekanisk brytare som använts för att styra kontaktorn och hade tänkt återanvända den. Till exempel med en Shelly 1. En extern knapp från Shelly är annars ett bra förslag. Ska fundera vilka behov som verkligen föreligger.
Men sätt då både en Shelly 1 och en 3em och styr 3em trådlöst från ettan? Knappen var bara ett förslag för att det kombinerade både mekanisk brytare och shellys logik i samma produkt.F Fiskaren skrev:Ja, stämmer, men har ju insett att det inte fungerar då 3EM som du skriver saknar styringång.
Jag har sedan tidigare en mekanisk brytare som använts för att styra kontaktorn och hade tänkt återanvända den. Till exempel med en Shelly 1. En extern knapp från Shelly är annars ett bra förslag. Ska fundera vilka behov som verkligen föreligger.
Enda nackdelen är att det inte fungerar om nätverket går ner.
Styringången triggar på en ändring av inspänningen. Logiskt nog så 0->230 V slår på och 230->0 V slår av. Styrningen via Wi-Fi är oberoende av styringången. Om styringången ligger på 0 V och du slår på via Wi-Fi så måste du först lägga på 230 V på styringången och sedan 0 V för att Shelly 1 ska slå av via "kommando" från styringången. Du måste alltså trycka lampknappen åt det ena hållet (spänning till) och sedan åt det andra hållet (spänning från) för att slå av en lampa i detta fall. Klart som korvspad?
....men en 3EM har ju en utgång som kan styras?
Den utgången kan ju användas för att dra den kontaktor du vill styra. Och samma styrben på kontaktorn kan ju ges spänning via en vanlig strömbrytare så att du får manuell kontroll också.
Den utgången kan ju användas för att dra den kontaktor du vill styra. Och samma styrben på kontaktorn kan ju ges spänning via en vanlig strömbrytare så att du får manuell kontroll också.
Fast det löser bara problemet halvt. Antingen kan du montera brytaren parallellt med 3EM och då kan du alltid tvinga kontaktorn att dra med knappen. Men du kan då inte längre fjärrstyra. Och tvärtom om man sätter knappen i serie. Då går det inte att dra kontaktorn när knappen är av.MathiasS skrev:
Problemet är helt enkelt att 3EM saknar en styringång. Det är den ingången vi pratat om att "fejka" med en extra Shelly 1 som läser av knappen och sedan skickar styrningen trådlöst till 3EM.
Kan man kanske ta en Shelly 1L (har två ingångar och 1 relä-utgång) och koppla utgången på 3em till ena ingången, knappen på andra ingången och driva kontaktorn från 1L. Då slipper man nätverkskopplingen, men får kanske ett kul problem när man ska konfigurera hur ingångarna ska styra utgången.
Ok, jag förstår. Jag har någon liknande tillämpning här men har inte reflekterat över behovet att fjärrstyra återställningen av ett manuellt tillslag. Har varit nöjd med att kunna starta och stoppa manuellt.