996 läst ·
4 svar
996 läst
4 svar
Servo
Hejsan
Kan nån hjälpa mig. Vad är skillnad mellan moment och vridmoment ? var kan jag hitta bra information om servomotorer ? ,vet ni om en bra hemsida om det här.
tack för hjälpen
Lina
Kan nån hjälpa mig. Vad är skillnad mellan moment och vridmoment ? var kan jag hitta bra information om servomotorer ? ,vet ni om en bra hemsida om det här.
tack för hjälpen
Lina
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
I min värld är (mekansikt) moment och vridmoment samma sak.
Protte
Protte
Du kan titta på: www.boschrexroth.se
Gå sen vidare via elektriska drivsystem och servo, Indradrive.
Här finns mycket bra saker att kika på i detta ämne.
Prototypen ger annars svar på din fråga om moment.
Gå sen vidare via elektriska drivsystem och servo, Indradrive.
Här finns mycket bra saker att kika på i detta ämne.
Prototypen ger annars svar på din fråga om moment.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Moment och vridmoment är rent fysikaliskt samma sak (om jag inte tänker helt fel).
Men man använder termen vridmoment i samband med motorer och annat som snurrar runt. Medan man framföallt pratar om moment när det handlar om en vridning av en hävarm eller liknande anordning som inte snurrar hela varv.
Såvitt jag vet så finns det ingen strikt gräns när man använder det ena eller det andra ordet.
Men man använder termen vridmoment i samband med motorer och annat som snurrar runt. Medan man framföallt pratar om moment när det handlar om en vridning av en hävarm eller liknande anordning som inte snurrar hela varv.
Såvitt jag vet så finns det ingen strikt gräns när man använder det ena eller det andra ordet.
Inom elservomotortekniken får vi nog praktiskt sätta moment ≡ vridmoment vad gäller uppgifter i handböcker, manualer, datablad osv.
Storheter som kunde verka förvirrande brukar där benämnas korrekt som tex masströghetsmoment för roterande eller linjärt förflyttade laster.
Storheter som kunde verka förvirrande brukar där benämnas korrekt som tex masströghetsmoment för roterande eller linjärt förflyttade laster.
Klicka här för att svara