17 500 läst ·
58 svar
18k läst
58 svar
Servicebilsavgift??
Hej alla
Jag tycker att hantverkare ska få betalt för vad dom utför. Självklart måste dom ta en kostnad för körningar.
Vad jag skulle efterlysa är mer öppna kort, att hantverkaren skulle säga typ: Jag tar 350:-/h + kostnad för servicebil + att jag lägger på en viss procent på det material jag köper".
Som kund måste man självklart läsa på och även fråga så mycket man kan. Sist jag anlitade en rörfirma så var materialpriserna löjliga. Jag betalade mer än jag skulle gjort om jag själv köpte in grejerna på Stuvsta Rör. Jag borde bett om prisexempel så hade jag inte blivit överraskad. Nu har jag iallfall lärt mig det....
Rör och el är dyra poster som lätt överstiger budget, den saken är klar...
/ PJ
Jag tycker att hantverkare ska få betalt för vad dom utför. Självklart måste dom ta en kostnad för körningar.
Vad jag skulle efterlysa är mer öppna kort, att hantverkaren skulle säga typ: Jag tar 350:-/h + kostnad för servicebil + att jag lägger på en viss procent på det material jag köper".
Som kund måste man självklart läsa på och även fråga så mycket man kan. Sist jag anlitade en rörfirma så var materialpriserna löjliga. Jag betalade mer än jag skulle gjort om jag själv köpte in grejerna på Stuvsta Rör. Jag borde bett om prisexempel så hade jag inte blivit överraskad. Nu har jag iallfall lärt mig det....
Rör och el är dyra poster som lätt överstiger budget, den saken är klar...
/ PJ
Erik_D:
Varför tar ni avgift för servicebil som är utanför den timpeng ni uppger?
Varför tillkommer det inte:
Verktyg-slitage-avgift
Kontors-hyra-avgift
Hantverkarförsäkring-avgift
Allt detta ingår i timpengen men inte bilen? LOL egentligen...
Varför tar ni avgift för servicebil som är utanför den timpeng ni uppger?
Varför tillkommer det inte:
Verktyg-slitage-avgift
Kontors-hyra-avgift
Hantverkarförsäkring-avgift
Allt detta ingår i timpengen men inte bilen? LOL egentligen...
Finns dem?a skrev:
Verkar inte direkt ekonomiskt för ett företag som är seriöst att kånka runt i såna.
Eller du ville bara skapa debatt?
De är billigare i inköp så det är snarare därför en del midre firmor använder sådana.
Dock har jag sett en sån bil 2 ggr på 10 år?!
Coolman: Jag vet inte hur många gånger du sett servicebilar på Coop.
Varför är du så avundsjuk?
Jag själv är delägare i en elfirma och har över 12 mil enkel resa varje dag till jobbet.
Det blir ganska långa dagar av det och definitivt ingen fritid bara för att sköta sitt jobb.
Så du missunnar mig att köra inom och handla i en affär på vägen?
Bara för att ja skall lägga 1h till på att hämta bil och istället komma hem 7-halv8 då man vart uppe sen 5 på morgonen.
Fan va det sticker i ögonen på vissa att köra några 100m extra.
Vissa här inne är inte kloka.
RilleRock: Och min sambo har 14 mil t/r dag och hon börjar kl 0700 så hon drar 0600 och vaknar 0500.
Får hon betalt för det? Nej för fan. Sånt får man räkna med när man bor en bit från jobbet.
Avundsjuk? Lol. Jag vill bara veta varför sådan avgift tillkommer utöver timpengen. Varför ej baka in och bara ta milersättning på låt oss sä 15 kr/mil och det skulle kunden fullt förstå.
Får hon betalt för det? Nej för fan. Sånt får man räkna med när man bor en bit från jobbet.
Avundsjuk? Lol. Jag vill bara veta varför sådan avgift tillkommer utöver timpengen. Varför ej baka in och bara ta milersättning på låt oss sä 15 kr/mil och det skulle kunden fullt förstå.
Du är rolig du.Coolman skrev:RilleRock: Och min sambo har 14 mil t/r dag och hon börjar kl 0700 så hon drar 0600 och vaknar 0500.
Vi får en kund en bra bit iväg för att våra timpriser är lägre än i storstäderna.
Då skall vi själva betala för att komma dit menar du?
Ingen av våra anställda får betalt för att de kör privatbil till firman där de utgår ifrån precis som din sambo.
Jag förstår inte vad som är problemet?
Att jag sen kör med firmabilen hem som dras från min lön är du med avundsjuk för?
Trots jag är delägare dvs a-givare.
LOL är?
Det kostar mer än 15KR per mil.
Är det lika långt till alla så man kan bara baka in det ???
Vår firma debiterar timpeng plus körsträcka/restid a fast pris dvs sträckan gånger ett fast pris.
Är väldigt glad man håller i egna stora jobb som Ledande montör än går och duttar hos gnälliga husare som tror alla skall lura dem på pengar.
Blir så trött på er ibland ;D
Vilken debatt, spelar väl kvitta om man tar betalt via timpengen eller via servicebilsavgift, hursomhelst så ska det ju betalas.
Tacka vet jag anbud, då slipper man tjafs från gnälliga privatpersoner, och kan baka in servicebilen, lunchen, stripklubbsbesöket, firmaresan (med respektive givetvis) osv. i det svindyra anbudet...........
Tacka vet jag anbud, då slipper man tjafs från gnälliga privatpersoner, och kan baka in servicebilen, lunchen, stripklubbsbesöket, firmaresan (med respektive givetvis) osv. i det svindyra anbudet...........
Pappskallen har en klar poäng, "det man inte vet har man inte ont av"
A: Du borde verkligen försöka gå en kurs i företagsekonomi. Det FINNS inga avdrag att göra för en bil som är FIRMANS och som du enbart använder i FIRMAN. Efterom du använder den enbart i tjänsten så betalar firman för bensin skatt försäkring service däck osv dvs alla KOSTNADER. Men detta har INGET med några AVDRAG att göra. Är det utrett och förstått nu?
A: Du borde verkligen försöka gå en kurs i företagsekonomi. Det FINNS inga avdrag att göra för en bil som är FIRMANS och som du enbart använder i FIRMAN. Efterom du använder den enbart i tjänsten så betalar firman för bensin skatt försäkring service däck osv dvs alla KOSTNADER. Men detta har INGET med några AVDRAG att göra. Är det utrett och förstått nu?
Men...Erik_D skrev:A: Du borde verkligen försöka gå en kurs i företagsekonomi. Det FINNS inga avdrag att göra för en bil som är FIRMANS och som du enbart använder i FIRMAN. Efterom du använder den enbart i tjänsten så betalar firman för bensin skatt försäkring service däck osv dvs alla KOSTNADER. Men detta har INGET med några AVDRAG att göra. Är det utrett och förstått nu?
Om en ensamföretagare fakturerar för 1MSEK på ett år, har köpt material för 300kSEK och har haft bilkostnader på 100kSEK, så måste väl den summan som tas upp som nettointäkt (den summa egenavgifter mm baseras på) i företaget vara 600kSEK. Mao så kan man säga att man får dra av bilkostnaderna innan skatten ska betalas.
Se även följande klipp från skatteverket.se
"
Fråga:
Jag använder en bil i min näringsverksamhet. Vilka kostnader för bilen kan jag dra av?
Svar:
Du får avdrag i näringsverksamheten för bilens totala driftskostnader och värdeminskning om du har bokfört bilen och kostnaderna för denna i din enskilda firma eller i handelsbolaget och om bilen är nödvändig för verksamheten.
Har du även använt bilen för privat körning i mer än ringa omfattning beskattas du för bilförmån enligt samma regler som gäller för löntagare. Om du under året bara har använt bilen privat vid högst tio tillfällen och då inte kört mer än 100 mil, behöver du inte skatta för bilförmånen. Mer om bilförmånsreglerna kan du läsa i broschyren "Bil- och naturaförmåner".
Om du använder din egen bil i näringsverksamheten får du avdrag med 16 kr per mil. Avdraget är 17 kr per mil från och med inkomståret 2005.
Om du är delägare i ett handelsbolag och beskattas för förmån av fri bil och du använder bilen i näringsverksamheten kan du få avdrag för utgiften för diesel med 6 kr per mil och för annat drivmedel med 9 kr per mil. En förutsättning för avdraget är att drivmedlet inte betalas av handelsbolaget. Du ska kunna redovisa underlag för avdraget genom en noggrant och kontinuerligt förd körjournal eller på annat lämpligt sätt.
"
"Är det utrett och förstått nu?"
/T
Javisst men det har inget att göra med privata avdrag!
Avdragsgill betyder att du får bokföra alla bilens kostnader som just kostnader i firman. Det har inget med några privata avdrag att göra.
Så du som privatperson vilket du är när du gått hem kl 4 har ingen vinning av att firman har en bil.
Avdragsgill betyder att du får bokföra alla bilens kostnader som just kostnader i firman. Det har inget med några privata avdrag att göra.
Så du som privatperson vilket du är när du gått hem kl 4 har ingen vinning av att firman har en bil.
Då ingår alla märken som blir invändigt i bilen av verktyg, material,stegar osv.Erik_D skrev:
Hade vart en rolig syn ;D
Känner igen diskussionen lite från transportbranschen, folk vill inte betala vad mitt ekipage kostar att driva mig ens.
"Hej kan du hjälpa mig med en flytt ?"
"Visst kan jag det men jag står bara på bilen och staplar möbler,lådor"
"Ok, det låter bra. Vad ska du ha för det ? "
"Ska du ha bil och släp?"
"Nja bara bilen räcker nog"
"Ok, 400 pix i timmen"
"Är du inte klok det kostar ju ett släp att hyra!"
"Gör det då så slipper jag!"
Summa kardemumma : Ta hantverkare och gilla läget eller gör det själv.
"Ok, 400 pix i timmen"
Absolut. Problemet är väl om du efter att följade dialog upspelat sig och arbetet är genomfört skickar en faktura på 5h á 400 plus biltillägg på 50kr/milen* 5mil, förbrukningsartiklar: 169,50 samt en flyttförsäkring på 650:- alltsammans plus momsdrx skrev:Känner igen diskussionen lite från transportbranschen, folk vill inte betala vad mitt ekipage kostar att driva mig ens.
"Ok, 400 pix i timmen"
Jag avundas absolut inte hantverkare som ofta verkar slita hårt för en ganska risig timpenning, särskilt de som jobbar med "snål och vet bäst Svensson" hängade över axeln...
/T