RilleRock
Henrik skrev:
För att kunna ta betalt för servicebil anser jag att man måste ha en sådan, inte en privatbil med andra ord!
Vi tar 100:- i avgift per arbetstillfälle.
Det vekar vara väldigt lite i dessa kretsar.....
Ni tar väl igen det på timdebeteringen ? :)

Jag skulle nog säga att det finns de som är bättre än oss på att ta betalt!
Jag är inte för att lura folk och att ta 1200:- för bilen per jobb ser jag som ett ocker, om jobbet inte krävde ca 10 resor....

Jag vet inte exakt hur många resor det var men det kanske var 10? ???
Det var all VVS i grunden med golvvärmedragning, avlopp och servisinkoppling.

Då lät det väl inte så tokigt tycker jag.....

Jag jobbar som rörmontör i erat östra grannland, här tar vi inte något betalt så vitt jag vet för servicbilar, vår timdeb ligger kring 35-45€ inkl moms 22%

RilleRock
hushus skrev:
Jag jobbar som rörmontör i erat östra grannland, här tar vi inte något betalt så vitt jag vet för servicbilar, vår timdeb ligger kring 35-45€ inkl moms 22%
Man kan som sagt även höja timdebiteringen så att det "ingår". 8)

Vilket vore den korrekta åtgärden. Jag FATTAR inte varför hantverksyrken ska vara mer speciella än andra tjänsteyrken som t.ex konsult, ekonom, ridtränare, taxichaffis etc där man har en timpeng för den tjänst som utförs. Om rörmokaren behöver ha med sig sina 5-11 olika klämkopplingar och rörbockningsmaskiner så behöver han säkert det. Varför särskilja det från timdebiteringen för utfört arbete? Ingen bil - inget arbete. Ju mer "fixelitrix" som förekommer med körtider, servicebilstillägg, materialpåslag osv desto mer irriterade blir kunderna.

Phuuu. Det där lät lite agressivt - måste vara värmen. ;)

Visst vore det jätte bra om allt ingick i timpengen, men likt materialpåslagena o alla femtielva andra påslag för att komma upp till det man behöver ta ut för att går runt så krävs det liksom att alla hantverkare gjorde det över en natt. Annars skulle man stå där ensam o stoltsera med ett timpris på 400 + moms när alla andra ligger på 300 +moms plus diverse "osynliga" påslag. Uppdragsgivaren inser liksom inte att dom som ligger på den lägre pengen motiverar det genom höga påslag på allt annat. Det är moment 22 över hela den här ruttna branschen.

Jo, jag inser det också. Tyvärr har vi konsumenter den marknad vi förtjänar eftersom många inte klarar av att granska information kritiskt... :-/

Man kunde iofs från branch-håll sätta upp regler för hur en lämplig offert ska se ut och vilka olika delar som bör ingå för att ge större klarhet/transparans för kunden.

Det blir kanske förmånligare för dig som kund om det är lite större jobb (pannbyte, tex) så det måste vara två rörmokare. Då blir det två timdebiteringar men bara en servicebil.

Jobbat med det mesta inom rörläggeri! Det ända jag kan säga är att hur mycket man än har i sin fullproppade sjukligt överlastade bil fattas det alltid något, rätt var det är så hittar man nån med 11 och 13 mm koppar rör (mkt ovanligt men de finns).

Så hur man än gör har man rumpan bak....

Det jag vill säga är att trots den fullproppade bilen så måste man ibland åka och hämta "rördelar" kunden tror oftast att man inte är kunnig etc. Eller åker och fikar mm. Har nog hört det mesta vid detta laget. Som tur är har man nu den fördelen att man har yrkesvana och rutiner som gör att detta undviks.

Har ännu alldrig debiterat något som jag "glömt" ej haft i bilen, med undantag för extremt ovanliga eller special tillverkade lösningar.

Göteborg verkar det alltid ha funnits hemmapulare och folk som "lånat" hem saker från varven med i min mening helt bizarra dimensioner.

Det man ofta hör är det är ju standard.... -Ok !!

Mitt mål är att en nöjd kund är det bästa man kan få, sen finns det ett ytterst fåtal oseriösa kunder ( ovanligare än oseriösa hantverkare). Som gör allt för att "hitta" fel repor på ställen man inte varit på etc.

Men jag brukar tipsa kunden om saker han kan göra själv så det blir billigare för honom/henne.

En del vill ha det så billigt som möjligt en del vill göra så lite som möjligt, jag tycker att man skall anpassa sig efter kunden. Man är ju trots allt "hemma" hos någon.

Fast ibland undrar man ju hut "skickliga" en del är, var på ett jobb för ett antal år sedan radhuslängor, varje länga hade 5 st lägenheter. Jag var själv gjorde klart 2 längor på en vecka 2wc, 2 handfat duch och badkar i varje lägenhet+kök och tvättmaskin. En annan firma hade gjort en halv länga på 2 man på samma tid. Ok jag var dyrare i timpris det kan jag villigt erkänna. Så jag fick bara vara där i 2 veckor för föreningen tyckte mitt timpris var så mycket högre än den andra firman.

Allt matrial var inköpt av föreningen.

Men det är alltid bra att fråga om det är något man undrar över.

t.ex var jag på en firma som debiterade 3% påslag för verktygsslitage på timkostnaden.

Så det finns nog många olika sätta att redovisa ta betalt för kostnader.

Jag tycker att det enda som är inressant är vad hela kalaset går på i slutändan. Försök att få ett fast pris om ni vill, om ni tycker timpris mm är dyrt.

här tycker jag att mitt ultimata svar kommer om varför man har avgift för service bil;)
Jag kommer hem till dig o spikar upp ett vägguttag. Säg att det tar exakt en timme. Givetvis accepterar du då inte en faktura på två timmar.
Därför tar man betalt för service bil för att 20 min innan jag kom till dig åkte jag från det andra stället, kanske åkte o hämtade grejjer... vem vet? O den tiden ska ju givetvis fyllas ut.
O sen kostar ju bensinen typ 12 kr litern och i stockholm har vi ju snart biltullar som givetvis måste fyllas i.
Lösa timmar går man inte mycket plus på.

Hur i hela friden får du ihop den logiken???

"Avdrag i deklarationen" ??

Det har aldrig slagit dig att en servicebil kostar i runda slängar 150- 250 tusen och att man oftast leasear den på firman. Avdrag i deklaration gör man bara för privatbil i tjänsten. Ja skulle då inte vilja kuska runt med min privatbil i tjänsten den saken e helt klar. Det finns ett index på vad varje bilmodell kostar per mil inklusive allt det brukar ligga runt 35-40 spänn milen.

Servicebil: 160.000 kr (VW Transporter Skåp Diesel)
Leasingavgift: 60.000 kr
Avtalstid: 5 år
Restvärde: 40.000 kr
Leasingavgift: 1836 kr/mån(Allting ingår...utom diesel)

Alla priser exkl moms.

Dyrt? Inte i mina ögon... Avdrag kan man göra. Men vill väl ej säga ut med det... IP-adresser kan spåras idag. Det har ju DI gett klartecken till... 8)

Hur många gånger har man ej sett de med sina servicebil en kväll kl 20.00 kör till Coop för att handla? "Direkt från utfört arbete" men var kom frun ifrån då? Alltså var man hemma och plockade upp henne. Kunde men ej bytt bil där hemma då?

Byta revisor??

Asså vad ÄR detta?
Bilfan kostar, det har INGET med några avdrag o göra. Kör ja privat kör ja min privata bil o vice verca alltså inga avdrag för bilen punkt.

Jag vidhåller att det kostar firman runt 40 kr milen o detta skall givetvis kunden stå för. Vore lika dumt att inte ta betalt för resa som att inte ta betalt för arbetstid.

Eller jag kanske skall betala kunden för att han vill få nått utfört??

Jag förstår fan inte varför det är så populärt att gnata o gnälla på hantverkarpriser. Om det nu är så bra så varför inte själva dra igång nåt??

Jantelagen har nått oanade höjder även på vissa forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.