Jag har en 100 år gammal gångbro som har sett sina bästa dagar och behöver renoveras. ”Problemet” är att den befinner sig på ett ganska nybildat naturreservat. Hur bör man tänka här?

Är det bara du som nyttjar den eller är den allmänt tillgänglig?

T topmount skrev:
Är det bara du som nyttjar den eller är den allmänt tillgänglig?
Idag går den inte att nyttja alls pga rutten/farlig. Vill inte heller att den ska nyttjas utan bara säkra att den ”finns” med tanke på strandskydd osv.

Lyft frågan med länsstyrelsen, har de "tagit" marken till naturreservat tänker jag att de får ta arbetet och kostnaderna att renovera bron också.

F fribygg skrev:
Lyft frågan med länsstyrelsen, har de "tagit" marken till naturreservat tänker jag att de får ta arbetet och kostnaderna att renovera bron också.
Tveksamt. Övriga anläggningar inom reservatet, t ex brunnar och vägar för att ta sig till åkrar, underhåller jag ju själv.

Lyft frågan med lst, antingen får väl staten eller du själv ta kostnaden om de inte vill att det ska förfalla och återgå till det naturliga.

• Gilla
Wideström
  • Laddar…
C
krillek krillek skrev:
Vill inte heller att den ska nyttjas utan bara säkra att den ”finns” med tanke på strandskydd osv.
Tolkar det som att du vill bevara den (i egenintresse) men är osäker på vad du kan göra utan att det blir tjafs om bygglov/skyddsbestämmelser/privatisering, etc.?

• Gilla
krillek
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lyft frågan med lst, antingen får väl staten eller du själv ta kostnaden om de inte vill att det ska förfalla och återgå till det naturliga.
Jag har lite svårt att se varför Lst skulle kunna låta (eller kräva att jag låter) en anläggning i reservatet förfalla.

Är bron din? Ligger på din mark? Utan att veta juridiken bakom skulle jag resonera som så att inte väcka den björn som sover. Går det att Renovera/underhålla bron utan att det märks skulle jag göra det.

• Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tolkar det som att du vill bevara den (i egenintresse) men är osäker på vad du kan göra utan att det blir tjafs om bygglov/skyddsbestämmelser/privatisering, etc.?
Exakt så. Lite relaterat är ju ansvarsfrågan om någon får för sig att ge sig ut på den idag, trampar igenom och bryter foten. Som synes, vittrade betongfundament och väldigt gammalt trä.

Gammal bro med vittrade betongfundament och slitet trä, omgiven av träd och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bart Bart skrev:
Är bron din? Ligger på din mark? Utan att veta juridiken bakom skulle jag resonera som så att inte väcka den björn som sover. Går det att Renovera/underhålla bron utan att det märks skulle jag göra det.
Ja, och ja. Lite så jag tänker också.

C
krillek krillek skrev:
Som synes, vittrade betongfundament och väldigt gammalt trä.
Aja, förstår vad du menar...

Har inte något konkret att tillföra, men tänker att du dels borde läsa igenom skyddsbestämmelserna då de är unika för varje reservat. Dels att det vore bra om den var nödvändig för lantbruket, då det är en av de få saker som trumfar många av dessa regelverk.

krillek krillek skrev:
Jag har lite svårt att se varför Lst skulle kunna låta (eller kräva att jag låter) en anläggning i reservatet förfalla.
Det är väl ganska ofta som anläggningar som landdiken, täckdiken och spångar och broar medvetet låts förfalla när staten gör reservat av privat mark?

Det naturtillstånd som varit i hundra (eller hundratals) år tack vare att bönder brukat skog och mark och som anses så bevaransvärd att staten bildat reservat på marken förfaller då lst inte har satt av resurser och folk att sköta det man ofta (oftast?) hindrar den rättmätiga ägaren att sköta enligt bästa förmåga.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Och sen klagar de på att de behöver mer pengar, när de helt plötsligt upptäcker att det är svindyrt att leka 1800-talsbonde. För tydligen är 1800-talet precis så de det skall vara för all framtid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.