14 480 läst ·
38 svar
14k läst
38 svar
seriösa råd om kattjävlar önskas...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sen vi skaffade egen katt har det varit tvärlugnt,hon har fullt sjå att hålla de andra kräken borta 
JennyS skrev:Tycker det är mer intressant med alla lösa hundar som springer överallt. I min kommun är nio av tio hundar okopplade. Rottweiler som pudel. Ingen har tydligen begripit att det är olagligt. Har råkat ut för att de gräver upp halva trädgården för sina grannar, biter ihjäl kaninungar, hoppar på folk osv. Själv har jag blivit attackerad av ett antal hundar helt oprovocerat när jag varit ute på promenad (utan hund eller katt). Det är heller inte särskilt roligt när oansvariga föräldrar släpper ut sin femåring på promenad med en stor okopplad Rottweiler som de inte har någon som helst koll på. Det är inte särskilt trevligt att bli biten av en sådan hund... det kan jag intyga.
Att folk inte tycker att det är särskilt trevligt med katter som gör sina behov i sandlådor och på trädgårdsdynor kan jag förstå. Däremot har jag sett många hundägare rasta sina hundar på lekplatsen utanför huset där jag bor. De hundarna gör sina behov i sandlådan de med...
Herregud, vilket getto bor du i?
OlaF skrev:Vad det gäller kattägares kontroll på sina djur så kommer det säkert lagar om det när vi börjar se rubriker i kvällspressen - "Siames slet av ansiktet på femåring". Eller, är det kanske så att det bara är hundar som gör sådant?
Hur blir man då av med katter på "fel ställen"? Vattenslang, helt enkelt. Katter avskyr att bli blöta och de lär sig fort och minns bra. Kom inte och sura bara när råttorna har ätit och skitit sönder allt i garaget...
Avslutningsvis, katter gräver ner sin skit - hundar gräver upp andras.
/O
Det var en het tråd
Jag tror att de flesta har rätt i denna frågan och kan själv uppröras av löst springande katter, men också förstå kattägare.
Problemet blir ju naturligtvis när det blir för mycket av något och då ställs två orimliga inressen mot varandra; kattägarens uppfattning att denna fritt kan hålla djur på andras tomter och ibland ända in i deras hus, och den andra partens fasta beslut att inte skaffa katt och därför inte vill hålla andras katter.
Jag tror att kattägaren kan förstå att man naturligtvis inte kan kräva att få ha sina husdjur på andras tomter, de vill säkert inte ha min häst i sin trädgård. Samtidigt tror jag att den som störs av katter inte skulle störas om de var färre.
Så min slutsats är att det är olösbart och om man skaffar katt måste man vara medveten om sina skyldigheter, precis som alla andra djurägare, kattens önskan att leva helt fritt styr inte i större grad än andra djurs lika stora önskan.
Problemet blir ju naturligtvis när det blir för mycket av något och då ställs två orimliga inressen mot varandra; kattägarens uppfattning att denna fritt kan hålla djur på andras tomter och ibland ända in i deras hus, och den andra partens fasta beslut att inte skaffa katt och därför inte vill hålla andras katter.
Jag tror att kattägaren kan förstå att man naturligtvis inte kan kräva att få ha sina husdjur på andras tomter, de vill säkert inte ha min häst i sin trädgård. Samtidigt tror jag att den som störs av katter inte skulle störas om de var färre.
Så min slutsats är att det är olösbart och om man skaffar katt måste man vara medveten om sina skyldigheter, precis som alla andra djurägare, kattens önskan att leva helt fritt styr inte i större grad än andra djurs lika stora önskan.
Varför inte utrota alla djur? Dom beter sig ju inte lika väluppfostrat som oss människor.
Jag tycker faktiskt att man får acceptera att det lever djur ibland oss, hur ska en katt förstå var tomtgränserna går?? :-/
Om man får bort alla katter vilket djur ska man då reta sig på härnäst, rådjuren som äter upp blommorna i trädgården...??....eller haren...eller räven....ska dom också bort då eller???
Min katt är innekatt som tur är, när jag nu hör vad vissa tycker här.
Den som skulle våga sig på att skada min katt, den skulle JAG polisanmäla.
Jag tycker faktiskt att man får acceptera att det lever djur ibland oss, hur ska en katt förstå var tomtgränserna går?? :-/
Om man får bort alla katter vilket djur ska man då reta sig på härnäst, rådjuren som äter upp blommorna i trädgården...??....eller haren...eller räven....ska dom också bort då eller???
Min katt är innekatt som tur är, när jag nu hör vad vissa tycker här.
Den som skulle våga sig på att skada min katt, den skulle JAG polisanmäla.
Rådjur, sorkar, råttor, möss, fåglar och andra djur i vår vackra natur har ingen ägare som enligt lag skall hålla ett öga över dem. Alltså kan jag bli irriterad över att rådjuren och hararna käkar mina tulpaner, men jag har hyfsat lätt för att acceptera att så är det, det är bara att bita ihop och plantera narcisser istället.
Hundar och katter som har en ägare är en annan sak, Ägaren är enligt lag skyldig att hålla ett öga på den lille älsklingen och gör ägaren inte det så blir jag upprörd och tycker att ägaren missköter sitt ansvar.
Att säga att man skall acceptera kattbajs i barnens sandlåda för att även de vilda djuren bajsar där är att jämföra äpplen och päron, i det senare fallet finns ingen som skall hålla ett öga på djuren, i det förra finns ägaren.
/ama
Hundar och katter som har en ägare är en annan sak, Ägaren är enligt lag skyldig att hålla ett öga på den lille älsklingen och gör ägaren inte det så blir jag upprörd och tycker att ägaren missköter sitt ansvar.
Att säga att man skall acceptera kattbajs i barnens sandlåda för att även de vilda djuren bajsar där är att jämföra äpplen och päron, i det senare fallet finns ingen som skall hålla ett öga på djuren, i det förra finns ägaren.
/ama
Jag tycker ändå inte att man har rätt att skada djuren som inte förstår varför. Att leta upp ägaren och straffa denna är en sak, men att använda kattfällor eller på annat sätt skada eller skrämma katten tycker jag är fel. >
Vad jag vet så har ingen påstått att man ska acceptera kattbajs i barnens sandlåda. Ett bra sätt för att unvika bajs i sandlådan från alla djur, är att täcka över sandlådan när ingen är där och leker. :
Men vad jag förstår så vill man att alla katter ska vara innekatter eller så ska dom försvinna?
Vad jag vet så har ingen påstått att man ska acceptera kattbajs i barnens sandlåda. Ett bra sätt för att unvika bajs i sandlådan från alla djur, är att täcka över sandlådan när ingen är där och leker. :
Men vad jag förstår så vill man att alla katter ska vara innekatter eller så ska dom försvinna?
Verkar som bästa lösningen på problemet är att bygga en jättefälla och ställa i trägården. Agna med senaste numret av "Vi kattägare" och vänta på att ansvarslösa kattägare skall gå in i den. Dessa dränker vi i regnvattentunnan och smugglar med i grovsoprna. Uppenbart är inte katterna det stora problemet utan idio... ägarna menar jag.
Kattfälla, fånga katten åk med den över en bro, så får katten promenera hem själv...
Har fungerat för mig 2 gånger...
Har fungerat för mig 2 gånger...