Hej, har tre armaturer från biltema (46-1030) som ska kopplas. Två ska seriekopplas och en ska vara fristående. De tänds och släcks med sladd med brytare. Tråden jag köpt är 2×0.75mm² (rek. på armaturen äe 0.5-1.5mm²). Hur gör jag det på bästa sätt? Serie eller parallellt?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Rent elektrikst skall de givetvis vara parallellkopplade. Om du sedan drar 3 ledningar eller om du kopplar vidare från det första osv, beror på vilket som blir snyggast och enklast, och om det är möjligt. Med möjligt menar jag om kopplingsutrymmet i armaturen är utformat så att man kan koppla vidare.
Detta låter för mig som det är fast monterade armaturer. Då bör du inte använda lampsladd på 0,75 kvmm. Utan en installationskabel, ex. EKRK (om det är i ett torrt utrymme inomhus). Och du bör ha en riktigt fast monterad strömbrytare.
Om du iallafall tänker dig lampsladden, så behöver du ha dragavlastning i armaturerna.
Detta låter för mig som det är fast monterade armaturer. Då bör du inte använda lampsladd på 0,75 kvmm. Utan en installationskabel, ex. EKRK (om det är i ett torrt utrymme inomhus). Och du bör ha en riktigt fast monterad strömbrytare.
Om du iallafall tänker dig lampsladden, så behöver du ha dragavlastning i armaturerna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Armaturerna har anslutning för skyddsjord men kabeln har ingen skyddsjord.
Byt kabel eller armatur.
Protte
Byt kabel eller armatur.
Protte
Hej, lysrören ska hänga från taket och vara höj/sänkbara. Det är växtbelysning som ska sitta inomhus i rumstemperatur. I det fallet blir lampsladd praktiskt eftersom den inte är styv. Att skaffa lampkabel samt brytare med jord kan jag hålla med om, men finns det andra argument för att vald dimension på kabel och att använda "lampbrytare" inte funkar? På armaturen står det ju specat 0,5-1,5mm², så 0,75mm² borde väl räcka?
Ska du ge dig på elen, se då till att du iallafall följer standarden. Om där skulle hända något så har du gjort enligt boken.M mhoglund skrev:Hej, lysrören ska hänga från taket och vara höj/sänkbara. Det är växtbelysning som ska sitta inomhus i rumstemperatur. I det fallet blir lampsladd praktiskt eftersom den inte är styv. Att skaffa lampkabel samt brytare med jord kan jag hålla med om, men finns det andra argument för att vald dimension på kabel och att använda "lampbrytare" inte funkar? På armaturen står det ju specat 0,5-1,5mm², så 0,75mm² borde väl räcka?
Köp riktiga brytare (helst ip44) och installationskabel antingen exq/eqq eller den lite rejälare exlq.
Ska armaturerna vara höj och sänkbara sätter man en dosa i taket med dragavlastning och sedan går över till klassisk gummikabel.
Såg nu att du ska ha det inomhus och inte i ett växthus. Montera då ett lamputtag(eller ett vanligt uttag)ovanför lampan och använd en 3ledar lampsladd istället. Finns färdiga sladdställ som du bara pluggar in i armaturerna och vanlig kontakt i andra änden
https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...r-skarvkablar-kabelvindor/sladdstall/2404588/M mhoglund skrev:
Den ansluter du i armaturen.
Sen drar du kabel och sätter ett vägguttag ovanför varje armatur samt en brytare som styr uttagen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden