Kan man seriekoppla 20st 12V halogenspottar och köra dessa direkt på 240V, dvs utan transformator?

Vad behöver man för dimmer för detta arrangemang? Duger vilken sort som helst?

Rent elektriskt går det. Jämför med julgransbelysningen t.ex.

Om man "får" göra det vet jag inte.

Men tänk också på hur opraktiskt det blir. Alla spottar kommer att slocka om en enda lampa går sönder. Kan ta en evig tid att hitta den trasiga i kedjan då.

Troligen så är inte lamphållare etc. godkända för 230V. även om det bara blir ca. 12 över varje lampa, så blir ju spänningen 230V mot jord åtminstonde i den första.

jag avråder från den här typen av egna "uppfinningar". Elmaterial skall användas på det sätt som tillverkaren avser, annars kan man få oväntade effekter. Prylarna är knappast testade för seriekoppling över 230V.

En nackdel med en seriekoppling av 20 lampor är att dör en så slutar 19 till att lysa. Jobbigt att felsöka blir det . Däremot kan man kanske göra 24v eller 48v lösningar? Dvs 2 eller 4 i serie. Sänker om inte annat kraven på ledningsarea relativt paralllellkoppling av ljuskällorna vid 12v.

Anledningen till att jag vill köra just 12V spottar är att jag inte hittat 230V spottar med litet inbyggnadsdjup. 24V eller 48V skulle gå precis lika bra, men inte heller sådana verkar finnas med litet inbyggnadsdjup.

Alternativet är ju att köra "som man skall" och använda transformator, men jag vill helst undvika detta. Antingen måste denna sitta inom 2m från spottarna eller så är dom dyra. En bekants hus brann dessutom upp efter att det blivit fel på en transformator just till några spottar.

12V armaturer är normalt inte godkända för 230, isolations material och avstånd är garanterat inte för 230V.

Sluta tänka på sådana lösningar, farligt.

Däremot kan man ta en 230 armatur och montera in 12 V lampor om man kan få tag på rätt sockel på lampan.

Felsökning är relativt lätt med en Elfix eller Phasen, ström fram till.... och den lampan är det som är trasig.

Det kan bli problem med balansen mellan olika lampor, halogenspottar drivs så hårt att en med lite tunnare tråd kommer snabbt att brinna av, dimmar man alltid så är det en annan sak men varför halogenspots då?

Prototypen

Min tanke var 2 st 12v spottar i serie = 24v trafo eller 4 i serie = 48v trafo.

Jontan skrev:
Anledningen till att jag vill köra just 12V spottar är att jag inte hittat 230V spottar med litet inbyggnadsdjup. 24V eller 48V skulle gå precis lika bra, men inte heller sådana verkar finnas med litet inbyggnadsdjup.

Alternativet är ju att köra "som man skall" och använda transformator, men jag vill helst undvika detta. Antingen måste denna sitta inom 2m från spottarna eller så är dom dyra. En bekants hus brann dessutom upp efter att det blivit fel på en transformator just till några spottar.
Är inte din bekant en första varning, du vill tulla på inbyggnadsdjupet, koppla lite friskt med 12 V i 230V anläggning. Nu är det så att man kan klara sig med ett snäpp lägre effekt vid 12 V pga bättre ljusutbyte men samma effekt är lika brandfarlig vid 12 som 230V.

Nu var det transformatorn som brann, var den inbyggd? Vilken kvalitet var det på trafon?

Begränsningen på 2 m har nog med dålig konstruktion på trafon med störningar som följd (EMC), en konventionell järnkärnetrafo har inga begränsningar på längd, men spänningsfallet sätter naturligtvis stopp.

Prototypen

men kommer inte kärnfrågan fram återigen. Vilka spottar är de 230-voltare som har lägst inbyggnadsdjup, och hur mycket är det?

Sätt diodspottar istället, ger mer ljus och har lågt inbyggnadsdjup samt du kan få dem med "färgdimemr" så du kan välja styrka med en och färg med en dimmer...
kanske lite dyrare.. men inge problem med avstånd eller djup.

mer ljus var väl att ta i eller?

Mer ljus per tillförd watt.

Det kan vi vara överens om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.