3 892 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Ser detta ut som en bra spottplanering? LUX värde
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur man upplever färger på en (okalibrerad) skärm är inte samma sak som att uppleva dem i verkligheten.M MackanM skrev:
Har du kollat guiden som Hide-a-lite har på sin webbplats?
Bra förslag när det gäller antal spottar och placering.
C Chris11 skrev:Om det är nybygge eller omfattande renovering så vill jag å det starkaste råda dig att inte ha ett 220v system. Finns absolut ingen mening men kan skapa problem. 220v är till för där det inte går att byta helt tex armaturer men till nya spottar är det drivers som rekommenderas.
PS: 4000k är lite som belysningen hos tandläkaren, 3000k är fortfarande vitt men inte lika sterilt
Jag kan inte mycket om EL. Hur menar du?
Jus tnu är det väl med en GU10 sockel som kopplas till en en 12v drivr eller?
BirgitS skrev:
Som jag uppfattar ritningen kommer man inte att se det man håller på och diskar ordentligt eftersom ljuset kommer snett bakifrån och det innebär att man skuggar diskhon, vilket leder till att man får lyfta upp och hålla åt sidan för att se om det blivit rent, jobbigt. På samma sätt ser det det ut att vara vid arbetsytorna bredvid diskhon samt i tvättrummet. Därför bör det vara belysning rakt över arbetsytor.
Det är väl onödigt att tända spottarna i klädkammaren bara för att man tänder dem i sovrummet.
Tack! Ändring kommer ! ikväll
Den lampan du länkar till är 220v. Gu10 sockel är ofta en sk utbytessockel som konverterar från gamla halogen el armatursockel till led. Skall nyinstalltion ske så tycker jag att man skall använda led som är anpassade för drivdonM MackanM skrev:
Redigerat:
Precis, där led sitter i armaturen. Du kan få problem med tex dimning om konverteraren sitter i lampan som på GU10. Bo Siltberg har skrivit massor med bra text här om det.
Finns en uppsjö att välja mellan och det är lätt att byta ut dem om du skulle vilja efteråt.
Här är tex Designlights som jag använt https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...a/236062_DESIGNLIGHT_INLAY_v58.pdf?1538631479
En fördel är att vissa tom inte kräver inbyggnadsboxar utan kan sättas direkt mot isolering. Om du kan skulle jag använda externa drivdon och placera dem vi en punkt. De kommer säker gå sönder före led lampan
Finns en uppsjö att välja mellan och det är lätt att byta ut dem om du skulle vilja efteråt.
Här är tex Designlights som jag använt https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...a/236062_DESIGNLIGHT_INLAY_v58.pdf?1538631479
En fördel är att vissa tom inte kräver inbyggnadsboxar utan kan sättas direkt mot isolering. Om du kan skulle jag använda externa drivdon och placera dem vi en punkt. De kommer säker gå sönder före led lampan
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
LED för konstant ström med passade drivdon som ger konstant och som har en inbyggd dimmer som styrs externt via tryckknapp eller 1-10V är vad som gäller man vill ha garanterat fungerande dimring. Traditionella dimmers som klipper sinuskurvan på primärsidan av drivdon bör undvikas för LED. Vill man ändå ha det får man leta efter en kombo som är provad.
Det man får fundera på är om att dimra ned en allmänbelysning skapar mysbelysning ... tillför en ändring av ljustemperaturen något av värde?
För min del är ljuset från en dimrad 3000k lampa så mycket behagligare än en lampa på 2700k och lägre. Man får klarare färger och högre kontrast.
Mysbelysning får man från punktbelysning eller öppen låga. Även här föredrar jag en svag 3000k lampa framför en dimrad 2700k som ger ett disigt intryck. Här måste man hitta det man trivs med.
Hur stort är problemet idag med dimmer till ledlampor från kända tillverkare?
Downlight med GU10 skall man inte använda men E27 och E14 skruvar alla i med stor frenesi. Eftersom detta i princip sitter i all bostäder idag borde det störa wi-fi, mobiler, tv, radio etc. om det är ett vanligt problem.
Har tittat en del på installation av ledlampor med separata drivdon men dagens regler är inte anpassade för att kunna göra vettiga installationer. För att får rimligt antal drivdon är tillåten sekundärspänning för låg. Drivdonstillverkare brukar dessutom rekommendera max 0,5 till 2m sekundärkrets för att undvika problem med EMC.
Hittills har jag inte upplevt några problem med GU10 från Philips. De har också en lista på kombinationer lampa och dimmer som de testat så vill TS ha 230v led för att få en enkel installation kommet det troligen att fungera om man väljer testade kombinationer.
För min del är ljuset från en dimrad 3000k lampa så mycket behagligare än en lampa på 2700k och lägre. Man får klarare färger och högre kontrast.
Mysbelysning får man från punktbelysning eller öppen låga. Även här föredrar jag en svag 3000k lampa framför en dimrad 2700k som ger ett disigt intryck. Här måste man hitta det man trivs med.
Downlight med GU10 skall man inte använda men E27 och E14 skruvar alla i med stor frenesi. Eftersom detta i princip sitter i all bostäder idag borde det störa wi-fi, mobiler, tv, radio etc. om det är ett vanligt problem.
Har tittat en del på installation av ledlampor med separata drivdon men dagens regler är inte anpassade för att kunna göra vettiga installationer. För att får rimligt antal drivdon är tillåten sekundärspänning för låg. Drivdonstillverkare brukar dessutom rekommendera max 0,5 till 2m sekundärkrets för att undvika problem med EMC.
Hittills har jag inte upplevt några problem med GU10 från Philips. De har också en lista på kombinationer lampa och dimmer som de testat så vill TS ha 230v led för att få en enkel installation kommet det troligen att fungera om man väljer testade kombinationer.
Problemet med dimmer som klipper sinuskurvan är stort. Led är inte anpassat för att fungera så, det är en efterhandskonstruktion för att överbygga övergången från glödljus/halogen till led. Ingen installerar väl en elpanna från 80-talet som även om den är ny är opassande i ett nytt hus. Samma sak här, satsa på saker som är från början utvecklade för det här som drar nytta av alla fördelar med led.M Mikael St skrev:Det man får fundera på är om att dimra ned en allmänbelysning skapar mysbelysning ... tillför en ändring av ljustemperaturen något av värde?
Sen att kretsen på sekundärsidan bara skall kunna vara 0,5-2m är båg. Jag har en krets med 6st lampor som är 75m som fungerar utan problem. Ingen krets jag har är under 25m då jag har alla drivdon på ett ställe för hela huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hur stort problemet är med LED för 230 V och traditionella dimmers kan jag ju inte svara på men det förekommer fortfarande frågor kring det. Här är två aktuella:
https://www.byggahus.se/forum/threa...anpassade-i-nyproducerad-bostadsraett.328510/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ledlampor-som-fungerar-med-dimmer-hjaelp.330740/
Det är ju en kombination som kräver speciell elektronik i lampan för att reagera korrekt på en gammal dimmer. Det är inte dimmern som dimmar lampan utan det är LED-lampan som försöker tolka vad dimmer vill. Det är alltså ingen kombination som man väljer vid nyinstallation.
Det är dock sant att många effektstarka LED idag nästan kräver sitt eget drivdon för att klara SELV-kraven. Här kan branschen ta några olika vägar framåt, t.ex
- LED-lampor för 230 V men med ett inbyggt drivdon med dimmer. Det kräver då 3-4 trådar vid anslutning istället för 2.
- Kanske bättre då med lampor med trådlös styrning såsom det redan finns idag.
- Gå ifrån SELV vilket inte borde ställa till med speciellt mycket problem då det inte är några konstigheter att mata lampor med 230 V idag.
2-meterskravet fanns för dimbara 12 V-drivdon till halogen. Hög PWM-frekvens i kombination med hög ström kunde ge radiostörningar. Det kan ju "fungera utmärkt" utan att man ser problemet. LED har inte dessa strömmar. Däremot kan tillverkare ha krav typ 20 meter för styrtrådar etc.
https://www.byggahus.se/forum/threa...anpassade-i-nyproducerad-bostadsraett.328510/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ledlampor-som-fungerar-med-dimmer-hjaelp.330740/
Det är ju en kombination som kräver speciell elektronik i lampan för att reagera korrekt på en gammal dimmer. Det är inte dimmern som dimmar lampan utan det är LED-lampan som försöker tolka vad dimmer vill. Det är alltså ingen kombination som man väljer vid nyinstallation.
Det är dock sant att många effektstarka LED idag nästan kräver sitt eget drivdon för att klara SELV-kraven. Här kan branschen ta några olika vägar framåt, t.ex
- LED-lampor för 230 V men med ett inbyggt drivdon med dimmer. Det kräver då 3-4 trådar vid anslutning istället för 2.
- Kanske bättre då med lampor med trådlös styrning såsom det redan finns idag.
- Gå ifrån SELV vilket inte borde ställa till med speciellt mycket problem då det inte är några konstigheter att mata lampor med 230 V idag.
2-meterskravet fanns för dimbara 12 V-drivdon till halogen. Hög PWM-frekvens i kombination med hög ström kunde ge radiostörningar. Det kan ju "fungera utmärkt" utan att man ser problemet. LED har inte dessa strömmar. Däremot kan tillverkare ha krav typ 20 meter för styrtrådar etc.
Hej
Det kommer bli GU10
MAS LED spot VLE D 680lm GU10 840 120D
Den har en spridningsrisken som är 120 grader
. Dock kommer jag välja 3000k
Schnider i hela huset som är kompatibla med den lampan. Det kommer även installeras en z-wave puck för trådlös diming
Varför ?
Priset skiljer sig avsevärt
Många egna nybyggen kör på detta .
Det kommer bli GU10
MAS LED spot VLE D 680lm GU10 840 120D
Den har en spridningsrisken som är 120 grader
. Dock kommer jag välja 3000k
Schnider i hela huset som är kompatibla med den lampan. Det kommer även installeras en z-wave puck för trådlös diming
Varför ?
Priset skiljer sig avsevärt
Många egna nybyggen kör på detta .
Jag vet att det kan bli problem men det sker alltid en utveckling av produkter så både lampor och dimmers uppdateras kontinuerligt så det som gällde för 5 år sedan behöver inte vara aktuellt nu om man väljer en nyutvecklad produkt.
Håller med om att ett alternativ är att gå ifrån SELV men innan det är rekommenderat officiellt och praxis tar man en risk om något händer. Gäller också att anslutningar till lampan är godkänd för den högre spänningen.
Tex Helvar LL1x70-E-DA har max 5m rekommenderad sekundär ledning till led-lampa så dessa begränsningar finns även på drivdon till led.
Håller med om att ett alternativ är att gå ifrån SELV men innan det är rekommenderat officiellt och praxis tar man en risk om något händer. Gäller också att anslutningar till lampan är godkänd för den högre spänningen.
Tex Helvar LL1x70-E-DA har max 5m rekommenderad sekundär ledning till led-lampa så dessa begränsningar finns även på drivdon till led.
Klicka här för att svara