Hej

På vinden i vårt hus ligger det kutterspån som isolering. Vi har en tät murstock, enl sotare, som går upp på vinden och ut genom taket. Sotaren rekommenderade dock att man skulle gå upp på vinden och försäkra sig om att inget kutterspån ramlat in mot murstocken. Detta har jag gjort men för att undvika det igen undrar jag vad man kan göra. Vi har precis köpt huset och det var säljaren som anlitat sotare innan försäljning så jag hade ingen möjlighet att fråga vad jag ska göra för att hålla kutterspånet från murstocken.

Min fråga är helt enkelt om jag kan bygga en sarg runt murstocken så att ett utrymme på100mm runt om murstocken blir fritt från kutterspån och sedan fylla det med lecakulor för att förhindra kutterspånet att hamna mot murstocken?

Tack på förhand!

L
Går utmärkt att göra så och är normalt , gärna 20 cm högt , i stället för leca som rinner iväg , kläm ner lite rockvoll där , blir samma sak

Man brukar skära till två lager 5 cm tjocka hårda bergullsskivor och binda fast dem med en järntråd kring murstocken så de ligger tätt emot och ösa spånet mot dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.