Byggahus.se

Separera från sambo. Tror ni banken låter mig bo kvar i huset?

1. R
    Medlem · Östergötland · 418 inlägg

Rooney

Medlem
    Jag och min sambo ska separera. Jag älskar vårat hus och vill verkligen bo kvar där men är orolig vad banken kommer säga. Jag undrar om någon av er varit i liknande sits med liknande summor och vad ni tror.
    Förutsättningarna är som följer:

Vi äger huset 50 procent var.
    Befintligt lån: 1 700 000 kr
    Bostadens värde: Ungefär 3 000 000 kr
    Min lön: 35 000 kr före skatt
    Vi har två barn vi kommer ha på halvtid
    Jag har 500 000 kr i kontanter
    Jag äger ett fritidshus 50% värderat till 1 000 000
    Inga övriga lån eller skatter från tidigare försäljningar som måste betalas

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 774 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Gör en bokalkyl på din banks hemsida så får du lite bättre koll.

3. R
    Medlem · Östergötland · 418 inlägg

Rooney

Medlem
    Tycker det är svårt med dessa kalkyler i mitt fall. De verkar ju mest bara vara om man ska ta ett nytt lån eller byta befintligt.
    Dessutom så tänkte jag att banken kanske är lite mer givmild när man redan är kund där med bolån.

4. M
    Medlem · Värmland · 132 inlägg

Mixi

Medlem
    Jag tror inte banken är mer givmild bara för att man är kund. Däremot tror jag att du kommer få lån på dessa förutsättningar. Många banker idag använder som en grov beräkning att man får låna 5ggr årslön. Vilket i ditt fall är 2,1 milj.

5. M
    Bannad · södermanland · 313 inlägg

mendelsohn

Bannad
    Du ska alltså upp på 75% belåningsgrad. Lägger du in 350.000 från det så ligger du på en ok nivå avseende just det.
    Men din lön är kanske lite låg.
    Alternativet är att sälja av delen i stugan. Då har du ju till att lösa exets del utan lån.

6. H
    Moderator · Stockholm · 44 206 inlägg

hempularen

Moderator
    Det saknas uppgifter.

Du måste ta hänsyn till hur stor reavinst ni har också. Om ni separerar så blir det en bodelning. Det innebär att ditt ex. inte behöver betala reavinsskatt på sin andel, utan istället får du betala skatt som om du hade varit ensam ägare hela tiden, den dag du säljer. Därmed bör man räkna bort den reavinstskatten från beloppet du skall lösa ut ditt ex. med.

Om vi ex. antar att du har haft en värdeuppgång med 1 milj. Så blir halva reavinstskatten 110 000.

7. johel572
    Garagebyggare · Gävleborg · 986 inlägg

johel572

Garagebyggare
    Är du ensamstående räknar banken ungefär så här ang vad din lön skall täcka.

Ensamstående: 9000kr
    Barn: 3000kr per barn (med vv halva utgiften)
    Övriga krediter: xxx kr
    Driftskostnader: xxx kr
    Ränta på lån 7%: xxx kr
    Amortering: xxx kr

Om detta täcks av din nettolön borde du få lån. Du måste ju ta över hela bolånet plus lösa ut din sambo med halva vinsten (efter skatt).

Det är nog lite på gänsen om din bank kommer godkänna det med din nuvarande lön.

8. S
    Medlem · Stockholms · 1 825 inlägg

sunqan

Medlem
    Jag hoppas verkligen att separationen och bodelningen är avklarad nu. Det har ju trots allt gått ett drygt år.

:)

• Laddar…
  9. L
    Husägare · 248 inlägg

Latitud79

Husägare
    Hur gick det?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.