Kan man göra som på min fina skiss?
Installera ventiler mellan elementsystemet och golvvärmesystemet?
Vill gärna ha på golvvärme i badrummet även på sommaren.

Värmen styrs av en Automix 20, tanken är då att jag ska shunta ut högre temp på sommaren när jag bara vill ha på golvvärmen. Tänker jag rätt?

1409594827390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oftast behöver elementen högre temperatur än golvvärmen.
För det mesta styr värmekällan på radiatorerna och från det systemet shuntar man ner temperaturen till golvvärmen.

Lite knasig frågeställning kanske jag gjorde, blir såklart att man shuntar ner tempen till golvvärmen när man har på elementen.
I dagsläget shuntar har jag bara ut ca 22 grader i hela systemet nu när det är såpass varmt att elementen inte behöver eldas upp högre temp.
22 grader är alldeles för lite att shunta ut till golvvärmen, då va min tanke att sätta två ventiler som på skissen för att då kunna shunta ut högre temp i golvvärmesystemet nu när man inte behöver ha på elementen.

Aah, du tänker så. :-)
Om du har termostater på elementen så är väl det enklaste att skippa ventilerna och köra högre temp på hela systemet och låta termostaterna stänga elementen.

Jag kör så vår och höst med golvvärmen.

Har du grejorna hemma och gör jobbet själv kan du ju göra det.
Ska du ha dit en rörmokare så har du förmodligen en återbetalningstid på 150 år eller liknande.

Utifall du har trägolv så kanske du ska vara försiktig med att passera 27-28 grader celcius.

Inte så mkt jobb o få dit ventilerna, dem ligger hemma.

Cirkulationspumpen från pannan tar ingen skada om jag sätter dit ventilerna och stänger flödet till elementen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.