21 560 läst ·
74 svar
22k läst
74 svar
Separation, vart ska jag bo ...?
Det beror ju också på väder. Bor man där det blir mycket snö på vintern så kan det vara omöjligt att låta ett barn cykla.F flaxie skrev:
Min erfarenhet är att det inte är skjuts till och från skolan/fritids som kommer att bli det stora problemet utan att skjutsa till alla kompisar och fritidsintressen som barnet så småningom troligen kommer att få. Äldre barn vill inte gå hem direkt efter skolan utan stanna kvar hos någon kompis och leka.Vill hon börja spela fotboll eller något annat så är det också mycket skjutsande till träning osv.F flaxie skrev:
Hej
Att bo nära är värt hur mycket som helst. Jag och exet bor 500m från varandra vilket gjort att ungarna kunnat röra sig fritt emellan och aldrig haft problem med att deras grejer ligger på fel ställe. Så har du råd, hellre en mindre bostad nära än en större långt borta.
Att bo nära är värt hur mycket som helst. Jag och exet bor 500m från varandra vilket gjort att ungarna kunnat röra sig fritt emellan och aldrig haft problem med att deras grejer ligger på fel ställe. Så har du råd, hellre en mindre bostad nära än en större långt borta.
Jag har ju varit den där som flyttade 1,4 mil utanför skolkorten där kompisar och kvällsaktiviteterna fanns...
Trots att mina föräldrar skjutsade mkt, och har alltid ställt upp, så var det åxå ett jäkla spring till och från bussar.
Det är länge sen nu, men jag skulle aldrig idag utsätta mina barn för detta
Håll dig på orten där allt redan finns, och du vet att ditt barn kan gå/cykla till vänner
Trots att mina föräldrar skjutsade mkt, och har alltid ställt upp, så var det åxå ett jäkla spring till och från bussar.
Det är länge sen nu, men jag skulle aldrig idag utsätta mina barn för detta
Håll dig på orten där allt redan finns, och du vet att ditt barn kan gå/cykla till vänner
Jag bor 2,5 mil från där barnen pappa bor och där barnen går i skola/förskola. Jag har dem 2-3 dgr per vecka. Visst blir det mycket köra, inga jättebra bussförbindelser finns heller.. Det är jobbigt men ändå värt det, barnen får olika miljöer och aktiviteter, hos mig kan de bada i poolen och segla exempelvis. Visst önskar jag att barnens pappa flyttar ut närmre oss, vi kommer bra överens och det hade underlättat. Dessutom tror jag att skolan är bättre där jag bor. Nya kompisar tror jag de skulle få i sådana fall Istvan problem. Jag har sagt att de får ta med en kompis över helgen (gäller i första hand 8-åringen). Men det hade inte varit ett alternativ att skaffa något på tidigare ort. Men summa simmaren 1,4 mil ska inte hindra dig om allt annat känns rätt!
Är separerad och har en 10-årig dotter. Hon har skola och kompisar där jag bor. Pappan har valt att bo ca 1,2 mil bort. Det har inte varit några problem när hon var yngre, men nu vill hon inte åka bort längre utan uttrycker att hon vill bara vill bo på den ort där jag bor och där hon har alla sina vänner. Mitt råd är att du bosätter dig så att dottern på sikt kommer kunna cykla själv emellan er, det kommer garanterat göra hennes situation mycket lättare - och därmed blir det enklare även för dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Min äldsta fyller snart 13 år. Hon har en timme till skolan kommunalt. Det åker hon ibland, oftast åker hon med mig på morgonen. På eftermiddagen åker hon hem själv eller till sin träning som det tar en timme till kommunalt från skolan. Hem från träningen är dryga timmen om jag inte kan hämta. Hon tar med sig kompisar, så det behöver inte bli hopplöst bara för att man bor långt bort.
Var själv i den situationen för något år sedan. Hade också tänkt skaffa eget hus men banken sa nej med motivering att man som ensamstående måste ha 12000kr över efter allt är betalt. Två vuxna skulle ha 20000 över.
Alltså fick jag tänka om och söka mig till ett samhälle runt tre mil ifrån. Dottern valde att bo kvar med exmannen och hon väljer när hon vill träffa mig. Det blev bäst att hon bodde kvar p g a skola och kompisar.
Nästa år går hon upp i högstadiet som ligger där jag bor, då kanske situationen förändras.
För mig kändes det bättre att slippa bo nära exet och ha med honom att göra. Vet givetvis inte hur ni haft det, men för mig skulle det känts som att bo kvar om man skulle ses varje dag och det ville jag ju inte.
Sen kanske det blir så att den ena parten går vidare lite snabbare än den andra. Då är det lätt att endera parten blir sårad över det.
Det löser sig på sikt, jag skulle dock rekommendera avstånd och ett eget liv med barnet. Barn hittar nya vänner snabbt.
Alltså fick jag tänka om och söka mig till ett samhälle runt tre mil ifrån. Dottern valde att bo kvar med exmannen och hon väljer när hon vill träffa mig. Det blev bäst att hon bodde kvar p g a skola och kompisar.
Nästa år går hon upp i högstadiet som ligger där jag bor, då kanske situationen förändras.
För mig kändes det bättre att slippa bo nära exet och ha med honom att göra. Vet givetvis inte hur ni haft det, men för mig skulle det känts som att bo kvar om man skulle ses varje dag och det ville jag ju inte.
Sen kanske det blir så att den ena parten går vidare lite snabbare än den andra. Då är det lätt att endera parten blir sårad över det.
Det löser sig på sikt, jag skulle dock rekommendera avstånd och ett eget liv med barnet. Barn hittar nya vänner snabbt.
Om det är samma kommun som flickan är skriven i får hon skolskjuts. Om det är två olika kommuner beror det på hur kommunens skolskjutsregler ser ut.F flaxie skrev: