Separation, sälja del av hus till annan?

9k läst  75 svar

1. Hubbe73
    Medlem Nivå 1
    Hej, har ett litet trassligt problem.
    Separation, x:et vill behålla huset men kan inte köpa ut pga låg inkomst/dyrt hus. (värde c:a 5-6 Mkr)
    Släkting(x-ets) som idag är inneboende villig att köpa ut en del av mig. C:a 35% (70%, av min del) klarar inte mer ekonomiskt.
    Tankarna då för barnens skull är att Barnen ska äga respektive 7,5% var. 2 barn, (ena myndig) Delvis använda de medel som vi sparat till barnen för boende, men jag får skänka typ 4-5% var
    Så slutligt ägande skulle bli: X-bibehåller 50%, Släktingen köper 35%, jag säljer/skänker 15% till barnen (totalpris under taxeringsvärde)
    Det hela kostar mig 4-500 000kr men kan vara värt för att inte slita upp barnens vardag för mkt.

Lite frågor som kanske ngn kan svara på:
    Hur gör man upp affären?
    Kommer banken vilja ha amortering av X-et, trots lånedel under 50% av värdet på hennes del?
    Lagfart, är det bara lagfartskostnad på den sålda delen till fullvärde?
    Skatt på försäljningen? Räknar jag totala försäljningen 15+35% som försäljningsvärde?

Skitkorkad idé? (känns så oerhört tufft att kräva att barnen ska behöva flytta)

Jag klarar mig på det jag får ut av de 35% för att köpa annat boende som ändå är ok.

2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Förstår inte riktigt om ni har lån? I så fall måste väl ditt X få ok till att överta lånen. Kan bli svårt vid en komplicerad ägarbild. Om ni lyckas ro detta i land så är det bättre att du skänker dina andelar till släkting respektive barn, och att dessa skänker dig pengar. Vid en försäljning blir det vinstskatt om värdet nu är högre än vad ni en gång köpte för.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaaa.. Att skänka ett hus åt ena hållet, och pengar åt andra hållet, kommer skatteverket att uppfatta som en skenaffär, kan bli dyrt.

Men som sagt, frågan är om banken accepterar att x:et skall stå ensam på lånet. Ett tänkbart problem här är också att någon av delägarna kan ensam begära att hela fastigheten säljs, på auktion.

En variant som jag vet vissa gör, är att den som flyttar ut, står kvar antingen som delägare, eller genom att låna ut lämplig del av pengarna till den som bor kvar med barnen, i så många år som behövs för att barnen skall kunna flytta ut. Det har självklara nackdelar genom att det inte blir ett rent avslut, men det kan det å andra sidan aldrig riktigt bli när det finns barn med i situationen. Och det kan ju även vara ekonomiskt omöjligt för den som flyttar ut att inte få med sig något värde alls.

4. Hubbe73
    Medlem Nivå 1
    Förtydligande: Vi har idag lån på c:a 2Mkr, jag löser halva vid försäljning/skänkning av min del. kvarstår då ett lån på 1Mkr för X:et och ägardel 50% av värde 5,5Mkr. Denna lånedel kan hon bära utan problem.
    Barnens delar blir obelånade såklart.

Att stå kvar på hela delen trots att jag inte ska bo där gör det ju svårt för mig att gå vidare med eget boende och så.
    Lösningen är troligen inte för mer än 2-5år, då barn flyttar ut så småningom och deras del i huset ger en bra startpeng för eget boende. Behovet av huset försvinner ju också när barn 1 flyttar ut.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Hur "fast" är den inneboende? Jag har en bekant som lyckades övertala banken att räkna med inkomsten från en uthyrning när hon skulle ta över ett hus vid separation, så det kanske kan vara värt att kolla runt bland några banker ...

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Så som du beskriver det så, låter det som en möjlig lösning, svårt att säga om det är den bästa lösningen. Jag vill peka på risken som jag tog upp i förra inlägget.

Hela lösningen blir beroende av att alla parter (utom möjligen du) är överens och följer "avtalet" i de här 2 - 5 åren. En risk är att någon, xet, något av barnen eller din släkting plötsligt ändrar sig. Något av barnen kan få en knäpp och kräver ut sin del för att åka o krama pingviner på sydpolen eller något. Sådant, eller kanske lite mindre udda har jag sett hända i flera familjer i min omgivning. Det är svårt att förutse hur den risken verkligen ser ut över några år.

• Laddar…
  7. SysterNett
    Husägare · Nivå 10
    Hur ska ditt ex finansiera utköpet av dig? Det är ju nuvärdet av huset, inte lånen. Har hon/ni det kapital som behövs? Dvs hur ska du lösa din del av lånet?

8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Om man bodelar så kan man ju välja värdet själv, så länge man är överens.. .

9. SysterNett
    Husägare · Nivå 10
    Absolut, men hur ska TS köpa något till sig själv?

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Jag skulle inte skänka barnen en andel utan sitta kvar på den själv. Annars kan ett barn som @hempularen skriver begära tvångsförsäljning av hela huset, i värsta fall kan barnets fordringsägare göra det. Å andra sidan är det olämpligt att du äger andel i ditt ex hus, av samma skäl.

Jag föreslår att du säljer de sista procenten av huset till exet mot revers, alltså att du får ett skuldebrev av exet. Det kan exempelvis skrivas på fem år. Har barnen efter den tiden flyttat ut begär du in pengarna. Kanske kan exet då betala, kanske måste hon sälja huset för att kunna betala, det blir den dagens problem.

11. Hubbe73
    Medlem Nivå 1
    Det skulle kunna vara en eventuell lösning, dock finns ju ingen inkomst i form av hyra och den inneboende skulle isåfall ändå behöva sälja sitt boende för att kunna betala en hyra.

12. Hubbe73
    Medlem Nivå 1
    X.et behöver inte köpa ut mig i detta fall, då min del säljs/skänks till släkting och barnen. Hon klarar i dagsläget sina kostnader för sin del.
    Jag löser min del av lånen om jag säljer min del.

13. Hubbe73
    Medlem Nivå 1
    Skulle ngt av barnen välja att krama pingviner på sydpolen så försvinner behovet av huset och de kan då sälja hela.
    Släktingen är såklart en risk men sker det så har vi i allafall gjort ett försök.

Alternativet med sälja mot revers, innebär tyvärr lite för liten del pengar ut till mig då jag inte kan nyttja sparpengarna till barnen som delbetalning av deras del. (barndelen är en mix av försäljning och gåva, dvs de köper till en tredjedel av värdet)

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Med risk för att vara oförskämd: Tycker du att det är skäligt att ta barnens pengar och sätta in på en svag bostadsmarknad för att du och deras mamma inte ska få en knepig situation vid er separation?

För mig låter det som om ditt ex inte bör bo kvar i huset hon heller.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast tanken med reversen var nog att barnen fortfarande köper för "sina" pengar, men det du hade tänkt ge bort, lånar du istället ut till ditt x.

En STOR nackdel med det upplägget är att du och ditt x då inte får ett klart slut. Reversen kommer att finnas kvar som en konfliktkälla i många år.

Man kan ju ha synpunkter på att "lura barnen" att köpa in sig i huset. Det stora problemet med det upplägget är att den dag de flyttar ut, så hamnar de i en svår konfliktsituation, skall de ta ut sina pengar ur huset för att skaffa eget boende och sätta mamman på bar backe? Det beslutet skulle inte jag vilja utsätta barnen för. Då är ju reversen en tänkbar lösning, när du kräver in de pengarna så är det du som blir "skurken".

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: