5 378 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Separat tryckluftsslang till dimsmörjaren
Investerade för ett tag sedan i en större kompressor och monterade då vattenavskiljare, manometer och regulator fast på väggen i min verkstad. Har även en dimsmörjare som jag tänkte montera tillsammans med allt det andra men har hittills inte fått tummen ur för jag har fått för mig att man vill ha en separat slang till den smorda luften.
Min fråga är alltså om det är att rekommendera att aldrig köra smord luft i slangarna man har för att renblåsa, blästra och sprutmåla?
Det kanske räcker med att snabbt blåsa ur slangen för att få bort eventuell olja? Oljan kanske inte ens sätter sig i slangen, vad vet jag
Min fråga är alltså om det är att rekommendera att aldrig köra smord luft i slangarna man har för att renblåsa, blästra och sprutmåla?
Det kanske räcker med att snabbt blåsa ur slangen för att få bort eventuell olja? Oljan kanske inte ens sätter sig i slangen, vad vet jag
Det är nog ingen hit att försöka sprutmåla med en oljig slang................de flesta verktyg som behöver olja kräver ju så himla lite så att man enkelt kan droppa i ett par droppar då och då "för hand"
Annars får du väl investera i en särskild slang som du bara använder när du sprutmålar?
Annars får du väl investera i en särskild slang som du bara använder när du sprutmålar?
Nej, man vill ju ha nada olja vid målningen men även när man blåser rent är det ju tradigt om man får små, små oljedroppar på allting. Får väl bli till att investera i ytterligare en slang.
Jag börjar bli trött på att droppa olja i mutterknackaren och spikpistolerna så det är hög tid att koppla in den där dimsmörjaren.
Jag börjar bli trött på att droppa olja i mutterknackaren och spikpistolerna så det är hög tid att koppla in den där dimsmörjaren.
Är det bara mutterknacken o spikpistolen det gäller så kanske det blir billigare med två dimsmörjare än en extra slang..........
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=018085
såg sen att en vanlig pvc-slang bara kostade en hundring, så det går på ett ut.............dessutom hade du ju redan en dimsmörjare låg...........
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=018085
såg sen att en vanlig pvc-slang bara kostade en hundring, så det går på ett ut.............dessutom hade du ju redan en dimsmörjare låg...........
Har själv ingen dimsmörjare men jag trodde man fäste den mellan slangen och verktyget så att man inte kör olja genom slangen.
Kanske jag är ute o cyklar, men det hade varit det naturliga för mig.
En vattenavskiljare är väl helt OK att ha i anslutning till kompressorn.
Kanske jag är ute o cyklar, men det hade varit det naturliga för mig.
En vattenavskiljare är väl helt OK att ha i anslutning till kompressorn.
Jo, man kan ha en klumpig, kladdig dimsmörjare direkt innan verktyget. Det är inte min melodi, jag har en sådan idag och jag är inte nöjd med den lösningen.
Billiga PVC-slangar är dock inte heller riktigt min melodi, en bra slang kostar tyvärr en del och det är därför jag funderar på om man verkligen behöver ytterligare en slang.
Billiga PVC-slangar är dock inte heller riktigt min melodi, en bra slang kostar tyvärr en del och det är därför jag funderar på om man verkligen behöver ytterligare en slang.
Jag har ingen aning, och tänker gissa rätt vilt - men jag tror absolut att du borde ha en separat slang - visst känns det väl som att du kommer att få oljerester i slangen annars? Hade ju varit sjukt störigt när man lackar något och har varit så noga att färgen är av rätt typ allting är rent o fint o sen kommer lite småoljig luft o pajar allt...
Antar att inte alla billiga slangar är oljebeständiga. Läser man specar på dyr slang så brukar det stå uttryckligen om dom är oljebeständiga alt "tål oljedimma"
Men faktum är väl att det är ENBART sprutmålning som inte tål olja?? Mao sprutmålar man med en HVLP spruta istället så behöver man inte bry sig och kan med gott samvete placera dimsmörjaren vid aggregatet istället.
Men faktum är väl att det är ENBART sprutmålning som inte tål olja?? Mao sprutmålar man med en HVLP spruta istället så behöver man inte bry sig och kan med gott samvete placera dimsmörjaren vid aggregatet istället.
Hur blir det när man renblåser det man ska ska målaNimajneb skrev:Antar att inte alla billiga slangar är oljebeständiga. Läser man specar på dyr slang så brukar det stå uttryckligen om dom är oljebeständiga alt "tål oljedimma"
Men faktum är väl att det är ENBART sprutmålning som inte tål olja?? Mao sprutmålar man med en HVLP spruta istället så behöver man inte bry sig och kan med gott samvete placera dimsmörjaren vid aggregatet istället.
Detta har jag själv funderat en del på. Nu har jag inga ambitioner att sprutmåla, men kör spik/klammer pistolerna och fogsprutan en hel del (den var förresten rätt trevlig för 199kr jämfört med att stå och handklämma) och funderade på vilket som är bäst ur smörjningssynpunkt? Eller det spelar ingen roll alls om man har dimsmörjaren vid verktyget eller direkt i kompressorn med säg 20m slang?
Klicka här för att svara
