A
Min förening har haft planer på stambyte i ca 6års tid. Nu har de skjutit fram planeringen av detta minst ytterligare 5år. Jag köpte lägenheten med löftet att stamrenoveringen skulle genomföras.

Nu försöker jag räkna på vad en mindre egen renovering av badrummet skulle kosta. Dels för försäljningens skull men kanske framförallt för att jag ska kunna ha ett badrum att njuta av och inte ett med originalskick och sprickor överallt...

Jag har tankar på hur man kan budget renovera det. Dock undrar jag hur jag blir av med den delade blandaren? Ringer man en rörmockare? Är det möjligt att komma undan och vad tror ni priset för den tjänsten kan tänkas hamna?

• Kaklat badrum, badkar, dusch, handfat, brunt golv, toalettartiklar, handduk, krukväxt.
BirgitS
Jag tror inte en mindre uppfräschning påverkar försäljningspriset utan alla spekulanter måste ju få veta att det är ett badrum som är 30 år gammalt (eller när senaste renoveringen gjordes) och att stamrenovering planeras, dvs. det leder till kostnader.

När det gäller blandaren så går det väl att montera av befintlig blandare koppla på T-kopplingar och dra nya utanpåliggande rör till ovanför tvättstället och där montera en ny blandare samt koppla på en badkarsblandare på andra änden av T-kopplingarna. Men det blir ju inte särskilt snyggt med så synliga utanpåliggande rör.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte en mindre uppfräschning påverkar försäljningspriset utan alla spekulanter måste ju få veta att det är ett badrum som är 30 år gammalt (eller när senaste renoveringen gjordes) och att stamrenovering planeras, dvs. det leder till kostnader.

När det gäller blandaren så går det väl att montera av befintlig blandare koppla på T-kopplingar och dra nya utanpåliggande rör till ovanför tvättstället och där montera en ny blandare samt koppla på en badkarsblandare på andra änden av T-kopplingarna. Men det blir ju inte särskilt snyggt med så synliga utanpåliggande rör.
Tack för input!
För visst är det så att rören måste bli utanpå och synliga om jag inte vill spränga bort allt kakel?
Det kan liksom inte blir speciellt snyggt tänker jag?

BirgitS
Ja, det får ju bli utanpåliggande rör om du inte tänker totalrenovera badrummet.

A
Prata med en VVS firma o de vill inte ta sig an detta eftersom det är ingående rör. Finns det någon chans att få till det på detta vis? Eller ska jag bara hålla ut dessa år? Droppen va nu när kranen till handfatet o badkaret rostade sönder

• Vit kaklad badrum med badkar, dusch, handfat och hygienprodukter. Blåa markeringar syns överlagrade på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.