Jag har tänkt att börja logga min totala elförbrukning och funderar på att köpa mig en separat elmätare och sätta mellan min ordinarie huvudmätare och proppskåpet. Den ordinarie elmätaren sitter i ett plåtskåp utanför ytterdörren och proppskåpet sitter i sutterängplan på nedervåningen. Nu är det så att det inte syns någon huvudkabel mellan den ordinarie elmätren och proppskåpet. Tror ni ändå det är möjligt att en elektriker kan montera dit en separat elmätare i närheten av proppskåpet? Jag menar att "huvudkabeln" måste ju synas på något sätt om man skruvar bort skalet på proppskåpet så det borde väl gå att koppla dit en elmätare där? :S

Jo, det har jag läst att man kan. I mitt fall är det ändå inget alternativ.
Om det gick att få dit en separat elmätare vid proppskåpet så skulle det vara det bästa. :)

det går ju säkert, det är ju bara att ta ifrån huvudbrytaren ifrån din elcentral där inne och montera en i en kapsling, idag mäter man alltid värme, vatten, ventilation med en separat elmätare i centralen, varför är du intresserad av att dubbelmäta den totala förbrukningen, misstänker du att din elmätare slår fel?

Redigerat:
Nä, den visar rätt. Jag vill bara börja logga elförbrukningen och föra statistik. Ska köpa mig en sån här:
http://www.logger2020.se/

men logger2020 kan ju läsa av en befintlig elmätare:

"Elmätare, Elförbrukning, Elproduktion via antingen pulsutgång eller via blinkande diod, upp till två elmätare kan loggas direkt på Loggerns ingångar, och fler kan anslutas via en speciell pulsmodul"...

Så varför krångla med en extra mätare ?

Därför att om man monterar en blinkande diod eller kopplar via pulsutgången så måste jag dra kabel genom plåtskåpet, genom ytterväggen, ner till nedervåningen. Det fungerar inte med trådlöst.
Min svåger är elektriker så jag behöver ju inte betala för arbetet att koppla en separat elmätare (om det nu fungerar). :)

Be din svåger att dra givarkabeln, elektriker är duktiga på sådant. Du kommer att spara en förmögenhet.

Jag mailade min svåger nyss men han sa att man behöver godkännande från elleverantören om man ska montera en elmätare till och att man då måste bryta plomberingen i elcentralen. Är det verkligen så eller har han missuppfattat mig?
Jag har läst att flera andra har monterat en elmätare efter den ordinarie men aldrig att det krävs tillstånd. Finns det en plombering i mitt proppskåp?

Om du ska ta pulsutgången ifrån elleverantörens mätare så måste man bryta plomberingen och då måste man kontakta dom.

Nej, ditt proppskåp är inte plomberat men elmätaren är plomberad.
Att montera en egen elmätare inne vid din elcentral är helt ok, då behöver man inte kontakta elleverantören

Precis vad jag trodde. Då hade han missuppfattat mig. :)

kolvas skrev:
Om du ska ta pulsutgången ifrån elleverantörens mätare så måste man bryta plomberingen och då måste man kontakta dom.

Nej, ditt proppskåp är inte plomberat men elmätaren är plomberad.
Att montera en egen elmätare inne vid din elcentral är helt ok, då behöver man inte kontakta elleverantören
Loggern det refereras till uppges ju kunna mäta på elmätarens blinkande diod också och då behövs ju inga ingrepp i plomberingar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så måste jag i så fall dra kabel från den blinkande dioden och den ordinarie elmätaren sitter i ett plåtskåp på utsidan av huset. Blir så krånglig kabeldragning. Dioden fungerar heller inte trådlöst till loggern.
Det blir helt enkelt enklare att skaffa en begagnad elmätare som svågern får koppla till nån huvudkabel i proppskåpet. Får bjuda honom på en pilsner (efter arbetet är gjort). :)

Det finns väl batteridrivna trådlösa "diodblinksavkännare", bara att tejpa fast på elmätaren och ev dra en kort antennstump ut genom skåpet/eller genom glipan mellan skåp och dörr.. mottagarenheten kopplas sedan till loggern

Om du har tur så kan du kanske ha plats nog att dra signalkabeln samma väg som matningen från elmätartavlan till din nuvarande central går?

Det förutsätter givetvis att befintlig kabel och signalkabeln får läggas i samma rör enligt elsäkreglerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.