329 läst ·
11 svar
329 läst
11 svar
Separat ac eller bergkyla?
Hej.
Jag tänkte vi skulle skaffa lite kylning på dagen under sommarhalvåret. Har ett ganska dåligt isolerat hus, men massor av solceller.
trots batteri, elbil mm så överproducera jag en hel del. Ca 1mwh den här månaden.
Finns det nån vits med att använda bergvärmepumpen i stället för att ställa dit en enskild enhet? Ström har vi ju så det räcker.
Jag tänkte vi skulle skaffa lite kylning på dagen under sommarhalvåret. Har ett ganska dåligt isolerat hus, men massor av solceller.
trots batteri, elbil mm så överproducera jag en hel del. Ca 1mwh den här månaden.
Finns det nån vits med att använda bergvärmepumpen i stället för att ställa dit en enskild enhet? Ström har vi ju så det räcker.
HejBiggle skrev:
Hej.
Jag har satt in frikyla till min bergvärmepump
Driveffekten som behövs är mindre än 40 W för att åstadkomma mer än 1,5 kW kyla
Valde stor fläktkonvektor som mestadels går på lägsta fläktfart (ca 10W) och är då svår att höra
Cirkulationspumpen är varvtalsstyrd och drar därför inte mycket effekt
En stor fläktkonvektor är dyrare i inköp än en luftvärmepump men är betydligt tystare och behöver nästan ingen driveffekt
Jag tänkte, att eftersom det går att få tag i fristående AC anläggningar nästan gratis på Kviberg och liknande, så kanske det var mer rimligt att låta bergvärmen (golvvärmesystem) vila och spara lite slitage?V Vector skrev:
Sovdelen där vi tänkte ha det, är ca 30-40m bort från bergvärmepumpen. Det är långt att dra rör på vinden. Med en separat enhet som man bara kör under värmeböljorna blir avståndet kanske 10m.
men det blir ju säkert mer oljud utomhus med luftvärmepump. Fördelen är ju att man kanske kan hjälpa till med lite extra värme om det blir för kallt. Fast dom funkar väl iofs inte så bra om det är för minus 20.
Dra rör å sånt gör man bara en gång i livet för frikylan. Tänk också på att en ac eller en luft luft vp har begränsad livslängd så är ni ung så kan det blir nåt eller några byten under era livsresa. Å precis som skrivits så brukar frikyla inget att ha med värmepumpen att göra då dom flesta monterars enl. passiv frikyla
Later som jag skall kolla på frikyla. Nån som kan rekommendera en infälld (osynlig) takmonterad fläktkonvektor? Nått man skall tänka på? Kan man ha flera i serie?Biggle skrev:
Jag tänkte, att eftersom det går att få tag i fristående AC anläggningar nästan gratis på Kviberg och liknande, så kanske det var mer rimligt att låta bergvärmen (golvvärmesystem) vila och spara lite slitage?
Sovdelen där vi tänkte ha det, är ca 30-40m bort från bergvärmepumpen. Det är långt att dra rör på vinden. Med en separat enhet som man bara kör under värmeböljorna blir avståndet kanske 10m.
men det blir ju säkert mer oljud utomhus med luftvärmepump. Fördelen är ju att man kanske kan hjälpa till med lite extra värme om det blir för kallt. Fast dom funkar väl iofs inte så bra om det är för minus 20.
HejV Vector skrev:
Jag monterade en Skystar SK-ECM 52 i taket i hallen
Kylan sprider sig till angränsande rum med ca 2 graders diff mellan rummen
Isolerade ledningar från värmepumpen till konvektorn och en ledning för kondensvattnet (den har inbyggd kondensvattenpump) ut från vindan
https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/skystar-sk-ecm/
Om du monterar frikyla så slipper du utedelen hängndes på fasaden som en AC har. Enda nackdelen med frikyla är att det är en tidskrävande installation, jag har själv frikyla med två fläktkonvektorer på ovanvåningen då det är svårt att sprida kylan i mellan sovrummen märkte jag ganska fort efter att ha monterat den första så då var det bara att dra mera rör från källaren & montera en till fläktkonvektor.
Ang takkasett så mät först om du får ner en i mellan takstolarna.
Ahlsells innova är prisvärd.
Sedan har du frico & eveco osv. Bara att googla.
Låter ju bra. Vi har ganska enkel men lång rördragning på kallvind, så det måste isoleras och säkras inför eventuella köldknäppar. Kör du färdigisolerade PEX eller vad hade du för rör? Och är det typ 16mm som är brukligt?H H-Thomasson skrev:Om du monterar frikyla så slipper du utedelen hängndes på fasaden som en AC har. Enda nackdelen med frikyla är att det är en tidskrävande installation, jag har själv frikyla med två fläktkonvektorer på ovanvåningen då det är svårt att sprida kylan i mellan sovrummen märkte jag ganska fort efter att ha monterat den första så då var det bara att dra mera rör från källaren & montera en till fläktkonvektor.
Klicka här för att svara