Jag hade en av de första modellerna av Roomba för en massa år sedan, men den fick "dancing disease" och dog hundhårsdöden efter ett par år. Min iRobot Dirt Dog jobbar dock fortfarande på med den äran i verkstaden och kräver minimalt med underhåll.

Hursomhelst, nu börjar det bli aktuellt med en städrobot igen och jag har kollat runt lite här på forumet, dock utan att hitta någon färsk tråd. Det finns ju en massa "nya" spelare på marknaden och det är svårt att få grepp om alla Roomba, Neato, Philips, Samsung och Vorwerk,..

Någon som kan tipsa om en bra och färsk sammanställning/test? Eller som kanske kan ge en "crash course" om de olika fabrikaten/modellerna?

SVT Plus hade ett test för några veckor sen. Minns inte vilken som var bäst.

SVT Plus test var inte så mycket att hänga i julgranen, bl.a. provade de att suga upp nykokt ris med endast en passage, inte tills dammsugarna var nöjda.
Om jag uppfattat marknaden rätt så är Neaton den högst rankade, smartare navigering. Sedan kommer Samsung och iRobot med resten långt efter. Finns säkert andra uppfattningar. Låt nu inte detta bli ett robotkrig. :-)

Finns det någon robot som reder ut att dammsuga under köksbordet, med stolarna kvar?

Beror väl på stolarna? Går det åka mellan stolsbenen så gör iaf mina Roombas det med glädje.

vilpi skrev:
Finns det någon robot som reder ut att dammsuga under köksbordet, med stolarna kvar?
Vår neato grejar det, men det blir allt annat än optimalt eftersom den precis går in mellan benen. Den kör otroligt ryckigt därunder.

Inte asjobbigt att ställa upp stolarna på bordet heller, och sen inte behöva göra dammsugningen själv... :)

Som sagt beror det ju på bordet och stolarna, men hos mig blir det helt rent efter att Naviboten kört sin runda.

Nyfniken skrev:
Vår neato grejar det, men det blir allt annat än optimalt eftersom den precis går in mellan benen. Den kör otroligt ryckigt därunder.
Är du nöjd med din neato? Vilken modell? Funderar på en sån maskin

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
viktorj skrev:
Är du nöjd med din neato? Vilken modell? Funderar på en sån maskin
Jo, grymt nöjd. En XV-15.

Har inget att klaga på mer än ungarna som inte kan hålla undan strumpor och leksaker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.