Vangsbult

Någon av er som kommer på Intarsia dagen som är intresserade av dom Realådor som Jula nu säljer ut?
På Värmdö där jag bor hade dom > 10 lådor nu på morgonen. För övriga landet verkar det vara dåligt med tillgången.
Jag köper gärna och tar med mig ner tills på lördag. Skicka PM!

Stigen/Dag

Vagnsbultsats med 45 delar i olika storlekar visad i förpackning från Jula med priset och artikelnummer synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag och Sigvard kommer gärna om det fortfarande går att anmäla sig.

Magnus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
M maglin skrev:
Jag och Sigvard kommer gärna om det fortfarande går att anmäla sig.

Magnus
Absolut, varmt välkomna!

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Hej
Om det går att sista-minuten-anmäla sig, och det finns plats kvar, kommer jag gärna.

/Nisse

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Snickarnils81 Snickarnils81 skrev:
Hej
Om det går att sista-minuten-anmäla sig, och det finns plats kvar, kommer jag gärna.

/Nisse
går fint, välkommen!

• Gilla
Snickarnils81
  • Laddar…
Jag vill tacka er som gjorde dagen möjlig!
Väldigt intressant och jag hoppas att jag någon dag kommit så långt i mitt snickrande att jag kan infoga lite intarsia i det.

Ett träsnideri som föreställer en detaljerad intarsia lövform inlagd i ett trästycke.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Vad kan vara ett bättre sätt att fira mitt 1000:e inlägg på Byggahus än att tacka Daniel, dels för det fina seminariet igår om intarsia, men också för hans vilja att förmedla sin och andras djupa kunskap inom snickerihantverket till oss andra mindre kunniga!

Då filmaren tyvärr inte kunde komma igår (men andra filmade, så kanske det kommer någon filmsnutt ändå?) så lägger jag upp några bilder från seminariet med ett litet försök att ge en förklaring till - som jag förstod det - vad som visades.

Målet var att i en 0,5mm tjock fanerbakgrund, som en måne redan var inlagd i, placera in en hjort i mörkt faner. Så här blev resultatet:

Intarsiaarbetet av en mörk hjort mot en ljus bakgrund med inlagd måne i träfaner.
Skapa konto

För att få resultatet ovan överfördes först hjortens kontur i motiv-skissen via karbonpapper till det mörka faneret:

Skiss av hjort på mörkt faner med verktyg och material för intarsia på snickarbänk.
Skapa konto

Det mörka faneret, med hjorten nu skissad på, lades sedan ovanpå ett insticksfaner (namn?), och underst lades själva bakgrunden (med månen).

Tricket är att såga ut hjorten ur det mörka faneret samtidigt som motsvarande hål i bakgrunden sågas ut. För att sågbladets tjocklek inte skulle skapa ett glapp mellan hjorten och bakgrunden vinklas sågbordet ung 10 grader. Insticksfaneret gör att hjortens kant kommer att sammanfalla med bakgrundens kant, vilket kan ses i den inringande delen på bilden nedan, där sågbladet är snedvinklat genom de tre lagerna av faner (M = motiv, B = bakgrund):

Skiss som visar snedsågning av faner med markerat område där sågbladet skär genom tre lager.
Skapa konto

Fanertejp (pappliknande remsa som blötläggs) används under hela processen för att hålla fanerdelar på plats.

Innan sågning borras ett litet hål, varigenom det tunna sågbladet sedan träs igenom:

En person borrar ett hål i faner för att såga ut en hjortfigur för intarsia under ett snickeriseminarium.
Skapa konto

Sågning sker:

Bandsåg med faner för intarsiaarbeten, hjortmotiv i sågprocess, med åskådare i bakgrunden.
Skapa konto

Tre lager hjortliknande faner pillas ut:

En person arbetar på en intarsia med en hjortmotiv skissad på mörkt faner som placeras på en fanerbakgrund med en måne.
Skapa konto

Den mörka hjorten placeras sedan i bakgrundens motsvarande hål. På bilden nedan ses bakgrunden med hål för hjorten samt de övriga två delarna med hjorthål i. Även alla tre utsågna hjortar ses, med den mörka hjorten på väg in i bakgrundens hål:

Demonstration av intarsiateknik med utsågade fanerstycken av en hjort och arbetsmaterial på ett verkstadsbord.
Skapa konto

En aning klister på framsidan och några minuter i press slutför detta moment.

Notera att det som ses som framsida/ovansida i bilderna blir slutlig baksida som limmas på lämplig skiva. En orsak till att man vänder intarsian upp och ner vid limning är att hålla de små bitarna mekaniskt på plats då skarven mellan bitarna är snedsågad (jmfr sågbilden ovan).

Tack till Erika för den fina demonstrationen på svenska, trots endast ett par år i Sverige! Tack också till Byggahus för ett fint forum!

• Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
Stort tack till Erika och Peter som höll i seminariet och till alla er (vi blev 30 till slut!) som kom! Det var väldigt spännande och givande! Varmt välkomna tillbaka nästa gång!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Vad kan vara ett bättre sätt att fira mitt 1000:e inlägg på Byggahus än att tacka Daniel, dels för det fina seminariet igår om intarsia, men också för hans vilja att förmedla sin och andras djupa kunskap inom snickerihantverket till oss andra mindre kunniga!

Då filmaren tyvärr inte kunde komma igår (men andra filmade, så kanske det kommer någon filmsnutt ändå?) så lägger jag upp några bilder från seminariet med ett litet försök att ge en förklaring till - som jag förstod det - vad som visades.

Målet var att i en 0,5mm tjock fanerbakgrund, som en måne redan var inlagd i, placera in en hjort i mörkt faner. Så här blev resultatet:

[bild]

För att få resultatet ovan överfördes först hjortens kontur i motiv-skissen via karbonpapper till det mörka faneret:

[bild]

Det mörka faneret, med hjorten nu skissad på, lades sedan ovanpå ett insticksfaner (namn?), och underst lades själva bakgrunden (med månen).

Tricket är att såga ut hjorten ur det mörka faneret samtidigt som motsvarande hål i bakgrunden sågas ut. För att sågbladets tjocklek inte skulle skapa ett glapp mellan hjorten och bakgrunden vinklas sågbordet ung 10 grader. Insticksfaneret gör att hjortens kant kommer att sammanfalla med bakgrundens kant, vilket kan ses i den inringande delen på bilden nedan, där sågbladet är snedvinklat genom de tre lagerna av faner (M = motiv, B = bakgrund):

[bild]

Fanertejp (pappliknande remsa som blötläggs) används under hela processen för att hålla fanerdelar på plats.

Innan sågning borras ett litet hål, varigenom det tunna sågbladet sedan träs igenom:

[bild]

Sågning sker:

[bild]

Tre lager hjortliknande faner pillas ut:

[bild]

Den mörka hjorten placeras sedan i bakgrundens motsvarande hål. På bilden nedan ses bakgrunden med hål för hjorten samt de övriga två delarna med hjorthål i. Även alla tre utsågna hjortar ses, med den mörka hjorten på väg in i bakgrundens hål:

[bild]

En aning klister på framsidan och några minuter i press slutför detta moment.

Notera att det som ses som framsida/ovansida i bilderna blir slutlig baksida som limmas på lämplig skiva. En orsak till att man vänder intarsian upp och ner vid limning är att hålla de små bitarna mekaniskt på plats då skarven mellan bitarna är snedsågad (jmfr sågbilden ovan).

Tack till Erika för den fina demonstrationen på svenska, trots endast ett par år i Sverige! Tack också till Byggahus för ett fint forum!
Superb summering! Tack för en trevlig dag!

• Gilla
Grillo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.