Det är dags för årets andra seminarium på Sliparebacken!

Sliparebacken och sju unga snickare, fem gesäller och två lärlingar, hälsar välkommna till heldagseminarium med presentation av deras gesällmöbler lördagen den 21/3 kl 11! På kvällen är det bokat bord för mat och öl inne i Lund.

Gesällmöblerna är fantastiska skapelser som det har lagts ner enorma mängder tid, energi och möda på. Nivån är extremt hög. För den som inte har gått utbildningen själv är det ofta svårt att på nära håll kunna studera dessa möbler. Att få möjligheten att höra snickarna själva, utanför själva gesällgranskningen, berätta och svara på frågor om processen, möbeln, designen, snickeriet etc skulle jag vilja påstå är unikt!

Jag har själv valt ut fem gesäller från Capellagården och Snickarakademin samt två lärlingar från TAU Learning och Rönnowska skolan som alla har tillverkat extraordinära möbler. Gesällerna har föga förvånande fått väldigt bra betyg och vi har inte mindre än tre (från olika år, det delas bara ut ett stipendie per år) vinnare av Tormeks stipendium för gesällmöbler på plats! https://www.tormek.com/sweden/sv/om-tormek/tormeks-stipendium/

Seminarier kring diverse områden inom möbelsnickeri håller Sliparebackens Finsnickeri med jämna mellanrum. Vi har tex behandlat sicklar, tvingar&tvingande, handöverfräsning, intarisa med Erika Kobayashi och tillsammans med Per Sonnerup har vi haft 3 seminarier om att bygga akustiska gitarrer för hand.

Här är ett exempel på hur det har sett ut vid tidigare seminarium: https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc

Seminariet är gratis, men platserna är begränsade.

Välkomna!! // Daniel med Niklas Skjetne, Johanna, Sara, Peter, Rasmus, Jesper och Alexandra

Microkatten
Spännande, jag kommer gärna!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag reserverar gärna en plats!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag kommer gärna!

Ska bli riktigt roligt att se vad de åstadkommit!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag kommer!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag kommer gärna!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Fantastisk idé! Jag vill gärna vara med!

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Lika bra att skriva här också så man är säker på att få plats!
Ska bli väldigt spännande att se!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Sicken toppengrej, klart jag kommer. Och öl med.
/Jan

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hemmakatten
Vilka fantastiska stipendiater från Tormek. Aldrig hört talas om Tormek tidigare. Nu kommer jag lägga stipendiaternas namn på minnet och följa deras vidare karriärer och utveckling. Lycka vore ju att äga något av deras alster..

Hoppas detta seminarium, precis som Snickarebackens övriga seminarier, blir filmat och upplagt här.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
A
Hade varit mkt intressant att se, dock lite långt för mig att åka. Mkt roligt att det finns utbildningar kvar, samt naturligtvis intressenter för dessa. Min bild annars är att i princip varenda träteknisk utbildning försvinner. I Örebro stängde de sin möbelsnickarutbildning för 4-5 år sedan, då det inte fanns en enda sökande. Sorgligt värre. Detta medför att inga praktikanter, lärlingar etc finns tillgängliga längre. Man får helt enkelt inte in ngt nytt folk med nya ideér utan det är samma folk som fnattar runt bland snickerierna. Fyfan, vad grinig man låter.

Med tanke på utvecklingen i omvärlden så undrar jag lite över om ni fortfarande planerar att detta skall bli av? Jag förstår att händerlser kommande vecka avgör och jag tycker absolut att ni fortfarande skall anordna detta, jag ser mycket fram emot det!

Tänkte mest höra om det fanns några ändrade planer än så länge?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Med tanke på utvecklingen i omvärlden så undrar jag lite över om ni fortfarande planerar att detta skall bli av? Jag förstår att händerlser kommande vecka avgör och jag tycker absolut att ni fortfarande skall anordna detta, jag ser mycket fram emot det!

Tänkte mest höra om det fanns några ändrade planer än så länge?
Hej! Vi har diskuterat detta idag och kommit fram till att vi ställer in. Givetvis för att återkomma en senare datum. Men hur kul vi än tycker att detta är så får det ingå i gruppen aktiviteter som kan vara lämplig att begränsa i rådande läge.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Bra beslut.

Kan man hoppas på att vi kommer få njuta av möblerna vid ett senare tillfälle?

Tråkigt men förståligt och inte särskilt oväntat heller. Hoppas bara jag kan komma när det nu blir i framtiden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.