Vid sekretessbeläggning av bygglov framgår bara att det är ett bostadsändamål, inget annat. Men som Odjuret säger är det ganska lätt att räkna ut vilken typ av boende. Om det är korrekt lagligt eller ej är ointressant då säkerheten bör gå i första hand i ärenden gällande tex asylverksamhet.

Jonatan79 skrev:
Vid sekretessbeläggning av bygglov framgår bara att det är ett bostadsändamål, inget annat. Men som Odjuret säger är det ganska lätt att räkna ut vilken typ av boende. Om det är korrekt lagligt eller ej är ointressant då säkerheten bör gå i första hand i ärenden gällande tex asylverksamhet.
Det bör givetvis gå till såsom det beskrivs i lagtexten. Tycker man lagen är fel, så får man ändra den, istället för att bryta mot den.

Fast den typen av sekretess kan betyda rätt mycket annat också, ex. militära byggnader. Det finns ex. helt vanliga hus som ligger så till att inget överhuvudtaget får ändras utan tillstånd från militära myndigheter. Där vet jag iofs. inte om hela bygglovet skulle hemligstämplas, möjligt att det bara blir remissvaren från de myndigheterna.

Beslut i bygglovärenden ska kungöras. Så att det faktiskt ges ett bygglov på en viss fastighet kan aldrig vara hemligt.

Förutom speciella fall som kärnkraftverk, flygplatser osv. borde det vara mycket sällan som annat än begränsade delar av handlingarna i ärendet kan sekretessbeläggas.

Skulle dock kunna ske även i bostadshus, t.ex. om någon ritning visar installationer som kan ge info om larm etc. (men vanligtvis ska väl inte det behöva komma in till BN)

Om kommunen nekar att lämna ut information så ber man att få ett skriftligt beslut på det och överklagar till kammarrätten.

För den som är sakägare kan det finnas möjlighet att ta del av hemliga uppgifter med s.k. förbehåll, dvs. villkor att inte föra det vidare som du får straff om det inte följs. Men då ska du vara mer direkt berörd än bara som kommunmedborgare, kanske direkt rågranne.

Ofta bör man också få veta något om hur mycket det sekretessbelagda är, typ 2 st ritningar.

O
Jonatan79 skrev:
Säkerheten gällande asylboenden och sekretess kommer inte ha någon som helst betydelse för att undvika attentat. Eftersom dessa hjärnbefriade människor inte bryr sig så mycket om hur ett hus kommer se ut. För dessa så räcker det med ett tillräckligt bekräftat rykte. När huset väl är byggt och folk har flyttat in, så spelar ingen sekretess längre någon roll. För de som utför dessa attacker spelar planlösning mindre roll. Alltså att sekretessbelägga bygghandlingarna gällande ett asylboende eller liknande har ingen som helst effekt på säkerheten.
Det går inte att sekretessbelägga boendet när det väl är där :)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Nej, jag tror inte det har speciellt stor berydelse. Men vid tex en ombyggnation från lokaler till asyl finns redan fastigheten där och då kanske det kan gå mer omärkt förbi...

O
Jonatan79 skrev:
Nej, jag tror inte det har speciellt stor berydelse. Men vid tex en ombyggnation från lokaler till asyl finns redan fastigheten där och då kanske det kan gå mer omärkt förbi...
Frågan om... Oavsett, den grundlagsstiftade öppenheten väger tyngre än eventuella risker att folk ska bränna upp byggnaden. Trots allt tror jag att risken är ganska liten. Vi pratar inte om säkerhetsklassade byggnader.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Nja, men risken för att folk brinner upp eller att det saknas platser för människor att bo i ökar utan sekretess. Dock liten ökning. Bättre att sekretessbelägga än inte alls är min personliga åsikt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Jonatan79 skrev:
Nja, men risken för att folk brinner upp eller att det saknas platser för människor att bo i ökar utan sekretess. Dock liten ökning. Bättre att sekretessbelägga än inte alls är min personliga åsikt.
Om man börjar oroa sig för att folk ska brinna inne? Det är inget som sekretess skyddar emot. Jag tror att genom att sekretessbelägga kan skapa mer problem än vad de löser.
Att en byggnad eventuellt blir utbränd innan inflytt och att det kanske skulle förlänga tiden innan de kan flytta in är försumbar och inget argument. det byggs bostäder hela tiden. Och det är så få som ända brinner. När det ändå är låghjärnor som håller på så spelar sekretess ingen som helst roll
Det är så förutsägbart... Någon misstänker flyktingboende kommenen säger att det är sekretessbelagt... Då vet dessa vad det är...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.