Hej!

Skulle Offentlighets- och sekretesslagen 18 kap paragraf 8 kunna användas för att sekretessbelägga bygglov för tillfälliga boenden?

Säkerhets- eller bevakningsåtgärd

8 § Sekretess gäller för uppgift som lämnar eller kan bidra till upplysning om säkerhets- eller bevakningsåtgärd, om det kan antas att syftet med åtgärden motverkas om uppgiften röjs och åtgärden avser

1. byggnader eller andra anläggningar, lokaler eller inventarier,
2. tillverkning, förvaring, utlämning eller transport av pengar eller andra värdeföremål samt transport eller förvaring av vapen, ammunition, sprängämnen, klyvbart material eller radioaktiva ämnen,
3. telekommunikation eller system för automatiserad behandling av information,
4. behörighet att få tillgång till upptagning för automatiserad behandling eller annan handling,
5. den civila luftfarten eller den civila sjöfarten,
6. transporter på land av farligt gods, eller
7. hamnskydd

Vad för typ av boende? Bygglovsansökningar för tillfälliga asylboenden sekretessbeläggs numera som standard i Sthlms kommun.

Kommunerna sekretessklassar ju vad de vill, men jag misstänker att det ska mycket till innan kammarrätten anser att det ska vara sekretess på bygglovshandlingar. Men om det gäller ett flyktingboende så brukar ju andra spelregler gälla...

Det är inte ett asylboende. Det är övergångsboende för personer som beviljats uppehållstillstånd.

Hur tusan ska man kunna överklaga myndighetsbeslut om man inte får tillgång till dokument som kan vara relevanta för en överklagan?

panodil skrev:
Kommunerna sekretessklassar ju vad de vill, men jag misstänker att det ska mycket till innan kammarrätten anser att det ska vara sekretess på bygglovshandlingar. Men om det gäller ett flyktingboende så brukar ju andra spelregler gälla...
Är det till kamarrätten man ska vända sig för att häva sekretessen?

tommib
Eftersom det är ett förvaltningsärende så är kammarrätten sannolikt rätt instans. Värt att veta är att myndigheten som vägrar lämna ut handlingen ska, utan uppmaning, ge dig en besvärshänvisning. I klartext betyder det att de måste meddela dig hur du överklagar beslutet.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
noone70 skrev:
Är det till kamarrätten man ska vända sig för att häva sekretessen?
Japp. Om kommunen inte vill dela med sig av en offentlig handling så ska du be om en besvärshänvisning. Där framgår det hur och till vem du ska överklaga. Om det här är ett tillfälligt boende så är det troligt att processen förhalas så länge så att boendet ändå har stängt när kammarrätten sagt sitt.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
panodil skrev:
Japp. Om kommunen inte vill dela med sig av en offentlig handling så ska du be om en besvärshänvisning. Där framgår det hur och till vem du ska överklaga. Om det här är ett tillfälligt boende så är det troligt att processen förhalas så länge så att boendet ändå har stängt när kammarrätten sagt sitt.
Går det inte att begära inhibition tills kammarrätten tagit beslut ?

Hur tusan ska man kunna överklaga ett beslut om kommunen när som helst kan mörkar information som skulle kunna innebära att länsstyrelsen underkänner bygglovet?

Vad för mer information behöver du för att överklaga?

Jonatan79 skrev:
Vad för mer information behöver du för att överklaga?
Det kan ju finnas information i det sekretessbelagda dokumenten som är till fördel för de som överklagar bygglovet.

Dom har alltså vägrat lämna ut något över huvud taget? Det är nog väldigt få tillfällen som dokument som kommer från en byggnadsnämnd kan sekretessklassas i sin helhet. Normalt förfarande är att bara den sekretessklassade information stryks över i dokumentet.

Vad är det du/ni vill lämna synpunkter på egentligen ? Du verkar ju redan veta vilken typ av användning byggnaden ska ha.
Jag vet inte om kommunen har laglig rätt att sekretessbelägga allt men som situationen i Sverige och andra länder ser ut just nu har dom säkert tolkat lagen och anser sig ha rätt till detta.

noone70 skrev:
Det kan ju finnas information i det sekretessbelagda dokumenten som är till fördel för de som överklagar bygglovet.

Om man begär ut handlingar, och blir nekad, skall man tillsammans med besvärshänvisningen även få beslut om sekretess med motivering. Som någon redan sagt så är det högst otroligt att hela dokumentet omfattas av sekretess. Det låter nästan som du träffat på någon på kommunen som inte har koll på vad som gäller.

O
Jag tror faktiskt inte att det är korrekt att sekretessbelägga en bygglovsansökan, bara för att det handlar om ett flyktingboende eller liknande. Jag kan inte se att eventuell säkerhetsrisk är så pass stor. (De brukar om inte själva hävda det....) Eftersom de som håller på och förstör dessa byggnader inte bryr sig så mycket om hur byggloven ser ut. Deras hjärnkapacitet är inte tillräckligt stor ändå för att tolka sådana handlingar... Om kommunen sekretessbelägger en sådan handling så räcker det ändå för att dessa ska åka och bränna upp byggnaden.
Jag misstänker att om de ska sekretessbelägga bygglovshandlingar så borde det handla om rikets säkerhet... Jag kan tycka det vore okej att sekretessbelägga vissa delar när det gäller t.ex riksdagshuset och liknande byggnader.

Om kommunerna börjar sekretessbelägga saker och ting till höger och vänster så urholkas grundlagen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.