Jag har byggt ett nytt Lb-hus (162kvm) med vattenburen golvärme i plattan nere och vattenburna radiatorer uppe.
Jag har en Ivt 490 frånluftsvärmepump.

Jag tycker det är svårt att få nån värme i golven nere. Efterhand har jag fått höja värmekurvan på pumpen. Nu har jag värmekurva 5 som skickar ut ca 38gradigt vatten vid 0grader yttertemp. Trots detta känns golven kalla i vissa rum.

Är det nån som vet vad detta beror på? Ska man behöva ha så hög värmekurva?

Tacksam för tips och hjälp

Jag skulle nog först fundera på om det cirkulerar något vatten i golvvärmeslingorna. Mät tempen på returvattnet i slingorna. Det kan vara så att du har luft i slingorna vilket är ett effektivt sätt att få noll cirkulation och därmed kalla golv.

Har installatören efter igångsättning justerat in resp.slinga? Styr du temperaturen i varje rum med termostat eller låter du värmekurvan styra värmen i huset?
Vi har i och för sig enplans med golvvärme men vi hade ojämn värme i golven så vi tog dit installatören som ströp resp.öppnade upp vissa slingor en aning så det blev jämnare värme i alla rum, tilläggas skall att vi styr värmen i huset med värmekurvan och använder bara termostaterna till värmebegränsare i dom rum som solen lyser in i och värmer upp.

Du kan ju även kolla upp om styrdonen till resp. rum är öppna eller stängda, vi har problem just nu med att ett par don har av nån anledning låst sig, en i öppet läge och ett i stängt läge. Det blir att tillkalla elektrikern...

Kolla också noga att inte termostaterna är kopplade till fel slinga... det är lätt att förväxla, och då får man också den effekten du beskriver.

/abbe

"släng" termostaterna & stryp in till rätt temp.
sen är det väll så att rumet ska ha rätt temo o inte golven.

mer rätt instrypning kan du hålla en lägre kurva & desutom hålla tilskotselen borta längre

ClasseClas
Du ska inte behöva köra ut 38 grader till gv vid 0 grader utetemp i ett nytt hus tycker jag. Ställ rumstermostaterna på högsta temp, kolla flödena för varje slinga och jämför med protokoll/beräkningsunderlag. Kolla cirkpumpen o justera hastigheten om det behövs. Har du 2 kretsar i IVTn, 1 för för gv och 1 för radiatorerna eller har du en separat shunt för gv? Om du har 2 kretsar så får du justera värmekurvan för varje krets separat!

Lufta gv vid fördelningsblocket, lufta i IVT 490 och lufta alla radiatorer för säkerhets skull.

Kolla även cirkpumpen för radiatorerna och justera hastigheten där också.

Jag har en IVT 480 och kör med kurva 1, vilken ger ca 33 grader framledningstemp vid -20 grader och golven är varma då också! Reglering sker via innegivare.

Tack för alla tips!
Efter alla synpunkter från er så måste ju något vara fel. Jag ska börja med att lufta systemet nu. Jag har också kopplat bort alla rumsgivare och öppnat slingorna fullt.

Något är ju fel. På en liten fläck i hallen är det jättevarmt men i övrigt så är golven kalla.

Tycker det är väldigt konstigt när man köper ett nyckelfärdigt hus att ingen kommer och justerar in systemet åt en.
När jag påpekar det för hus-säljaren frågar han om ivt-service inte gjorde det. Men dom justerade ju bara in luftflödet i huset, inget mer. Och rörmokaren verkar ju inte förstå något av det där heller.

Vem ska man få hjälp av egentligen??
Får väl göra det själv antar jag.........

Tack för all hjälp :)

om alla slingor är öppna och alla strypningar är utskruvade så kommer vattnet bara att cirkulera i den lättaste/kortaste slingan (i ditt fall förmodligen hallen)

Vilket system har du?
Om du har Wirsbo så finns en lista på deras hemsida hur insexskruvarna på returen (under sexkantshatten) ska stå beroende på slanglängd. Slanglängden kan du ta reda på genom att kolla på slangarna, det brukar finna metermarkeringar på dom.
ex tilloppsslangen kan det stå "11524" och på returen står det "11588" det ger att slingan är 64 meter (11524-11588)

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_62_030404b.pdf
Kolla på rätt diagram, det är olika beroende på slangdimension

sen får du finjustera beroende på om ett rum blir för kallt eller varmt.

Du kan även prova att öka pumphastigheten och sänka framledningstempen. golvvärme kräver ganska högt flöde, jag kör med läge tre på en 25/4 pump (80W och effektiv lyfthöjd 1m och 140m² golvvärme)

Hej igen!

Jag tänkte bara meddela att jag har fått ordning på min golvvärme nu.
Den stora boven var en ventil på returledningen från golvvärmecentralen, den var nästan helt stängd. Stackars cirkulationspump som har gått på max och kämpat.
Nu har även rörmokaren justerat in varje slinga.

Ska bli skönt med golvvärme efter en höst med kalla golv :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.