V Villa F skrev:
Vi har byggt ett ursnyggt förråd med lite snickarhjälp. På taket (4 graders lutning) ligger nu underlagspapp och vi har tänkt oss ett sedumtak. Sedum kostar en del, har fått offert på 12 tkr för 20 kvm, inklusive transport men exklusive läggningsarbete - men det blir en viktig detalj i trädgården då kök och vardagsrum ligger på andra våningen i ett sluttningshus, vi tittar ner på förrådstaket dagligen.

Vår snickare vill inte ta ansvar för ett tätskikt till sedumtak utan hänvisar till takläggare/plåtslagare. Efter mycket möda och stort besvär har vi fått in tre offerter från lokala takfirmor. Flera har inte ens svarat på offertförfrågan trots påminnelser, jobbet är troligen för litet och ointressant. I mitt tycke blir prislappen orimligt hög för 20 kvm tätskikt, offerterna ligger på 40 tkr och uppåt (vårt hus är nybyggt, dvs inget rotavdrag). Men efter besök i den lokala bygghandeln överväger vi nu att lägga både tätskiktet och sedumtaket själva – klarar vi det?

Min man är någorlunda händig och oerhört noggrann, jag är bra på att projektleda. Vi har dock inte tillgång några specialverktyg eller ställningar. Från bygghandeln fick vi en inköpslista (Mataki självtäck, trekantlist, takavvattning, ränna, beslag, vindskivor, skruv och brickor, totalt ca 8 tkr) och bra tips på hur vi skulle gå till väga.

Totalkostnaden för taket blir alltså 20 tkr plus eget arbete. Det kan bli ett roligt sommarprojekt men frågan är om vi vågar?
Lägg för guds skull inte pappen själv under ett sedumtak, tätskiktet är viktigare än någonsin på ett sånt tak och det skall vara svetsad takpapp.

• Gilla
HeddanL och 1 till
  • Laddar…
roofius roofius skrev:
Lägg för guds skull inte pappen själv under ett sedumtak, tätskiktet är viktigare än någonsin på ett sånt tak och det skall vara svetsad takpapp.
Nej, jag kom också fram till det… 😊 Vi har tagit in någon som hjälper oss… Tack för ditt råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.