18 169 läst ·
27 svar
18k läst
27 svar
Sector Alarms Visonic Powermax +
Får jag fråga vilken siren du köpte? Jag är också på jakt efter en extern siren...p_k skrev:Tror det är som Tobias skriver, chipet håller "alla" inställningar, sen är det ju möjligt att innehållet skiljer sig mellan olika länder (språket). Fick tips om att det räckte att byta chip för att få ett larm där alla inställningar kan ändras, problemet är att ordna fram ett...
Tror jag stött på ännu ett problem, har b la köpt en extern sirén från England, den vill inte fungera och tror det beror på att min larmcentral är äldre än "rev E" som tydligen krävs. Ännu ett skäl att köpa engelsktalande central, suck. Hade köpt allt från England från början om jag haft koll på läget då.
/Peter
Min första fråga är om det är någon som har manualen för den senaste (Sector-brandade) P+-centralen. Alternativt någon som vet hur man lossar den från sitt väggfäste.
Öppna luckan, skruva ut skruven som sitter mellan knappsatsen och etiketten med anvisning (nu kommer sabotage att detekteras). Sedan kan centralen skjutas upp, och ut.
Lycka till!
Öppna luckan, skruva ut skruven som sitter mellan knappsatsen och etiketten med anvisning (nu kommer sabotage att detekteras). Sedan kan centralen skjutas upp, och ut.
Lycka till!
Tack för ett snabbt svar. Hade nämligen för mig att det var något dubbelgrepp typ som när man tar bort en bilstereo som gällde.Lingo skrev:Min första fråga är om det är någon som har manualen för den senaste (Sector-brandade) P+-centralen. Alternativt någon som vet hur man lossar den från sitt väggfäste.
Lycka till!
Men nu ska det undersökas.
Någon som vet om man kan telneta apparaten på något sätt?
Nu har jag forskat lite mer och hittat ett program man kan använda för att fjärradministrera larmet precis som larmcentralen gör. Jag har dock inte hunnit testa detta ännu, men under helgen hade jag tänkt att det skulle bli. Så jag vet inte än om man kan komma in i de gömda menyerna.
Programmet är det länkat till på den här sidan. Installera och gå sedan in i hjälpfilen så står lösenordet utskrivet i hjälpen om hur man startar programmet...
Vill ni inte köpa/bygga kabeln för direktuppkoppling mot datorn kan ni ringa upp larmet via ett modem i datorn. Ni behöver alltså koppla in larmet mor en telefonlinje och sedan ringa upp den från datorn via en annan linje.
Så som svar på min egen fråga: Jo man kan telneta den...
Programmet är det länkat till på den här sidan. Installera och gå sedan in i hjälpfilen så står lösenordet utskrivet i hjälpen om hur man startar programmet...
Vill ni inte köpa/bygga kabeln för direktuppkoppling mot datorn kan ni ringa upp larmet via ett modem i datorn. Ni behöver alltså koppla in larmet mor en telefonlinje och sedan ringa upp den från datorn via en annan linje.
Så som svar på min egen fråga: Jo man kan telneta den...
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
I alla fall på DSC/Teletec larm så måste man i den uppringande datorn ange samma säkerhetskod som är programmerad i larmet. Om du kan sniffa telefonlinjen medan centralen ringer upp ditt larm (inspelning på band borde räcka för att sedan tolka via dator), så borde du kunna få tag på koden.
Joelbit> Tack för länken, det där verkar väldigt intressant. Håller helt med dig ang "handikappad firmware" men är rätt säker på att det enda de gör vid besöket är att plocka bort larmnumret och dekalerna. Känner mig lite lurad, vill så klart ha ett fullt fungerande larm.
cjk1975> Jag köpte MCS-710: http://www.visonic.com/VisonicHomeP...2CFF6560D8D08BC4422572440033B7B8?OpenDocument
cjk1975> Jag köpte MCS-710: http://www.visonic.com/VisonicHomeP...2CFF6560D8D08BC4422572440033B7B8?OpenDocument
Hej
Har nu testat programvaran lite men lyckas inte få den att logga in på centralen. Får bla. felkoden 32837. Något om att centralen inte svarar. Jag har ringt upp den från en annan linje och får den att svara och centralen och datorn börjar prata lite med varandra.
Någon som lyckats logga in i centralen med det här programmet?
Har nu testat programvaran lite men lyckas inte få den att logga in på centralen. Får bla. felkoden 32837. Något om att centralen inte svarar. Jag har ringt upp den från en annan linje och får den att svara och centralen och datorn börjar prata lite med varandra.
Någon som lyckats logga in i centralen med det här programmet?
Kan nämna att jag köpt min anläggning från just www.securitywarehouse.co.uk .
Gick mkt smidigt. Dock skall man tänka på att ha ett verifierat paypalkonto. Frakten kostade bara 200kr för 5kg hela vägen hem till dörren, vete tusan hur de löser det.
Man får tillgång till alla menyer. Dock bara på engelska, trodde i min enfalldhet att man kunde ändra menyspråket, men det går icke. Eller snarare det går säkert men inget Visonic Nordic vill göra.
Här finns svensk installationsanvisning:
http://www.visonic.com/VisonicHomePage.nsf/sysAllDocuments/73357FC223A748E9C2256FC4004B6BF4/$FILE/powermax%20plus%20swedish%20installation%20instructions.pdf
Här finns svensk handhavande manual:
http://www.visonic.com/VisonicHomePage.nsf/sysAllDocuments/9385BF8D72646DAFC2256FC4004B8501/$FILE/powermax%20plus%20swedish%20users%20guide.pdf
Är mkt nöjd med larmet, än inget strul, haft det uppe 2 mån.
Gick mkt smidigt. Dock skall man tänka på att ha ett verifierat paypalkonto. Frakten kostade bara 200kr för 5kg hela vägen hem till dörren, vete tusan hur de löser det.
Man får tillgång till alla menyer. Dock bara på engelska, trodde i min enfalldhet att man kunde ändra menyspråket, men det går icke. Eller snarare det går säkert men inget Visonic Nordic vill göra.
Här finns svensk installationsanvisning:
http://www.visonic.com/VisonicHomePage.nsf/sysAllDocuments/73357FC223A748E9C2256FC4004B6BF4/$FILE/powermax%20plus%20swedish%20installation%20instructions.pdf
Här finns svensk handhavande manual:
http://www.visonic.com/VisonicHomePage.nsf/sysAllDocuments/9385BF8D72646DAFC2256FC4004B8501/$FILE/powermax%20plus%20swedish%20users%20guide.pdf
Är mkt nöjd med larmet, än inget strul, haft det uppe 2 mån.
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
Någon som har provat lösningen som anges på denna sida?
http://www.fixya.com/support/t1580929-visonic_powermax
"To reset the Visonic Powermax installers code to 9999
The User Code 1 will also be reset to 1111
Unplug the ac transformer and disconnect the main units back up battery then flip it over and find the pins labeled "DEF" on the circuit board. Lower right side of circuit board.
You'll need to short the two pins closest to the bottom of the powermax+ unit labeled DEF,a metal paper clip works just fine.
Have someone plug in the ac transformer while holding the short.Hold this for 10 seconds then unplug the transformer before removing the short.
Remove the short and turn the unit over, plug it back in and try 9999 as the Installer's Code.
(If the reset did not work the first time, try again making sure the short between the def points remains closed during the 10 second power up.)"
http://www.fixya.com/support/t1580929-visonic_powermax
"To reset the Visonic Powermax installers code to 9999
The User Code 1 will also be reset to 1111
Unplug the ac transformer and disconnect the main units back up battery then flip it over and find the pins labeled "DEF" on the circuit board. Lower right side of circuit board.
You'll need to short the two pins closest to the bottom of the powermax+ unit labeled DEF,a metal paper clip works just fine.
Have someone plug in the ac transformer while holding the short.Hold this for 10 seconds then unplug the transformer before removing the short.
Remove the short and turn the unit over, plug it back in and try 9999 as the Installer's Code.
(If the reset did not work the first time, try again making sure the short between the def points remains closed during the 10 second power up.)"
Dessvärre så är du inte hjälpt av programvaran eller installatörskoden för att lyckas komma in i alla menyer under "prog tele".
Programmet behöver en annan tabell än vad som finns original.
Enda alternativet är att koppla en extern uppringare till sirenutgången på baksidan för att få den att ringa upp. Nackdelen är dock att du inte vet vad det är för larm som går enbart att det larmar. (brand / inbrott) ej sabotage.
Men sett till vad man får för kostnaden att investera i en gsm jämfört med vad en ny central kostar så är ju frågan om det är värt det eller inte. Ska vi sen räkna in alla timmar som man forskar efter information så skulle man ha köpt en ny central från början för dom är det då inga fel på.
Programmet behöver en annan tabell än vad som finns original.
Enda alternativet är att koppla en extern uppringare till sirenutgången på baksidan för att få den att ringa upp. Nackdelen är dock att du inte vet vad det är för larm som går enbart att det larmar. (brand / inbrott) ej sabotage.
Men sett till vad man får för kostnaden att investera i en gsm jämfört med vad en ny central kostar så är ju frågan om det är värt det eller inte. Ska vi sen räkna in alla timmar som man forskar efter information så skulle man ha köpt en ny central från början för dom är det då inga fel på.
Klicka här för att svara