Ossian K Olsson
A adam100 skrev:
Jag förstår. Du har rätt i att kabeln mestadels är utanpåliggande.

Då har jag bättre förståelse för vad som är absolut nödvändigt och inte för min anläggning.

Om det skulle vara så att 3-fas är förhållandevis smidigt att få till inom en snar framtid, bedömer ni det generellt sett positivt/nödvändigt för en mindre lägenhet? Jag förstår att det skulle hjälpa till avseende användning av spis/ugn, men utöver det kanske det inte behövs. Är det något man råder till, även gällande små lägenheter, om möjlighet ges?
Jag bodde i en 1-faslägenhet förut. Det enda negativa var att jag inte kunde maxa 2 plattor på spisen samtidigt vilket kanske hände 5-6 gånger att jag saknade. Sen hade jag, precis som du, en "dum grupp" där kyl, frys, micro och eluttag i vardagsrummet var på samma. Den säkringen kunde gå någon gång pga felaktig användning (alltså om vi förbrukade mer el än säkringen höll för tex genom att micra, se på tv och kylen startade samtidigt eller något sånt).

Hade du fått en egen säkring på diskmaskinen hade det hjälp dig mycket tror jag. Annars låt det vara som det är.

1-fas räcker gott i en lägenhet. Kör induktionshäll, ugn, diskmaskin, osv utan problem.
Viktigt bara att se till att man inte riskerar att överlasta neutralledaren om man "fejkat" 3-fas.
Jag har delat upp så de facto har ugn/spis, diskmaskin samt "allt annat" i lägenheten varsin grupp. Innan låg diskmaskinen på samma som "allt annat" och då blev det lite mycket last på den stackars 10A säkringen om man efter maten både diskade, kokade tevatten och värmde efterrätt i mikron. Nu: Inga problem alls.
Jag har i 2 lägenheter "varit sugen" på att dra in 3-fas men det behövs helt enkelt inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.