Hej.

Jag vill bara komma med ett tips. Om du köpt eller tänker köpa en billig kakelsåg som bilden nedan, så bör du kolla att motorns axel inte är skev. Det gör du enkelt genom att snurra på kapskivan, så ser du om den wobblar.

Ett annat sätt att upptäcka att axeln är skev, är när plattorna flisar när man sågar.

Antingen är axeln skev vid leverans, eller så blir den skev när du börjar vrida plattan litegrann mitt i snittet för att kompensera ett snett snitt.

243003_b.jpg

Jag har fått rikta axeln ett par gånger (genom att ta tag i skivan och bända tillbaka försiktigt) pga min egen oförmåga att såga raka snitt...

 
Är det där verkligen en billig kakelsåg? Min ser ut som på bilden och kostade 1500 kr om jag inte mins fel, vilket placerar den i en klass klart över t ex biltemas variant för 4-500...

Tack för tipset dock! :)
 
Min ser exakt ut som på bilden ock kostade 399:- på Bauhaus.

Jag lyckades skära alla plattor till ett helt badrum med den utan att den gick hädan. Snitten blev bra med undantag för det faktum att det i stort sett alltid gick en liten, liten flisa på slutet av snittet.

/Gojan
 
Varför kapa med en sån kap??? Mycket enklare med en vanlig kakelskärare. Den dammar inte heller.
 
Ja men vänta lite nu, förstår inte varför det skulle vara svårt att såga raka snitt. Det sitter ju ett anhåll på sågen!? Ok om du ska dela en platta på diagonalen men då skulle jag använda en kakelkap som svaret innan förespråkar! ;)
 
jogi02 skrev:
Ja men vänta lite nu, förstår inte varför det skulle vara svårt att såga raka snitt. Det sitter ju ett anhåll på sågen!? Ok om du ska dela en platta på diagonalen men då skulle jag använda en kakelkap som svaret innan förespråkar! ;)
Titta på den bilden i tråden, det ligger en röd liten plastflärp på sågbordet. Den används när man ska diagonalkapa plattor.
 
jogi02 skrev:
Ja men vänta lite nu, förstår inte varför det skulle vara svårt att såga raka snitt. Det sitter ju ett anhåll på sågen!? Ok om du ska dela en platta på diagonalen men då skulle jag använda en kakelkap som svaret innan förespråkar! ;)

Det finns flera situationer när anhållet inte räcker till.
-Ett rakt snitt som inte är parallellt med anhållet måste man såga på frihand.
-När plattan är större än bordet blir det också svårt att använda anhållet. Bordet är inte så stort som man kan tro...
-Dessutom tar det lång tid att justera in anhållet på maskinen varför man (läs jag) ofta kör på frihand.
 
janssonj skrev:
Varför kapa med en sån kap??? Mycket enklare med en vanlig kakelskärare. Den dammar inte heller.

Tja, det är inte lätt att göra urtag med en kakelskärare...
Dessutom är det svårt att ta bort ca 1-2 cm på en 40x40 granitkeramikplatta med en kakelskärare. Visst, man kan ritsa med skäraren och sen köra med hovtång, men risken är att man (läs återigen jag) knipsar för mycket.
 
janssonj skrev:
Varför kapa med en sån kap??? Mycket enklare med en vanlig kakelskärare. Den dammar inte heller.
Jag må vara helt ohändig men för mig är det så att jag aldrig misslyckas med att kapa plattorna i maskinen (har en liten och en lite rejälare) och att jag alltid misslyckas med att knäcka plattor i en rits/knäck-apparat.

Valet är således lätt. ;)
 
Ja nu såg jag plastflärpen. Jag har med framgång använt vinkelkapen med stenkapskivan på för att ta bort minimala bitar på kakel, mosaik mm. Funkar kanon bara man tar det lugnt och först "ritsar" en linje i den glaserade ytan, sen går det kanon bara man inte trycker för hårt på mindre plattor. Det dammar och låter visserligen men det blir riktigt snyggt! Lycka till
 
Vad tror ni om de där modellerna, där klingan går på räls ovanför bordet? Då borde det vara enkelt att kapa plattan i vilken vinkel som helst. Fungerar de bra?

Jag trodde att de fanns på Jula, men jag hittar inget. Jag kanske minns fel.
 
Har testat både bordsmodell och den där klingan löper ovanpå. Tyvärr så tycker jag att de dels är för långsamma, dels skvätter vatten som en hanhund som markerar revir och sen att den andra modellen är jobbig att flytta på. Sen är fabrikatet "Lutz" ett sådant som jag ser som mer än tveksamt. Ranglig plåt, billig plast och inget jag hade lagt en krona på, varken på deras kakelsågar eller vanliga bordssågar. Har nämligen haft ett sådant missfoster *s*

Själv kör jag med vinkelslipen och diamantklinga men det är ett läge då, modellen där klingan löper ovanpå, är guld det är då man måste fasa i 45 grader. Att jag sen föredrar plastlister i hörn är en annan sak. Men kort sagt, jag saknar inte en stationär klinkerkap.

Urtag är en baggis med vinkelslipen och klingorna kostar under 100:- idag.

/Kent

 
mattiasp skrev:
Vad tror ni om de där modellerna, där klingan går på räls ovanför bordet? Då borde det vara enkelt att kapa plattan i vilken vinkel som helst. Fungerar de bra?

Jag trodde att de fanns på Jula, men jag hittar inget. Jag kanske minns fel.
Jag har julas större såg med glidskena. Tycker den fungerar enligt förväntan och är nöjd. En liten nackdel är att 60cm plattor inte går in på längden (går ev med en del modifieringar men alla storlekar därunder funkar.
 
Bob_the_builder
Är det den här?

243000_b.jpg
 
Jag håller med någon av de föregående talarna, jag kör med vinkelkapen med en diamantskiva. Köpte vinkelkapen för ca 150 kronor (115 mm) och kapskivan för ungefär 70, det är nu 5 år sedan och jag har lagt ungefär 80 kvm klinker med samma skiva. Fungerar alldeles utmärkt, så länge man är noga såklart, men ett skydd mot slarvig användning har jag inte hittat på något verktyg... :-)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.