Ja, men då kan det ju också vara en fördel att skjuta upp betalningen till nästa år, om årets "kvot" är fylld.
Det kan alltså slå åt båda håll.
Intressant tanke, jag är nämligen i en sådan situation, jag har förbrukat all ROT under 2017. Men hur funkar det i praktiken? Om en hantverkare gör ett jobb i december och drar av för ROT, så skickar han ju in en ansökan till Skatteverket. De kommer ju (sannolikt) att neka avdrag, vilket gör att hantverkaren måste vända sig till mig för att få ersättning för ROT-avdraget. I så fall måste jag betala hantverkaren och dra av ROT själv när jag deklarerar för 2018 ( d v s under våren 2019) med en faktura som är daterad 2017 (men betald 2018). Någon som vet?
Man skickar in ansökan om utbetalning när kunden betalat fakturan, så prata med din hantverkare. Han vill säkert fakturera i år men du kan ju tala om att fakturan blir betald 2jan så han får söka på 2018 års ROT
Hantverkaren skickar in ROT-ansökan när fakturan är betald. För en sent betald faktura på 2017 så har hantverkaren fram till 31/1-2018 på sig att söka ROT som då ändå hamnar på 2017.
I så fall måste jag betala hantverkaren och dra av ROT själv när jag deklarerar för 2018 ( d v s under våren 2019) med en faktura som är daterad 2017 (men betald 2018). Någon som vet?
l
Du kan inte själv göra ROT-avdrag utan måste göras av företaget. Att göra det själv fanns bara när ROT infördes men togs sedan bort.
Hantverkaren skickar in ROT-ansökan när fakturan är betald. För en sent betald faktura på 2017 så har hantverkaren fram till 31/1-2018 på sig att söka ROT som då ändå hamnar på 2017.
Är det så? I så fall har man själv ingen kontroll på vilket år ROT hamnar, utan det är upp till hantverkaren. Då stämmer inte informationen i artikeln på Byggahus(?):
Skattereduktionen är avhängig ditt inbetalningsdatum. Betalar du i december räknas det således till innevarande år, och kommer med i inkomstdeklarationen för året därpå. Betalar du däremot i januari, oavsett om fakturan är skriven i december, kommer skattereduktionen att räknas till 2018 istället.
Rot- och rutavdrag – att tänka på innan årsskiftet
Har du köpt rot- eller rutarbete som utförts eller ska utföras hos dig i slutet av året? Då finns det en del saker du bör tänka på.
Du som har köpt rot- eller rutarbete i slutet av år 2017 måste tänka på vilken sida av årsskiftet som arbetet betalas. Du och säljaren måste också tänka på när arbetet utförs.
Du måste betala rot- och rutarbetet till utföraren under 2017 för att avdraget ska räknas på beskattningsåret 2017. Det är alltså datumet när du som köpare betalar för arbetet som styr vilket beskattningsår avdraget hamnar på. Arbetet måste dessutom vara utfört senast den 31 januari 2018.
Din utförare ska ha ansökt om utbetalning för de utförda tjänsterna senast 31 januari året efter det betalades.
Om du vill veta om ansökan har skickats till Skatteverket, får du vända dig till utföraren. Skatteverket kan inte lämna ut den uppgiften eftersom den informationen är sekretessbelagd
Hantverkaren skickar in ROT-ansökan när fakturan är betald. För en sent betald faktura på 2017 så har hantverkaren fram till 31/1-2018 på sig att söka ROT som då ändå hamnar på 2017.
Hantverkaren påbörjar arbetet under december 2017 och slutför det i januari 2018. Han ansöker om ROT hos Skatteverket senast den 31 januari 2018 och då räknas ROT-avdraget till inkomstår 2017 / beskattningsår 2018. Har jag uppfattat dig rätt?
Hantverkaren kan bara ansöka om rot efter att kunden betalat fakturan. Sedan har hantverkaren tid till sista januari att ansöka om rotutbetalning från skatteverket för fakturor betalade t o m 171231.
En faktura betald efter 180101 genererar rot/rut för 2018. Och gissningsvis (valår så inget är huggit i sten) har hantverkaren tid till 190131 för att ansöka om 2018 års utbetalning från skatteverket.
Hantverkare påbörjar arbete i december 2017.
Hantverkare ställer ut faktura i december 2017. Beställare erlägger betalning i december 2017.
Hantverkare slutför arbete i januari 2018.
Hantverkare ansöker om ROT hos Skatteverket i januari 2018.
eller
ROT-avdrag räknas till 2018
Hantverkare påbörjar arbete i december 2017.
Hantverkare ställer ut faktura i december 2017. Beställare erlägger betalning i januari 2018.
Hantverkare slutför arbete i januari 2018.
Hantverkare ansöker om ROT hos Skatteverket i januari 2018.
Sammanfattningsvis kan man säga att tidpunkten för betalning avgör vilket år ROT räknas till, visst? Åtminstone i det här scenariot. Visst?
Jo det är betaldatum som räknas hos skatteverket.
Läser man alla trådar på forumet om missnöjda hantverkskunder förutsatte jag att ingen vill ha en faktura innan arbetet är avslutat. Naturligtvis finns det en gråzon där många väljer att förskottsbetala för att maximera sina Rot/Rut mellan åren.
Misstänker att skatteverket möjligen kan ha synpunkter på ett upplägg med förskottsbetalningar men kan inte den detaljen i regelverket.