Jag håller på att bygga ett hönshus. När jag gjort klart golv, tak och lite till, säger en vän "de där brädorna kan du inte använda i ett hönshus, det är tryckimpregnerat".

Nu till frågan, är det verkligen det?

I vår källare har vi ett rum som tidigare var en bar, med masonitskivor på väggarna. Bakom dem satt dessa gröna plankor som ramar på väggar och tak, med isolerande frigolit mellan. Bakom det fanns betongväggen.

Vore det inte ett konstigt ställe att sätta tryckimpregnerat på? Den enda vätan som finns i källare skulle ju kunna vara lite fukt, annars är det ju helt torrt.

Det som också talar emot, är att de säkert monterats upp när huset byggdes på 60-talet. Vad jag sett så är tryckimpregnerat bara grönt när det är nytt, men sedan får det sin vanliga träfärg. De här är ju illgröna.

Men det som talar för är, om det inte är tryckimpregnerat, varför är de då gröna? :/

Tacksam för hjälp :)

• Träpaneler på väggar och tak i ett hörn, synlig träkonstruktion, oavslutad byggnad med öppning i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mångfärgat trä i tak på en utomhuskonstruktion, naturlig textur, rustik känsla, kontrasterande träslag och färgstänk.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, halvfärdigt hus eller skjul, öppen vägg, bubbelplast på marken, träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Gammalt virke struket med Cuprinol? Är det från 60-tal är det tveksamt att det är tryckat men ta mig inte på orden 100%.

A anderslofwall skrev:
Gammalt virke struket med Cuprinol? Är det från 60-tal är det tveksamt att det är tryckat men ta mig inte på orden 100%.
Det skulle det kunna vara. Kan förklara varför det är så tydligt grönt.

Absolut, jag tar in alla gissningar och bedömningar jag kan!

B
Du kan använda tryckimpregnerat virke i ett hönshus.

• Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
B BTR skrev:
Du kan använda tryckimpregnerat virke i ett hönshus.
Dagens tryckimpregnerade virke hade inte varit något problem, men tryckat från 60-talet kan innehålla arsenik och allt möjligt.

Hönshus brukar vara svårt att få ventilation i, och det är på bara 4 m2, så om virket avger negativa ämnen vore det dåligt.

Tack för svar men frågan gäller huruvida det är tryckimpregnerat eller ej.

P peter.linkan skrev:
Det skulle det kunna vara. Kan förklara varför det är så tydligt grönt.

Absolut, jag tar in alla gissningar och bedömningar jag kan!
Ja, just att det är så rejält grönt fortfarande tyder på någon form av kopparinblandad ytbehandling mot röta, typ Cuprinol, som inte var så ovanligt på den tiden. Men som sagt, vågar inte avskriva tryckat helt då 60-tal väl är skarven där tryckat så smått började komma, om än inte i någon vidare omfattning?
Jag tror fortfarande Cuprinol eller liknande men under devisen ”better safe than sorry” kanske det är läge att byta ut mot annat virke för sin egen sinnesro? Såvida inte någon här tveklöst kan styrka Cuprinol?

• Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Uppdatering: jag hittade en extrabit och kollade på baksidan - det är något som är målat på. Inte tryckat. Underbart :D

• Ett träbräde med spår av trägnagare ligger på en rödbrun betonggolv.
    Skapa konto
  • Träbräda med rester av golvlim hålls upp, suddig bakgrund av interiör korridor.
    Skapa konto
Gött att höra! Lycka till med resten av hönshuset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.