2 868 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
SDS-max till 1 1/4 gänga
tjena, har en milwaukee maskin som även ska gå att att köra kärnborr upp till 102mm
Problemet är att på själva hålsågen är det 1 1/4 fäste och på maskinen är SDS max. Finns det någon adapter att tillgå för detta ändamål? Eller får man svetsa ihop något själv?
Problemet är att på själva hålsågen är det 1 1/4 fäste och på maskinen är SDS max. Finns det någon adapter att tillgå för detta ändamål? Eller får man svetsa ihop något själv?
Produkter som diskuteras: "hålsågen"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Ursäkta för otydligheten, jag menar såklart ifall någon vet om det finns i Sverige någonstans
Skall enbart borra lättbetong/tegel så jag kommer att köra torrt
Det hjälper tyvärr föga. Diamantkärnborr har invändig gänga med storleken 1 1/4” (UNC?).Andreas La Motte skrev:
Det brukar för övrigt kunna nypa rätt ordentligt när man kör på frihand, även i tegel. Jag brukar arrangera min borrning så att stickproppen dras ur när man kör fast. Sist jag kärborrade hade jag likväl rejäla blåmärken på axeln. Det var ca en månad sedan. Jag borrade Ø120 mm med kylning i en spiskåpa i putsad tegel, utan armering. Våtdammsugaren glömde jag hemma, så det blev misärstädning efter borrövningarna. Och blå axel. Alltid lika glad när man får lägga undan det verktyget.
Jag tror att det är sådana här hålsågar som avses https://se.milwaukeetool.eu/sds-max-tct-karnborr-tillverkad-i-ett-stycke/ och inte diamantborrar när det står 102mm
Kolla annars på midhage.se
Kolla annars på midhage.se
Du har helt rätt mattiasp, det är diamantkärnborr frågan gäller.
Jag har använt en sådan med en liknande maskin och det funkade förträffligt. Det hugger ju gärna men maskinen är till för att borra med <40 mm slagborr med och har således inbyggd säkerhetsspärr som gör att elen bryts när det hugger.
Jo man blir glad sålänge man kan slippa borrning
Men jag tycker nästan det är värre med 18V milwaukeedragaren och vanlig hålsåg i en gammal träkåk, där har man fått sig några rejäla smällar, oftast med högre varvtal då ju
vansinne är det ju egentligen.
Jag har använt en sådan med en liknande maskin och det funkade förträffligt. Det hugger ju gärna men maskinen är till för att borra med <40 mm slagborr med och har således inbyggd säkerhetsspärr som gör att elen bryts när det hugger.
Jo man blir glad sålänge man kan slippa borrning
Men jag tycker nästan det är värre med 18V milwaukeedragaren och vanlig hålsåg i en gammal träkåk, där har man fått sig några rejäla smällar, oftast med högre varvtal då ju
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden