tjena, har en milwaukee maskin som även ska gå att att köra kärnborr upp till 102mm
Problemet är att på själva hålsågen är det 1 1/4 fäste och på maskinen är SDS max. Finns det någon adapter att tillgå för detta ändamål? Eller får man svetsa ihop något själv?

Ursäkta för otydligheten, jag menar såklart ifall någon vet om det finns i Sverige någonstans

Hur fungerar det med vattenkylningen om du ska borra med diamantkärnborr? Adaptern verkar inte ha någon vattenanslutning.

Skall enbart borra lättbetong/tegel så jag kommer att köra torrt

alm82 Andreas La Motte skrev:
Finns ju chuckar för sds

[länk]
Det hjälper tyvärr föga. Diamantkärnborr har invändig gänga med storleken 1 1/4” (UNC?).

Det brukar för övrigt kunna nypa rätt ordentligt när man kör på frihand, även i tegel. Jag brukar arrangera min borrning så att stickproppen dras ur när man kör fast. Sist jag kärborrade hade jag likväl rejäla blåmärken på axeln. Det var ca en månad sedan. Jag borrade Ø120 mm med kylning i en spiskåpa i putsad tegel, utan armering. Våtdammsugaren glömde jag hemma, så det blev misärstädning efter borrövningarna. Och blå axel. Alltid lika glad när man får lägga undan det verktyget.

Aha, inte diamantkärnborr! Då har jag tolkat frågan fel. Bortse från mina utläggningar i så fall.

Du har helt rätt mattiasp, det är diamantkärnborr frågan gäller.
Jag har använt en sådan med en liknande maskin och det funkade förträffligt. Det hugger ju gärna men maskinen är till för att borra med <40 mm slagborr med och har således inbyggd säkerhetsspärr som gör att elen bryts när det hugger.

Jo man blir glad sålänge man kan slippa borrning :)
Men jag tycker nästan det är värre med 18V milwaukeedragaren och vanlig hålsåg i en gammal träkåk, där har man fått sig några rejäla smällar, oftast med högre varvtal då ju :) vansinne är det ju egentligen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.